Kan ensamstående med barn köpa hus?
Hejsan!Jag skriver för min mamma för jag vet inte hur vi ska göra, inte hon heller.
Mina föräldrar ska gå isär för att min pappa behandlar oss dåligt och mår psykiskt dåligt. De har försökt lösa det men pappa vägrar ta hjälp och detta har pågått i 4 år så nu håller mamma på att gå in i väggen.
Vi vågar inte berätta för pappa att vi tänker flytta för han kommer antagligen slänga ut oss ur huset då. Min mamma kommer inte härifrån så har inga släktningar att bo hos sålänge. På pappas sida lever varken farmor eller farfar längre. Vi är 4 syskon i familjen.
Vi har sökt lägenhet i över ett halvår men det finns inga lediga så jag börjar kolla lite på hus åt oss. Hittar hus som ligger mellan femhundra tusen och miljonen som vi kan knö i, men det funkar.
Men hur funkar det med huslån? Mamma har aldrig haft ett lån innan och har aldrig ägt ett hus så hon vet inte heller hur det funkar. Hon har 16 000 i lön efter skatt och inga besparingar eftersom hon lägger alla sina pengar på oss, mat, räkningar osv. är det ens möjligt att äga ett hus med den lönen? Hon har sagt att hon kan dra ner lte på utgifter idag, som telefonabonnemang, mina syskons aktivteter, hon prenumenerar på en tidning, dyrare mat osv. Men är det ens möjligt med hus? Kan man låna så mycket i banken utan kontantinsats? utan besparingar?
Tacksam för svar.