• Anonym (Gravid)

Svärföräldrarna vill komma till Sverige innan bf...

Hej,

Jag är gravid med mitt första barn och har bf i juli. Min man kommer från ett annat land och har sin familj kvar i det landet. Hans föräldrar och syster vill komma till Sverige innan bf och stanna här i en månad.

Vi bor i en tvåa och jag har sagt att dem får sova i vardagsrummet. Jag har varit ganska positiv till att dem vill komma innan jag visste att dem ville komma INNAN bf.

Jag vill inte ha en massa människor omkring mig när det är dags, jag vill inte komma hem från sjukhuset och ha flera personer hemma, vi kommer aldrig få ro.

Idag föreslog jag till min man att det är bättre om dem kommer i början av aug och åker tillbaka efter månad. Han blev sur och tyckte att jag är taskig som inte vill ha hans familj här. Så är det ju inte, jag försökte förklara att jag bara vill känna mig trygg när det är dags och vara själv med min familj och vila ut efter förlossningen. Han blev sur och har inte snackat med mig på 5 timmar nu.

Ville bara skriva av mig för att jag är så besviken på min man som inte vill förstå mig. Han är världens bästa annars men idag beter han sig märkligt. Vad borde jag göra? Ska jag ge mig och låta dem komma innan bf? Tänk om jag går över tiden, då hinner dem inte spendera så många dagar med bebisen.. Det är även för deras skull jag tycker dem borde komma ca 15 dagar efter bf men det verkar inte min man förstå. Han har hakat upp sig på att jag innerst inne inte vill att dem kommer (vilket jag aldrig sagt)

• Svar på tråden Svärföräldrarna vill komma till Sverige innan bf...
  • Anonym (:))

Bättre innan bf annars finns ju risken att du skjuter upp det hela tiden. Jag menar med tanke på att du säkert är trött efter förlossning och sömnlösa nätter. Sen är hela familjen där och då är det nog lätt att bli irriterad på det.

• Anonym (Stina)

Hade aldrig accepterat att ha folk hemma när jag kom från BB. Vi hade samma sits, hade ett studentfirande 2 dagar efter att dottern föddes, svärföräldrarna fick vackert bo hos sambos kusin.

Ville inte ha folk som sprang hemma i huset när jag var nyförlöst och bara ville vara vi.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (:)) skrev 2017-04-15 22:03:54 följande:

Bättre innan bf annars finns ju risken att du skjuter upp det hela tiden. Jag menar med tanke på att du säkert är trött efter förlossning och sömnlösa nätter. Sen är hela familjen där och då är det nog lätt att bli irriterad på det.

Dem vill nämligen komma ca en vecka före BF för att sedan stanna i en månad och även kunna förlänga sin biljett om dem känner att dem vill vara kvar ett tag till.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Stina) skrev 2017-04-15 22:06:19 följande:

Hade aldrig accepterat att ha folk hemma när jag kom från BB. Vi hade samma sits, hade ett studentfirande 2 dagar efter att dottern föddes, svärföräldrarna fick vackert bo hos sambos kusin.

Ville inte ha folk som sprang hemma i huset när jag var nyförlöst och bara ville vara vi.

Precis, inte så kul att ha folk när man är nyförlöst, jag har min familj här men där kan dem ju inte bo. Dem kommer bo hos oss i minst en månad och jag känner att det är bättre att dem kommer när bebisen är några dagar gammal. Då har även jag hunnit vila lite.
  • Anonym (qq)

men ska de bo hos er i en månad, i en 2:a? det blir ju jättetrångt? om jag var ni har jag fixat något annat boende åt dem, i af del av tiden. Tänk om det blir komplikationer så att ni inte får sova tex? blir ju jobbigt för alla då. 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-15 22:13:24 följande:

men ska de bo hos er i en månad, i en 2:a? det blir ju jättetrångt? om jag var ni har jag fixat något annat boende åt dem, i af del av tiden. Tänk om det blir komplikationer så att ni inte får sova tex? blir ju jobbigt för alla då. 

Jag har kollat efter vandrarhem och folk som hyr ut lägenheter k 2:a hand. Dem kommer nog vilja bo så nära oss som

möjligt och vi bor mitt i stan. Vandrarhem kostar ca 500kr/natt och en liten lägenhet kostar minst 10.000:mån, jag är inte så pepp på att betala detta åt dem.
  • Anonym (Omg)

Va? Ni tänker alltså bo med en liten bebis och hela hans familj i en 2a? Låter helt galet och jag hade ALDRIG gått med på det. Dom får väl bo på hotell eller vandrarhem. Jösses

• elyse

Vad är det hans familj tänker att de ska göra strax innan och strax efter förlossningen? Du kanske får ligga på BB i en vecka efteråt.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Omg) skrev 2017-04-15 22:17:50 följande:

Va? Ni tänker alltså bo med en liten bebis och hela hans familj i en 2a? Låter helt galet och jag hade ALDRIG gått med på det. Dom får väl bo på hotell eller vandrarhem. Jösses

Jo, jag föreslog det och då tycker dem att vi ska betala det. Dem betalar sina biljetter (kostar ca 20.000kr). Jag känner inte att jag vill betala för deras boende, jag lägger hellre pengarna på något annat. Vi kommer redan betala deras mat och allt annat vi kommer göra i Sthlm.
  • Anonym (Exet)

Det är så när man skaffar man med utländsk man.Min ex-svärmor bodde hos oss två första veckorna och ville bestämma allt och blev sur på mig ochså när jag sa ifrån.Och jag hade nyligen fött barn.Jag hade inget att säga om detta bara vara och försöka få det fungera.

Svar på tråden Svärföräldrarna vill komma till Sverige innan bf...