• lovisac25

Modellmått

Hej! Är en tjej på 16 snart 17 år som hade velat testa på att bli modell, i alla fall någon enstaka plåtning någon gång. Har läst att modellmåtten (riksmått) för kvinnor är 90-60-90. Mina mått är 82-67-89 så det känns ganska omöjligt då jag är för stor runt midjan och för liten runt bysten. Men är det olika från olika agenturer eller har alla krav på att det ska vara 90-60-90? Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-17 21:22
    Är 178 lång så längden är bra också har jag läst.

• Svar på tråden Modellmått
  • Mascaraklumpar

90-60-90 är nog något som hänger kvar i folks minne från "den gamla goda tiden" då modeller skulle vara lite kurviga. Idag är modet att man ska ha en ganska manlig kropp med små/inga bröst och smala höfter, och tittar man på vad modellerna på de stora agenturerna har för mått så är det knappt någon som har så stor skillnad mellan bröst/midja eller midja/höfter. 

• Purplecat12

Vad har du för klädstorlek?

Det är vanligare att modellagenturer vill ha storlek 34 - 36 i kläder än exakt mått i cm.

Jag har inte sett någon modellagentur alls som ville ha exakt 90-60-90 på modeller.

Vilka har du kontaktat?

• lovisac25

Jag har 36 i toppar men 38 i byxor då jag har långa ben haha. Har inte kontaktat några agenturer då jag inte vet vart man ska vända sig.

Svar på tråden Modellmått