• nettiz85

    Bjuda och inte bjuda

    Dom två tidigare barnen har vi bjudit alla på deras dop, våra fastrar/mostrar, kusiner etc. Vi har då varit ca 40 personer.

    Nu med tredje barnet känner vi att vi vill ha det litet och personligt och med inte så mycket folk för om vi bjuder någon eller några känner vi att vi måste bjuda alla. Så nu har vi tagit som närmsta i familjen som vi umgås med och våra närmaste vänner.

    Idag fick jag höra att en kusin till mig undrade när dopet för vår son skulle vara för dom hade ju fått komma på dom andras två dop. Så nu sitter jag här med dåligt samvete fast vi helst vill ha det litet och personligt. Bjuder vi alla så blir vi över 40 Pers och det känner jag att det blir för mycket. Både pengamässigt och ork innan och under dopet.

    Gör vi fel eller ska vi bjuda alla ändå? Känns så tråkigt att göra folk besvikna.

  • Svar på tråden Bjuda och inte bjuda
  • Dixie

    Klart ni gör som ni vill - men lite konstigt att först ha stora dop och sedan ett litet för trean - men jag tänker mer på barnen. När er trea tittar på foto från sitt dop och sedan från syskonen, eller vilka presenter de fått när de döptes, då har ju trean färre - ska ni då svara barnet att ja,när du döptes orkade vi inte fixa så mycket.....

  • äldreochklokare

    men till kyrkan kan väl alla komma? Sen behöver ni inte slå på stort och ha ett jättefika efteråt om ni inte vill. 

  • MorTillTheo

    Vi hade samma problem vi kunde inte bjuda alla på dopet så vi sa att vi bjuder ingen. så det var jag pappan till barnet och självklart barnet;) prästen kyrkvärdinnan pianist och vaktmästaren som råkade vara mamman till våran sons kusiner:)

    Det var det bästa beslutet vi gjorde det blev ett dop för honom och inte en massa åskådare som man måste tänka på! Prästen tyckte även att det var ett mysigt dop!

    Vi var rädda att vissa skulle komma dit men dom antingen låser dörrarna eller lägger upp lapp om att det är upptaget under dopet så det är sanning med modifikation när man säger att alla kan komma dit!

    Bjud dom du vill inga mer så blir det jättebra!! Lycka till!!!

  • Nelah

    Ni kan ju bjuda folk till kyrkan men hoppa över fikat efteråt :)


    Jag vill och jag kan...
Svar på tråden Bjuda och inte bjuda