• johanna1996

Kan ensamstående med barn köpa hus?

Hejsan! 
    Jag skriver för min mamma för jag vet inte hur vi ska göra, inte hon heller.

Mina föräldrar ska gå isär för att min pappa behandlar oss dåligt och mår psykiskt dåligt. De har försökt lösa det men pappa vägrar ta hjälp och detta har pågått i 4 år så nu håller mamma på att gå in i väggen. 

Vi vågar inte berätta för pappa att vi tänker flytta för han kommer antagligen slänga ut oss ur huset då. Min mamma kommer inte härifrån så har inga släktningar att bo hos sålänge. På pappas sida lever varken farmor eller farfar längre. Vi är 4 syskon i familjen. 
    Vi har sökt lägenhet i över ett halvår men det finns inga lediga så jag börjar kolla lite på hus åt oss. Hittar hus som ligger mellan femhundra tusen och miljonen som vi kan knö i, men det funkar. 
    Men hur funkar det med huslån? Mamma har aldrig haft ett lån innan och har aldrig ägt ett hus så hon vet inte heller hur det funkar. Hon har 16 000 i lön efter skatt och inga besparingar eftersom hon lägger alla sina pengar på oss, mat, räkningar osv. är det ens möjligt att äga ett hus med den lönen? Hon har sagt att hon kan dra ner lte på utgifter idag, som telefonabonnemang, mina syskons aktivteter, hon prenumenerar på en tidning, dyrare mat osv. Men är det ens möjligt med hus? Kan man låna så mycket i banken utan kontantinsats? utan besparingar? 

Tacksam för svar.
  • Svar på tråden Kan ensamstående med barn köpa hus?
  • Tecum

Nej det går inte och även om någon bank skulle gå med på det är det olämpligt. Ett hus kostar i drift och underhåll och en plötslig skada kan gå på stora belopp. Det krävs en buffert på minst 100.000 för oväntade utgifter. Och ju billigare hus, desto större underhållsbehov brukar det vara.
    Men om dina föräldrar är gifta ska väl din mamma få ut ett belopp från exet eller är allt hans enskilda egendom? 

• Bimbim79

Beror på den ekonomiska situationen. Jag har köpt hus som ensamstående med 3 barn. Inga problem alls att få lån/ buffert lån hos banken. Men allt beror på vart i landet, värde höjning/minskning lön andra omkostnader osv.

• 8airam8

Skulle ni kunna leta upp ett hus att hyra? Det finns ju ofta på landsbygden och funkar ju om man har bil och körkort.

• IsDimma
    Tecum skrev 2017-04-16 20:31:33 följande:

Nej det går inte och även om någon bank skulle gå med på det är det olämpligt. Ett hus kostar i drift och underhåll och en plötslig skada kan gå på stora belopp. Det krävs en buffert på minst 100.000 för oväntade utgifter. Och ju billigare hus, desto större underhållsbehov brukar det vara.
    Men om dina föräldrar är gifta ska väl din mamma få ut ett belopp från exet eller är allt hans enskilda egendom? 

Fast det där med ju billigare desto större problem är väl visserligen sant men trots det får man också se till var i landet. Mina föräldrars hus tex är fullt funktionerande, väldigt lite problem osv. Men dom skulle inte få mer än 350000-400000 för sitt hus ändå. På landet i Norrland utan någon större stad i närheten får du inte mycket mer. När mina föräldrar sålde farmors hus efter hennes bortgång fick dom visserligen lite över miljonen men det var bara för att det fanns en del skogsmark och en del åkermark till.
  • johanna1996

Nej mina föräldrar är inte gifta. Bara sambos.
    Pappa äger huset, bilarna och allt av värde och dyra saker. Mamma betalar mat, försäkingar på oss barn och allt i vardagslivet. det är så de delat upp det. 

Men hur ska man göra då? om man inte kan köpa ett hus? Någon som har förslag?

• gahadas
    johanna1996 skrev 2017-04-16 21:22:18 följande:

Pappa äger huset, bilarna och allt av värde och dyra saker. Mamma betalar mat, försäkingar på oss barn och allt i vardagslivet. det är så de delat upp det. 

Men hur ska man göra då? om man inte kan köpa ett hus? Någon som har förslag?

Hyra hus
  • Carambolan
    johanna1996 skrev 2017-04-16 21:22:18 följande:

Sambolagen finns till för att skydda folk som satt sig i den där sitsen. Bortsett från bilar så ska hus och dyra saker i regel delas lika om de har köpts för gemensamt bruk. Dina föräldrar ska dela lika på det mesta av värde som din pappa har köpt under den tid de bott tillsammans. Även huset, om inte din pappa ägde det sedan tidigare.
  • johanna1996

vi har kollat på att hyra hus med det finns väldigt få att hyra. Och de ska ha 10-18 tusen i månaden för det. mamma säger att hon kan lägga max 6-7 tusen i månaden. 

Vi bor på västkusten Lysekil/Sotenäs och det är fruktansvärt dyrt att bo här. Allt är jättedyrt pga turismen om somrarna. Vi kan absolut tänka oss att bo på landet och inåt landet där det är billigare. Dock ligger mammas jobb i Lysekil så kan inte vara aldelles för långt bort. :( 

• johanna1996

Har inte hört talas om sambolagen faktiskt. Ska kolla upp det! :) 

Pappa köpte huset 10 år innan han träffade mamma. Så mamma har bara flyttat in här på senare dar med oss barn. De var särbos när jag var liten. 

