• Anonym (undrar)

Fobisk yrsel

Hej.Jag undrar om det är någon här som har diagnosen fobisk yrsel och hur det yttrar sig och vilken hjälp ni har fått av sjukvården?Tacksam för svar.

• Svar på tråden Fobisk yrsel
  • Anonym (jepp)

Hade besvär med "medicinskt oförklarlig yrsel" för ett antal år sedan. Fruktansvärt obehagligt och skrämmande, kom oftast i affärer, på stå-möten på jobb och i andra sammanhang där jag inte hade möjlighet att sätta mig ner på ett enkelt sätt utan att väcka uppmärksamhet.

Kändes bokstavligen som att jag skulle ramla omkull, fick tunnelseende och det liksom svartnade för ögonen. Fick fin hjälp i form av ssri (sertralin) och KBT.

Var skeptisk till ssri då jag inte kände mig deprimerad eller psykiskt instabil på annat sätt men med facit i hand är jag innerligt glad att jag gav det en chans!

Hoppas att det vänder för dig snart, det är extremt obehagligt!

• Anonym (undrar)

Precis så har jag det.Jag har gått på KBT mot ångest men detta obehagliga finns kvar.Tex i tunnelbanan,köpcentrum,att stå länge.Gjorde de en utredning på vårdcentralen?

• Anonym (A)
    Har haft det sådär också i tre olika månadslånga perioder av mitt liv, alltid utlöst av ångest och stress. Första gången fattade jag inte alls vad det var och läkaren trodde på kristallsjuka för att jag pratade om yrsel och gav mig åksjuketabletter. Det hjälpte naturligtvis inte. Senare lärde jag mig att det var en slags panikångest tack vare internet, så när det kom under period 2 fick jag citalopram vilket hjälpte (kanske bara för att jag intalade mig att det skulle hjälpa?). Sista perioden jag hade det med slut för 3 månader sen så utlöstes det genom förlossning och depression. Då fick jag sertralin för att bli kvitt det men det verkade inte alls utan förvärrade snarare. Som tur var försvann det ändå av sig själv på sikt när jag slutade med medicinen, kanske tack vare att jag läste en självhjälpsbok i ämnet. Jag antar att sådana där perioder kommer att komma och gå i mitt liv, det är nog oundvikligt med tanke på att man inte kan må bra jämt och styra över allting. Hjärnan skyddar ju sig själv. Det är trist att man ska behöva känna det som att man håller på att bli galen och att man blir så himla låst. När det var som värst hjälpte det inte ens om jag satt ner i soffan hemma, känslan av ostadighet och tunnelseende var liksom oavbruten. 
  • Anonym (jepp)
    Anonym (undrar) skrev 2017-04-17 09:07:01 följande:

Precis så har jag det.Jag har gått på KBT mot ångest men detta obehagliga finns kvar.Tex i tunnelbanan,köpcentrum,att stå länge.Gjorde de en utredning på vårdcentralen?

En liten utredning, de tog blodprov, kollade blodtryck och positionerade mitt huvud i olika vinklar. Om jag inte missminner mig kollade de i öronen också.

Har du och din läkare diskuterat medicinering? Vad jag har förstått är det effektivt för de flesta, främst när det kombineras med KBT. Sedan är så klart ingen medicin utan biverkningar men för mig var det definitivt värt det för att slippa yrseln. Jag tog den i ca ett år. Är inte helt fri från besvären, kan fortfarande bli lite yr i vissa situationer (kassaköer är det värsta för mig) men inte alls som tidigare. På något sätt är det som att vetskapen att det går att medicinera bort om det skulle börja ta över min tillvaro igen gör det lättare att hålla det i schack.
  • Anonym (undrar)

Jag har inte pratat  med läkaren än.Jag trodde först det berodde på blodtryckstabletten.Jag har även gått igenom en svår livskris och fick ångest.Då fick jag Kbt.Men det är den senaste tiden som jag känt denna yrsel.Jag har också haft kristallsjuka två gånger.

• Anonym (jepp)

Förståt, och tråkigt att höra att du haft det så tungt

Tycker absolut du ska prata med din läkare snarast, yrsel inskränker så väldigt på ens liv och det finns hjälp att få.

Hoppas innerligt att du får den hjälp du behöver och att det vänder snart!

• Anonym (undrar)

Tack för ditt svar.Det värmer.

Svar på tråden Fobisk yrsel