• Anonym (Peter)

oskyldigt anklagad för sexuella trakasserier

Fick till mig förra veckan av min chef att en kvinnlig kollega klagat på mig och anklagat mig för att sextrakassera henne. Jag och kollegan har alltid haft en skämtsam relation, rätt flirtig från båda håll. Dock har jag det sista trott att hon velat nåt mer och skämtat med henne på vårt vis, typ frågat när vi ska gå hem ihop, nypt henne i rumpan på skoj. Satt mig extra nära henne och smekt henne på låret någon gång, alla i gruppen har vetat att det funnits en jargong mellan oss. Blev inkallad till chefen som fått en redogörelse från henne och chefen var minst sagt rasande. Jag tyckte dock både jag och tjejen var med på detta ich fattar inte varför hon angett mig, hon har ju skojat tillbaka och aldrig direkt sagt ifrån mer än att hon gått undan några gånger. Hon är också upptagen så fungerar på om hennes partner är den som är upprörd egentligen. Vad kan jag göra? Försökte prata med henne på FB men hon blockade mig, försökt prata med hennes kollegor som ger mig kalla handen osv. Vad kan det bli av detta? Kan jag få sparken? Har bara vikariat men önskan har hela tiden varit att hånen fast tjänst, känns helt kört. Tjejen ifråga är just nu sjukskriven och jag får inte jobba föränn chefen utrett detta men i vårt fall står ju ord mot ord. Vad kan hända nu?

• Svar på tråden oskyldigt anklagad för sexuella trakasserier
  • Tecum

Som du förklarar det låter du långtifrån oskyldig och det är dags att inse att du har problem... Så sluta spela oskyldig, erkänn att du missförstått situationen och gjort fel. En låg profil och en hel kennel av pudlar är din enda chans. Ditt jobb lär ryka, nu gäller det att inte en få stämpel på dig som mansgris som sprids till nästa arbetsgivare. Försök prata med din kollega, om hon förstår att du missuppfattat läget kan det hjälpa din sak. Skyll absolut inte på att hon uppmuntrat dig, utan ta på dig skulden.

• Anonym (Peter)
    Tecum skrev 2017-04-15 17:10:28 följande:

Som du förklarar det låter du långtifrån oskyldig och det är dags att inse att du har problem... Så sluta spela oskyldig, erkänn att du missförstått situationen och gjort fel. En låg profil och en hel kennel av pudlar är din enda chans. Ditt jobb lär ryka, nu gäller det att inte en få stämpel på dig som mansgris som sprids till nästa arbetsgivare. Försök prata med din kollega, om hon förstår att du missuppfattat läget kan det hjälpa din sak. Skyll absolut inte på att hon uppmuntrat dig, utan ta på dig skulden.

Fast stopp nu, om hon tyckte så illa om det jag gjorde kunde hon ju sagt något. Dessutom har hon slått mig på röven en gång så jag skulle likaväl kunnat anmäla henne. Hur ska jag veta att det är fel när hon knappt sagt något
  • Anonym (K)

Hon kanske inte vågade säga till?

• Anonym (Bengt 57)
    Anonym (Peter) skrev 2017-04-15 17:13:05 följande:
    Fast stopp nu, om hon tyckte så illa om det jag gjorde kunde hon ju sagt något. Dessutom har hon slått mig på röven en gång så jag skulle likaväl kunnat anmäla henne. Hur ska jag veta att det är fel när hon knappt sagt något
    Det måste du väl fatta?!? Du kan väl inte tro att du kan går runt som en mansgris utan att förstå vad du gör med andra människor. Du menar seriöst att det är upp till henne att säga till dig för att du skall sluta ? Du får inte trakassera folk oavsett om de säger till eller inte.

Hur många mobbningsoffer tror du vågar säga ifrån, många skrattar och hänger på för att det inte skall bli värre.

Du kan bara be om ursäkt, hålla extremt låg profil och hoppas att du får behålla jobbet. Sen bör du skämmas ordentligt
  • Anonym (qq)

Att hon gått undan några gånger kanske borde fått dig att förstå att hon inte gillade det du gjorde.

Det är inte så lätt att säga ifrån om man anser att någon beter sig otillbörligt.

Nypt henne i rumpan? Alltså, gör man så med en kollega? Oproffsigt även om hon skulle gilla det. Man gör helt enkelt inte så på en arbetsplats. 

• Anonym (Peter)
    Anonym (Bengt 57) skrev 2017-04-15 17:18:10 följande:
    Det måste du väl fatta?!? Du kan väl inte tro att du kan går runt som en mansgris utan att förstå vad du gör med andra människor. Du menar seriöst att det är upp till henne att säga till dig för att du skall sluta ? Du får inte trakassera folk oavsett om de säger till eller inte.

Hur många mobbningsoffer tror du vågar säga ifrån, många skrattar och hänger på för att det inte skall bli värre.

Du kan bara be om ursäkt, hålla extremt låg profil och hoppas att du får behålla jobbet. Sen bör du skämmas ordentligt
    Hon får ta mig på röven men jag går inte ta henne på låret? Hur tänkte du?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-15 17:19:46 följande:

Att hon gått undan några gånger kanske borde fått dig att förstå att hon inte gillade det du gjorde.

Det är inte så lätt att säga ifrån om man anser att någon beter sig otillbörligt.

Nypt henne i rumpan? Alltså, gör man så med en kollega? Oproffsigt även om hon skulle gilla det. Man gör helt enkelt inte så på en arbetsplats. 

Det var hon som gjorde så på mig om du läser
  • Tecum
    Anonym (Peter) skrev 2017-04-15 17:13:05 följande:
    Ja hon borde sagt något! Men av någon anledning gjorde hon inte det och vi utomstående kan inte veta varför. Kanske hon inte vågade, hon kanske kände att hon var i beroendeställning till dig eller ville inte visa sig pryd? Jag sa inte att allt var ditt fel men du måste utgå från det faktiska läget just nu och där ser det illa ut för dig.
    Försök tala med henne och förklara dig, utan att anklaga henne, det är mitt tips.
  • Anonym (Peter)
    Tecum skrev 2017-04-15 17:22:36 följande:
    Ja hon borde sagt något! Men av någon anledning gjorde hon inte det och vi utomstående kan inte veta varför. Kanske hon inte vågade, hon kanske kände att hon var i beroendeställning till dig eller ville inte visa sig pryd? Jag sa inte att allt var ditt fel men du måste utgå från det faktiska läget just nu och där ser det illa ut för dig.
    Försök tala med henne och förklara dig, utan att anklaga henne, det är mitt tips.
    Hon vägrar ju prata med mig, har du ens läst tråden?
  • Tecum
    Anonym (Peter) skrev 2017-04-15 17:22:05 följande:
    Det var hon som gjorde så på mig om du läser
    TS skrev: Dock har jag det sista trott att hon velat nåt mer och skämtat med henne på vårt vis, typ frågat när vi ska gå hem ihop, nypt henne i rumpan på skoj.

Som du skrev var det alltså du som nypt henne.
Svar på tråden oskyldigt anklagad för sexuella trakasserier