Umgängesresor 60 mil
Jag har barn tillsammans med en man som bor 60 bort. Vi ligger i en vårdnadstvist och har nu gemensam vårdnad, vår dotter är 4 år och bor med mig, umgänge med pappan har under det senaste året varit vartannat helgslut i vår hemstad, samt vart sjätte helgslut i hans hem, 60 mil bort. Snart ska vi till tingsrätten igen och umgängesschemat ska regleras efter en prövotid. På socialförvaltningen har en utredning genomgåtts och deras förslag är att umgänget ska ske en gång per månad i pappans hem, och då under en vecka. Detta med tanke på vår dotters ringa ålder och det långa avståndet.
Jag har hittills tagit henne hela vägen till hans hemort för överlämning och han har sedan återlämnat henne vid umgängets slut. Detta tar nästintill knäcken på mig. Rent ekonomiskt också, men främst för att resan är så lång och besvärlig. Jag blir helt slut efteråt, har svårt att sköta jobb, osv. Måste vila upp mig och är inte mig själv på ett par dagar efteråt. Jag har pga tvisten och annat tråkigt mått väldigt dåligt under de senaste två åren, varit sjukskriven, och är först nu på väg tillbaka till det normala.
Sedan dag ett har jag ensam tagit hand om vårt barn. Så mycket tid och energi, all min kärlek kraft går åt till henne. Hämtning och lämning på dagis, nattning, bad, lek, stimulans, aktiviteter etc etc. De få dagar jag får avlastning av pappan behöver jag för återhämtning och vila. För att komma på fötter igen. För att kunna ta hand om vårt barn på bästa sätt. Jag försöker få till det så att jag lämnar henne på halva vägen. Enligt min advokat säger lagen att boendeföräldern ska stå för 1/3 av umgängesresorna. Idag står jag för 50%. Överlämning på halva vägen skulle innebära 25%, och jag tänker mig att den skillnad mellan 1/3 och 1/4 kan jämnas ut över året vid storhelger och lov-umgängen då jag kan tänka mig att t ex hämta på halva vägen också, det är det här pågående vardagliga umgänget som är så jobbigt för mig.
Vad har ni för erfarenhet av detta? Vad säger lagen egentligen? Har någon bra tips eller underlag som jag kan stödja mig på inför nästa förhandling i tingsrätten, då umgänget ska regleras för att vara så i flera år framåt... Måste få rätt på det här.
Tack på förhand.