• gahadas
    johanna1996 skrev 2017-04-16 21:35:04 följande:

Har inte hört talas om sambolagen faktiskt. Ska kolla upp det! :) 

Pappa köpte huset 10 år innan han träffade mamma. Så mamma har bara flyttat in här på senare dar med oss barn. De var särbos när jag var liten. 

Då skaffades den inte för gemensamt bruk, så din mor har ingen rätt till den (även om den skaffats för gemensamt bruk tycker jag det är helt galet att man ska tvingas GE någon praktiskt taget en förmögenhet).

www.juristbyran.com/Rad-och-Tips/att-tanka-pa/Flytta-ihop4/

"Bodelning kan begäras av en sambo vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för gemensam användning. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet."

"Övertaganderätten gäller aldrig en villa som endast den ena äger, även om villan utgjort gemensam bostad"

• johanna1996

Nej då går det inte tyvärr. Den skaffades inte för gemensamt bruk eftersom de inte hade barn eller ens träffats när pappa köpte huset. Men de sakerna med värde i huset, inte ska de sälja spisen, kylen, tv:n ? bara för att mamma vill ha hälften av värdet? hur gör man då? pappa är den som köpt de dyrare sakerna, men det var under tiden vi bott här så är för gemensamt bruk. Dock snackar vi inte om så mycket pengar. Allt begagnat sjunker ju värde så man skulle inte få så mycket för det. Låter jättekonstigt att mamma har rätt till hälften av det?

• Bimbim79
    johanna1996 skrev 2017-04-16 21:59:38 följande:

Nej då går det inte tyvärr. Den skaffades inte för gemensamt bruk eftersom de inte hade barn eller ens träffats när pappa köpte huset. Men de sakerna med värde i huset, inte ska de sälja spisen, kylen, tv:n ? bara för att mamma vill ha hälften av värdet? hur gör man då? pappa är den som köpt de dyrare sakerna, men det var under tiden vi bott här så är för gemensamt bruk. Dock snackar vi inte om så mycket pengar. Allt begagnat sjunker ju värde så man skulle inte få så mycket för det. Låter jättekonstigt att mamma har rätt till hälften av det?

Det får man isf lösa genom att värdera de sakerna sen får han köpa ut henne.
  • Tecum
    IsDimma skrev 2017-04-16 21:21:25 följande:
    Fast det där med ju billigare desto större problem är väl visserligen sant men trots det får man också se till var i landet. Mina föräldrars hus tex är fullt funktionerande, väldigt lite problem osv. Men dom skulle inte få mer än 350000-400000 för sitt hus ändå. På landet i Norrland utan någon större stad i närheten får du inte mycket mer. När mina föräldrar sålde farmors hus efter hennes bortgång fick dom visserligen lite över miljonen men det var bara för att det fanns en del skogsmark och en del åkermark till.
    Det stämmer, där jag bor kan man få jättefina hus för under miljonen, men då ligger de 3-4 mil från stan. Och äldre hus för runt halvmiljonen. Men TS bor i ett dyrt område och om hon ska flytta inåt landet krävs bil, med de kostnader det drar med sig. Jag tror att hon klarar räntekostnaden men jag ser det som ett problem att hon inte har något buffertsparande. Man kan låna till det också men då blir ekonomin väldigt känslig för räntehöjningar.

Ett alternativ vore att hyra ett hus inåt landet, då åker hon visserligen på bilkostnader men månadshyran borde hamna klart under 10.000.
  • Noname00
    gahadas skrev 2017-04-16 21:47:44 följande:
    Då skaffades den inte för gemensamt bruk, så din mor har ingen rätt till den (även om den skaffats för gemensamt bruk tycker jag det är helt galet att man ska tvingas GE någon praktiskt taget en förmögenhet).

www.juristbyran.com/Rad-och-Tips/att-tanka-pa/Flytta-ihop4/

"Bodelning kan begäras av en sambo vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för gemensam användning. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet."

"Övertaganderätten gäller aldrig en villa som endast den ena äger, även om villan utgjort gemensam bostad"
    Är villig att hålla med på den punkten, att man ska behöva ge bort något bara för att den var införskaffad för gemensamt bruk.
    Men nu är existerar den och det är bara att gilla läget, eller ta förnedringen och skriva bort den.

Men den gäller ju inte i det här fallet.
  • Jamesdio

Gör en boendekalkyl på till exempel sbsab.se så får ni ett hum om hur dyrt boende din mamma kan tänkas klara av (ur ett bank-bolåneperspektiv). Hur gamla är ni barn? Tänk på att er pappa blir skyldig att betala underhåll så länge ni studerar tom gymnasienivå om ni ska bo hos mamma hela tiden. Det ska med i kalkylen.

• Jamesdio

Gjorde just en sådan kalkyl med förutsättningarna lön 25000 före skatt och  4 barn med studiemedel och underhållsbidrag och det blir nej direkt, tyvärr.

Svar på tråden Kan ensamstående med barn köpa hus?