• Anonym (HpLp)

Hur länge efter missfall visar det positivt?

Jag har haft 2 missfall tätt efter varandra, det första den 13 januari och det andra den 22 mars, det är alltså 27 dagar sedan jag fick det senaste missfallet, drygt 4 veckor alltså. Var hos barnmorskan för 2 veckor sedan och gjorde urintest, det visade ett så svagt plus att hon sa att det knappt gick att avläsa det vilket betydde enligt henne att hormonerna är på väg att sjunka. Idag tog jag ett nytt test som visade positivt. Har hört att hormonerna kan hålla i sig ett bra tag, men hur länge då?

Mitt missfall den senaste gången var precis som det innan; började med klarrött blod på kvällen vilket ökade och ökade, vaknade på morgonen efter och det bara woshade ut blod i toaletten, som en liten blod-explosion, därefter de sedvanliga klumparna etc. och blödde som en riklig mens i ungefär 2 1/2 vecka. 

Är nu undrande om jag faktiskt inte fickmissfall...? Vilket verkar extremt osannolikt. Eller är det så att hormonerna fortfarande finns kvar i mig och visas pga. Clearblue är ett så känsligt test?

Någon vis där ute som kan sprida ljus över detta? 

• Svar på tråden Hur länge efter missfall visar det positivt?
  • EpicNurse

4-6 veckor kan det vara positivt! Även längre om man har rester!

Har du bild på testen?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (jobbigt)

Jag visade pos i 8 veckor

• Anonym (Linda)

Jag hade sex två veckor efter min skrapning. Blev tydligen gravid då! Visade svagt så jag fick gå på stegrings koll! Tror du har en ny graviditet nu jag! Lycka till <3

• Anonym (HpLp)
    EpicNurse skrev 2017-04-17 18:17:55 följande:

4-6 veckor kan det vara positivt! Även längre om man har rester!

Har du bild på testen?

Nej har slängt det men det var ett Clearblue där det står "Gravid 3-4 v"
  • Anonym (HpLp)
    Anonym (jobbigt) skrev 2017-04-17 18:45:42 följande:

Jag visade pos i 8 veckor

Ja det är jättejobbigt för även ägglossningstestet visar ju positivt hela tiden vilket gör att man inte har en aning om när man har ägglossning Obestämd
  • Anonym (HpLp)
    Anonym (Linda) skrev 2017-04-17 18:50:36 följande:

Jag hade sex två veckor efter min skrapning. Blev tydligen gravid då! Visade svagt så jag fick gå på stegrings koll! Tror du har en ny graviditet nu jag! Lycka till <3

Hm, njae, jag blödde fortfarande lite när vi hade sex för 1 1/2 vecka sedan , så någon ny graviditet tror jag inte att det är
  • EpicNurse

Om det stod 3+ veckor så tror jag inte det är samma graviditet som visade jättesvagt plus hos barnmorskan.

Det är nog en ny i så fall!

Hade jag varit du så hade jag försökt få tid för en efterkontroll med ultraljud. Man kan ha ägglossning fastän man fortfarande blöder!

• Anonym (HpLp)
    EpicNurse skrev 2017-04-17 19:13:58 följande:

Om det stod 3+ veckor så tror jag inte det är samma graviditet som visade jättesvagt plus hos barnmorskan.

Det är nog en ny i så fall!

Hade jag varit du så hade jag försökt få tid för en efterkontroll med ultraljud. Man kan ha ägglossning fastän man fortfarande blöder!

Men grejen var att jag tog ett test samma dag som jag var hos barnmorskan, testet visade då "Gravid v 2-3", detta var den 3 april, för 2 veckor sedan alltså, någon timme efter var jag på drop in på MVC och gjorde urintestet som visade så svagt att det knappt kunde räknas som en graviditet, detta + blödningarna sa hon gjorde det 99 % säker att det var ett missfall och att hormonerna kan ge utslag flera veckor efter.
    Om jag och min sambo hade sex för 1 1/2 vecka sedan så kan ju testet inte visa positivt redan? Det måste ju innebära att det är gamla hormoner kvar?
  • EpicNurse

Okej! Ja det låter ju som det men man vet aldrig! Har sett för många gånger hur det störtblöder men ändå är en normal graviditet.

