• Natta9697

Hjälp!!!

Hej!

Jag och sambon blev gravida på första försökets under förväntad ÄL tid.. eftersom jag gått på p-piller ett tag innan o de två sista mensen har varit oregelbunden så visste vi inte exakt när min ÄL skulle ske då de va väl ren tur.. MEN i både v. 5 och 7 hade jag extrema smärtor i magen och åkte till gynakuten. När vi va där i v.7 så såg vi den lille (se bild) fick inte höra något om hon såg något hjärta men dom ville ta blodprover med 2 dagars mellanrum för o se så HCG nivån ökade som den skulle (vilket den gjorde). Så började se fram emot o längta o prata mycket om vår lille plutt... I onsdags var jag på VUL, såg att läkarens min blev ganska stel och direkt tänkte jag att nu är något fel.. (v11+4 vid denna tid enl preglife, 10+4 enl BM). Han sa att han inte såg något hjärta slå och att det förmodligen hade stannat av vid v 8. Så jag bestämde mig för att det inte kändes bra så på eftermiddagen satte jag mig på bussen in mot gynakuten för en andra koll... Hon sa samma sak inget tickande hjärta o v.8+4. MEN! Jag tänker, jag har inte känt något ovanligt. Och när vi va inne i v.7+1 enl VUL så sa hon att så länge du har gravidsymptomen eller bara något så är allt som det ska, så har ju inte oroat mig eftersom de har funnits! Men, tänker eftersom jag hade oregelbunden mens = oregelbunden ÄL. Så kanske det inte ALLS är v. 10 utan att det är v.8 pga kan befruktats senare. Läst att man inte alltid ser hjärtat heller utan att om jag kanske hade gått på ett nästa vecka så hade det kanske kunnat synas... jag hoppas så mycket... vad tror ni?

• Svar på tråden Hjälp!!!
  • Carambolan

Ledsen men i vecka 8 brukar hjärtat synas.

• syntharen

När fick du positivt test? Klart du kan vara kortare gången men även om du är i v 8+ så borde ett hjärta synas. Vad sa dom på gynakuten? Fick du tid för att komma och kolla igen? Om en vecka borde hjärtat synas och fostret borde ha växt om allt är okej. Så vänta en vecka för säkerhets skull.

• hmg

Det klart du kan vara kortare gången. Men när jag var på vul i vecka 8+2 så såg vi vår lilla bebis som då var 2 cm lång samt ett pickande hjärta väldigt tydligt.

Ska du tillbaka på ytterligare koll?

• EpicNurse

Om fostret är är så stort som i vecka 8+ men inte har hjärtaktivitet så är det ett uteblivet missfall, tyvärr.

Mycket märkligt av en läkare, dessutom gynekolog, att säga att så länge man har symtom så är allt ok.. det stämmer inte.

Vilket datum gjorde du ultraljudet på bilden och vad daterades du till då?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Natta9697

Uppdatering:

Väntat två veckor på att något ska hända... Inga blödningar eller något.. Tappen är fortfarande "hård" eller vad man ska säga.. Skulle varit på återbesök igår om inget hänt tills dess men va tvungen o avboka då jag inte kom ifrån jobbet då vi hade 700+ lunch och 2 man kort... Känner mig SÅ orolig! Känns ju som att MA borde komma liksom några dagar efter besked för då måste väl ändå allt koppla att det faktiskt är dött.. Känner att jag helst(!!) vill vänta ut det naturligt, slippa både piller o skrapning.. Men sen är jag orolig för o få en infektion på köpet med o vänta med och det känns inte så bra o gå med ett dött foster i magen..

Svar på tråden Hjälp!!!