Fobisk yrsel
Hej.Jag undrar om det är någon här som har diagnosen fobisk yrsel och hur det yttrar sig och vilken hjälp ni har fått av sjukvården?Tacksam för svar.
Hej.Jag undrar om det är någon här som har diagnosen fobisk yrsel och hur det yttrar sig och vilken hjälp ni har fått av sjukvården?Tacksam för svar.
Följer
Är det samma sak som overklighetskänslor?
Hade besvär med "medicinskt oförklarlig yrsel" för ett antal år sedan. Fruktansvärt obehagligt och skrämmande, kom oftast i affärer, på stå-möten på jobb och i andra sammanhang där jag inte hade möjlighet att sätta mig ner på ett enkelt sätt utan att väcka uppmärksamhet.
Kändes bokstavligen som att jag skulle ramla omkull, fick tunnelseende och det liksom svartnade för ögonen. Fick fin hjälp i form av ssri (sertralin) och KBT.
Var skeptisk till ssri då jag inte kände mig deprimerad eller psykiskt instabil på annat sätt men med facit i hand är jag innerligt glad att jag gav det en chans!
Hoppas att det vänder för dig snart, det är extremt obehagligt!
Precis så har jag det.Jag har gått på KBT mot ångest men detta obehagliga finns kvar.Tex i tunnelbanan,köpcentrum,att stå länge.Gjorde de en utredning på vårdcentralen?
Precis så har jag det.Jag har gått på KBT mot ångest men detta obehagliga finns kvar.Tex i tunnelbanan,köpcentrum,att stå länge.Gjorde de en utredning på vårdcentralen?
Jag har inte pratat med läkaren än.Jag trodde först det berodde på blodtryckstabletten.Jag har även gått igenom en svår livskris och fick ångest.Då fick jag Kbt.Men det är den senaste tiden som jag känt denna yrsel.Jag har också haft kristallsjuka två gånger.
Förståt, och tråkigt att höra att du haft det så tungt
Tycker absolut du ska prata med din läkare snarast, yrsel inskränker så väldigt på ens liv och det finns hjälp att få.
Hoppas innerligt att du får den hjälp du behöver och att det vänder snart!
Tack för ditt svar.Det värmer.