• Wiktor­iagson
    Äldre 15 Apr 08:16
    5211 visningar
    6 svar
    6
    5211

    Micro-tese

    Hej!

    Jag och min sambo har haft ett tufft år på alla möjliga sätt och vis.

    Nu tar vi till ett sista försök för att hitta spermier hos han via carlanderska i Gbg.

    Man har hittar 0 spermier i hans sädesvätska och 0 under biopsin.

    Om två veckor gör vi ett sista försök med en micro-tese i Göteborg. Vi var där på besök för att prata om om det över huvud taget fanns någon chans. Efter besöket kändes det hur bra som helst. Göran sa "vi har hittat på andra som har haft samma värden som dig". Mycket tankar just nu, hoppar från glädje till rädsla.

    Under en micro-tese så snittar man upp testiklarna för att grundligt undersöka om det finns några spermier, samtidigt som dom plockar ut ägg från mig.

    Kan tillägga att min sambo har lite förhöjt fhs värde vilket kan tyda antingen liten eller ingen produktion.

    Finns det någon som har besökt carlanderska och har gjort det vi ska göra?

  • Svar på tråden Micro-tese
  • NZZZZ
    Äldre 19 Apr 00:47
    #1

    Jag är bara nyfiken på en sak. Du skrev att ni gjort biopsi, menar du tesa då? Vad menar läkaren med att han funnit spermier på de som haft samma värden som din man? Vad är det för värden han har..?

  • Wiktor­iagson
    Äldre 19 Apr 11:00
    #2

    ja precis, han har gjort en tesa.

    Han menar på att under tidigare ingrepp så har dom hittat spermier på andra som också har visat 0 på spermaprov och tesen.

    Jag menar att hans värden ser bra ut förutom lite högt fsh värde vilket kan tyda på att testiklarna inte fungerar som de ska.

  • NZZZZ
    Äldre 19 Apr 12:16
    #3
    Wiktoriagson skrev 2017-04-19 11:00:21 följande:

    ja precis, han har gjort en tesa.

    Han menar på att under tidigare ingrepp så har dom hittat spermier på andra som också har visat 0 på spermaprov och tesen.

    Jag menar att hans värden ser bra ut förutom lite högt fsh värde vilket kan tyda på att testiklarna inte fungerar som de ska.


    Okej, konstigt att få höra så OLIKA! Min kille hade likaså bra värden. Möjligtvis liiite under det normala fsh (om jag minns rätt) men då fick vi höra att det inte var ngn idé att göra microtese. Min kille har 0 i spermaprov och 0 i tesa.
  • Wiktor­iagson
    Äldre 20 Apr 09:21
    #4

    Kontaktade ni carlanderska och rådfrågade?

    För när vi pratade med sjukhuset i Örebro så var dom ytterst tveksamma men vi ville höra oss för.

    Vi vet att chansen är liten men värt en chans OM dom mot alla odds skulle hitta lite liv.

  • NZZZZ
    Äldre 20 Apr 12:17
    #5
    Wiktoriagson skrev 2017-04-20 09:21:07 följande:

    Kontaktade ni carlanderska och rådfrågade?

    För när vi pratade med sjukhuset i Örebro så var dom ytterst tveksamma men vi ville höra oss för.

    Vi vet att chansen är liten men värt en chans OM dom mot alla odds skulle hitta lite liv.


    Läkaren skickade en förfrågan till Göran som ansåg det inte var ngn idé. Det var dock i hans första utredning som var för drygt 3 år sedan. Men i hans nya utredning (med mig) hade han 0 i spermaprovet och det tyckte läkaren var tillräckligt för att inte göra en till tesa eller microtese... :/ blir osäker nu när jag läser ditt inlägg. Vet inte huruvida Göran säger saker för att mjölka folk på pengar heller.
  • Mandyp­andy90
    Äldre 31 Jan 20:59
    #6

    Hej!

    Måste bara fråga hur det gick för er?

    På spermaprov och tesa/pesa hittade man inga spermier hos min man. Eller jo, på tesa hittade man en omogen spermie men det går ju inte att använda sig av. Ger dock lite hopp. Inga andra ?fel? på min man. Alla värden är topp. Men vi funderar på om det är någon idé med microtese så därför undrar jag hur det gick för er om ni orkar och vill dela med er.

    Tack!

Svar på tråden Micro-tese