Man kan få positivt gravtest 1,5 vecka efter äl, men det borde ju inte visa 3+ på ett digitalt, obviously :)

Har det slutat blöda helt nu?

Det hade kanske varit en idé annars att be om att få ta p-hCG (graviditetshormon i blodet) två gånger med 48 timmars mellanrum för att se hur nivåerna ligger och om det stiger eller sjunker som det ska!

• Anonym (HpLp)
    EpicNurse skrev 2017-04-17 19:49:49 följande:

Okej! Ja det låter ju som det men man vet aldrig! Har sett för många gånger hur det störtblöder men ändå är en normal graviditet.

Man kan få positivt gravtest 1,5 vecka efter äl, men det borde ju inte visa 3+ på ett digitalt, obviously :)

Har det slutat blöda helt nu?

Det hade kanske varit en idé annars att be om att få ta p-hCG (graviditetshormon i blodet) två gånger med 48 timmars mellanrum för att se hur nivåerna ligger och om det stiger eller sjunker som det ska!

Men kan gravida blöda kraftigt som en rejäl mens med mörkrött blod och klumpar i 2 veckor i streck och ändå vara gravid/inte fått missfall? Det har alltså inte varit något droppande utan så mycket blod att jag fått gå med tjocka bindor. Det slutade blöda helt efter 3 veckor.

Har hört att graviditetstest kan visa positivt upp till 8 veckor efter missfall?
  • EpicNurse
    Anonym (HpLp) skrev 2017-04-17 21:12:25 följande:

Men kan gravida blöda kraftigt som en rejäl mens med mörkrött blod och klumpar i 2 veckor i streck och ändå vara gravid/inte fått missfall? Det har alltså inte varit något droppande utan så mycket blod att jag fått gå med tjocka bindor. Det slutade blöda helt efter 3 veckor.

Har hört att graviditetstest kan visa positivt upp till 8 veckor efter missfall?

Det låter ju osannolikt.. det låter som ett klassiskt missfall. Men det händer!

Ja det kan det! Men om det går mer än 6 veckor så brukar man göra ett ultraljud.
  • Anonym (Kolla med vul/ul)

Tvillingar och en som försvann?

• Anonym (HpLp)

Tog ett nytt test idag. Jag fick missfallet den 22 mars. Den 3 april visade testet samma som ovan befruktning för 2-3 veckor sedan. Om det skulle vara så att jag INTE fick missfall den 22 april, då borde ju detta test visa 3+, eller? Eftersom det fortfarande står 2-3 veckor så betydenhet att hormonerna är kvar ELLER att jag blev gravid på nytt för 2 veckor sedan?

HELP!

Har du kontaktat gyn ang detta? Antingen rester, kanske ett dött embryo eller ny graviditet. Oavsett så bör du kollas med vaginalt ultraljud för att försöka se orsaken.

• Anonym (HpLp)
    Anonym (Kolla med vul/ul) skrev 2017-04-21 18:35:07 följande:

Har du kontaktat gyn ang detta? Antingen rester, kanske ett dött embryo eller ny graviditet. Oavsett så bör du kollas med vaginalt ultraljud för att försöka se orsaken.

Jag har fått tid för vul på tisdag. Har molvärk idag men om det är mensen så borde väl inte graviditetstestet visa positivt. Hatar denna ovisshet!
    Anonym (HpLp) skrev 2017-04-21 20:10:04 följande:

Jag har fått tid för vul på tisdag. Har molvärk idag men om det är mensen så borde väl inte graviditetstestet visa positivt. Hatar denna ovisshet!

Molvärk kan bero på att kroppen försöker stöta ut rester.
  • Anonym (rester?)

Jag fick starka utslag flera veckor efter en abort och då hade jag rester kvar. När dom blivit borttagna sjönk det väldigt snabbt, på några dagar bara.

Lycka till!

• Anonym (HpLp)

Vul visade inga rester, ingen graviditet, men allt såg ok ut så det var bara hormoner.

Svar på tråden Hur länge efter missfall visar det positivt?