• perplexus

Vad kan hända om jag tar tabletterna?

Jag äter antidepressiva sedan flera år tillbaka. 75 mg Venlafaxin varje dag.

Nu är det såhär att jag det senaste halvåret har mått dåligt och gått upp ca 12 (!!) kg i vikt. Jag mår fruktansvärt dåligt av det och skäms för hur jag ser ut så jag beställde bantningspiller som faktiskt ska fungera. Reductil 25 mg. Den aktiva substansen heter tydligen sibutramin.

Grejen är att man inte borde kombinera dessa tabletter (kapslar) men jag är hyfsat desperat just nu. Någon som vet hur pass farligt det är? Är risken stor att något händer?

Jag beställde 30 tabletter och har tagit 5 än så länge. Alltså en per dag.

• Svar på tråden Vad kan hända om jag tar tabletterna?
  • perplexus

Har fått förstorade pupiller och lite snabbare hjärtrytm men ingenting mer än så.

• Anonym (Ulla)

Kombinera aldrig piller som inte ska tas ihop. Det kan leda till hjärtinfarkt. På din beskrivning är det inte långt ifrån.

Gå till läkare istället. De kan hjälpa dig.

• perplexus

Men fy tror du att det kan hända? Usch..

Jag har inte så bra erfarenhet av läkare. Har haft drogmissbruk vilket står i min journal (är ren sedan flera år) och blir faktiskt sällan trodd eller bemött med respekt när läkarna läser det. Därför undviker jag helst att söka hjälp. Men om risken är stor för en hjärtinfarkt kanske jag får tänka om? Den smärtan lär inte vara rolig..

• Anonym (A)

Det låter inte bra..kan man inte googla kombinationen?

• Anonym (S)

Är det inte bättre att byta ut venlafaxin mot något annat istället?

• Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2017-04-16 09:17:24 följande:

Är det inte bättre att byta ut venlafaxin mot något annat istället?

menar ju såklart om viktuppgången är en biverkan av venlafaxin. Väldigt vanligt.
  • perplexus

Har kollat lite men fass och liknande måste ju skriva ut alla biverkningar trots att det drabbar kanske 5 på 1000. Det brukar alltid se så mycket värre ut än vad det är när man läser i bipacksedlar.

• perplexus

Nja jag har ätit venlafaxin länge och viktuppgången kom i samband med en tråkig händelse så var nog mycket tröstätande det berodde på.

Har försökt trappa ner Venlafaxinet tidigare men mådde pyton. Men är nog ändå värt ett försök till

• Anonym (A)

Har du något nedtrappnings schema?

• Anonym (Ulla)
    perplexus skrev 2017-04-16 09:01:51 följande:

Men fy tror du att det kan hända? Usch..

Jag har inte så bra erfarenhet av läkare. Har haft drogmissbruk vilket står i min journal (är ren sedan flera år) och blir faktiskt sällan trodd eller bemött med respekt när läkarna läser det. Därför undviker jag helst att söka hjälp. Men om risken är stor för en hjärtinfarkt kanske jag får tänka

om? Den smärtan lär inte vara rolig..

Ja det kan hända. Jag vet att det är tufft att trappa ner på Venlafaxinet. Men det är inte lösningen nu. Du mår ju dåligt av din vikt eller hur? Börja med vikten. Men ingen viktnedgång som är snabb funkar i längden. Man går upp allt igen plus lite till sedan. Jag vet av erfarenhet.

Har du provat fettdieten?

Jag går på den nu. Om du vill ha min personliga hjälp så mejla till Mi131@speedmail.se

Min man är en gammal fd alkoholist och han är nykter sedan flera år. Han går på Venlafaxin.
  • ajnas

Låter helt vansinnigt att använda en substans som tagits bort från den lagliga marknaden pga dess hälsorisker, och DESSUTOM kombinera den med ett av de antidepressiva som påverkar kroppen mest. Utan läkarkontroller. Varför gör du såhär mot dig själv? Är det dina missbrukstendenser som sitter i?

• Abbi321

Ät bättre och rör på dig? Bättre än massa Quick fix som intr funkar i längden.

• Anonym (bantare)
    perplexus skrev 2017-04-16 09:27:50 följande:

Nja jag har ätit venlafaxin länge och viktuppgången kom i samband med en tråkig händelse så var nog mycket tröstätande det berodde på.

Har försökt trappa ner Venlafaxinet tidigare men mådde pyton. Men är nog ändå värt ett försök till

Byt ut tröstätandet mot frisk luft och motion istället, så kommer du både att gå ner i vikt, bli piggare och må bättre över huvud taget. Jag lovar, jag har gjort samma resa. Men du måste röra på dig mycket, många långa promenader, så ofta du kan.
  • Anonym (FG)

Jag tror det finns viss risk för att drabbas av serotonergt syndrom.

Svar på tråden Vad kan hända om jag tar tabletterna?