• Anonym (husan)

Frosta av frysen snabbt innan allt tinar?

Ja, som rubriken, kan man frosta av frysen utan att allt hinner tina och förstöras? Hur lång tid tar det och vad är snabbaste sättet? Hur gör man bäst och snabbast och så att så lite som möjligt förstörs

Skulle såklart gjort det i vintras medan det var kallt ute så kunde jag haft det på balkongen men det är ju lätt att tänka på det nu....

Jag måste göra det då det samlats så mycket is. Såpass att det gör att jag har mindre plats och jag behöver verkligen all plats i frysen.

• Svar på tråden Frosta av frysen snabbt innan allt tinar?
  • Dixie

Om du packar allt så det står ihopa, tex i papperspåsar håller det ju kylan ganska väl eller om du har kylväskor är det ännu bättre. Jag brukar koka upp vatten och ställa in kastrullen i frysen när jag avfrostar för att det ska gå snabbare och hjälpa till att ta bort de isbitar som lossnar.

• Anonym (Lksle)

En vattensprura med varmt vatten i, sitta och tokspreja så går det ganska fort. Är det en liten frys så stoppa allt i en kylväska eller i papppåsar.

Avfrostade min lilla på 45 minuter igår och det var mycket is!

• Carambolan

Ja, bäst är att göra det på vintern. Nu skulle jag satsa på att först lägga en vecka eller två på att äta upp så mycket som möjligt ur frysen, sen trycka ner resten i en kylväska under avfrostningen. Alternativt att du laddar upp med kaffe och gör det sent i natt. Vet inte var du bor men i Stockholm hade vi -4 igår kväll och prognosen ser liknande ut de närmaste dagarna. Inte fryskallt men tillräckligt för att saker inte ska tina i första taget.

• Anonym (Tips)

Som ngn annan skrev. Koka upp flera kastruller med vatten. När dessa kokar så tömmer du allt ur frysen i en Ikeakasse el dyl. Lägg en tjock matta, typ badrumsmatta som lock över allt och ut på balkongen med det. Ställ in kastrullerna med kokande vatten i frysen. Häng för en tjock handduk så att den varma ångan verkligen stannar därinne. Bryt loss isbitar allt eftersom. Om det är mkt is kan man behöva koka nytt vatten under tiden och byta ut. Torka torrt, gärna med hårfön och sedan in med allt igen när den blivit hyfsad kall igen.

• Åland i mitt hjärta

Ställ varorna ute eller i kylen (där det är kallast) eller ihoppackade med en massa yllefiltar och täcken runt omkring.

• Anonym (täcken)

Jag lägger frysvarorna i sängen och lägger tjocka täcken över. Och så gör jag som andra beskrivit ovan med byttor med kokhett vatten och plockar bort så mycket is jag kan manuellt.

• Anonym (husan)

Tack för alla svar!

Jag bor i södra landsändan så här är inte så kallt tyvärr. Jag har också en hel frys så det är ganska mycket saker. Kylen är också ganska full men något kan jag nog få in där men kylväska är nog ingen idé för där får ju knappt plats något. Nu ska det ju bli kring 0 grader inatt så kanske det funkar att ställa ut det mesta på balkongen imorgon bitti också eller sent ikväll.

Bra tips där med kastruller med kokande vatten, det borde ju skynda på det hela ordentligt.

• Anonym (husan)
    Tofflans skrev 2017-04-17 19:48:56 följande:

Jag använder en hårtork, det går jättesnabbt

Vet inte om jag gör bort mig helt nu men står du och blåser varmluft in i frysen för att smälta isen? Obestämd
  • EpicNurse
    Anonym (husan) skrev 2017-04-17 19:50:58 följande:

Vet inte om jag gör bort mig helt nu men står du och blåser varmluft in i frysen för att smälta isen? 

Det gör jag med. Går jättebra! Frysen är såklart avstängd.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • IsDimma

Lägg ett täcke på golvet. Stapla alla lådor på varann och lägg sedan ett täcke till ovanpå.

Koka vatten på sprider och ställ i frysen. En kastrull på varje våningsplan. Ta ut och koka upp på nytt när det svalnat lite.

Då är du klar på 40 minuter typ. Och din frysta mat klarar sig toppen. Det allra känsligaste som tinar fort, typ glass läggs med fördel på mitten. Men annars tinar det så lite att det inte är märkbart.

• IsDimma
    Anonym (Tips) skrev 2017-04-17 19:39:56 följande:

Som ngn annan skrev. Koka upp flera kastruller med vatten. När dessa kokar så tömmer du allt ur frysen i en Ikeakasse el dyl. Lägg en tjock matta, typ badrumsmatta som lock över allt och ut på balkongen med det. Ställ in kastrullerna med kokande vatten i frysen. Häng för en tjock handduk så att den varma ångan verkligen stannar därinne. Bryt loss isbitar allt eftersom. Om det är mkt is kan man behöva koka nytt vatten under tiden och byta ut. Torka torrt, gärna med hårfön och sedan in med allt igen när den blivit hyfsad kall igen.

Du kan förstöra hela frysen om du tar loss is från rören där inne. Bryt inte loss den. Låt tina med hjälpa av hett vatten istället!
  • Anonym (Tips)
    IsDimma skrev 2017-04-17 20:01:56 följande:
    Du kan förstöra hela frysen om du tar loss is från rören där inne. Bryt inte loss den. Låt tina med hjälpa av hett vatten istället!
    Skrev inte någonstans att ts skulle bryta loss is från RÖREN. Ts beskriver att hon har massa is överallt. Vi har samma problem så brukar bryta loss i från ex hyllkanten osv. Dessutom tror jag inte ts är lågbevågad och kommer gå loss på sin frys med hacka. Men ok, ts ta försiktigt loss is som lösts upp av ångan från det varma vattnet, den som är porös, men som inte riktigt hunnit lossna av sig självt. Menade inte bryt som att ta in för kung och fosterland. Detta för att skynda på det hela nu eftersom det inte är så kallt ute. 
  • Anonym (B)

Varför lägger man täcken runt? Borde inte de värma de frysta sakerna? Eller isolerar de kylan bättre?

• Åland i mitt hjärta
    Anonym (B) skrev 2017-04-17 21:46:14 följande:

Varför lägger man täcken runt? Borde inte de värma de frysta sakerna? Eller isolerar de kylan bättre?

Precis, de isolerar! När du, som är varm, ligger i täckena håller de din värme kvar. När glassen ligger i dem hålls glasskylan kvar.
  • Anonym (Livsfarligt)
    "Jag använder en hårtork, det går jättesnabbt" smile2.gif

Men hallå? Det är ju livsfarligt! Alla vet väl att ström och vatten inte är en bra kombination?

Ställ hellre in hett vatten i en kastrull på översta hyllan.
  • Långbenopluto
    Anonym (husan) skrev 2017-04-17 19:50:58 följande:
    Vet inte om jag gör bort mig helt nu men står du och blåser varmluft in i frysen för att smälta isen? Obestämd
    Japp
Svar på tråden Frosta av frysen snabbt innan allt tinar?