• AnonymMS

Tullen har tagit min medicin, vad ska jag säga?!

Hej!

Jag har diagnosen ADD och äter medicin för detta. Jag var i Finland i vintras, och när jag kom dit upptäckte jag att jag hade glömt ta med medicinen, vilket gjorde att jag fick panik då jag skulle vara där i runt 10 dagar och utan medicin är jag så sanslöst vidrigt trött att jag bara sover. Det är liksom totalt omöjligt för mig att hålla mig vaken i mer än ett par timmar i sträck. Hur som helst. Jag bodde under vistelsen hemma hos min kompis mamma (kompisen är finsk men bor i Sverige och har därför inte egen lägenhet i Finland). Grejen är sen att jag bad en vän hemma i Sverige att gå hem till mig och skicka några tabletter till mig, vilkrt hpn gjorde. Dessa skickade hon då till kompisens mammas adress, men med mitt namn överst.

Det här brevet kom aldrig fram och jag antog att posten slarvat bort det eller något. Detta var typ 5 månader sedan och jag hörde aldrig något. Men nu har jag fått reda på att finska tullen beslagtagit brevet då de kontaktat kompisens mamma om det (eftersom det var hennes adress). Hon riskeras ingenting, men tullen ska ringa mig imorgon och jag är skitorolig och vet inte vad jag ska säga?! När jag tänker efter är det logiskt att man kanske inte får skicka dessa preparat via posten, men då jag har det på recept tänkte jag inte så. Det var ingen stor mängd utan typ 5-10 tabletter. Kompisens mamma så tydligen till dem, när de ringde henne, att de skickades till mig pga att jag glömt de hemma i Sverige, och att jag har recept på medicinen pga min ADD. Är dock sjukt orolig för att råka ut för något, att bli åtalad eller vad som nu händer. Vad ska jag säga till dem när de ringer imorgon och vad är det som riskerar att hända?!

Tacksam för snabba tips och svar!

• Svar på tråden Tullen har tagit min medicin, vad ska jag säga?!
  • Anonym (inget lugna ner)

Bevisa att du har recepet för dina tabbletter tror inte att nåntig händer då. Nästa gång du åker utomlands ha med dig recept på papper och medcinen. Det är inte olagligt att inte kunna lagen ;) Men förlåt hur dum får man vara posta tabbletter till ett annat land?,..Drömmer

• AnonymMS
    Anonym (inget lugna ner) skrev 2017-04-18 03:08:39 följande:

Bevisa att du har recepet för dina tabbletter tror inte att nåntig händer då. Nästa gång du åker utomlands ha med dig recept på papper och medcinen. Det är inte olagligt att inte kunna lagen ;) Men förlåt hur dum får man vara posta tabbletter till ett annat land?,..

Tack för att du lugnade ner mig ;)

Angående hur dum jag är, så känner jag likadant just gällande Detta, haha. Till mitt försvar så var det ett agerande i desperation, hade mycket inplanerat och tröttheten kändes som tortyr så jag tyckte nog helt enkelt att det var värt att försöka, de hade ju kunnat komma fram. Men det är väl givetvis olagligt att posta receptbelagd medicin, oavsett recept eller ej (antar att de ser det som mycket grövre vid köp av läkemedel som sedan postas)...? Jag får väl be om ursäkt och "spela" dum och inte förstå felet eftersom "det är ju mina mediciner"?
  • Anonym (Pia)
    AnonymMS skrev 2017-04-18 04:02:11 följande:

Angående hur dum jag är, så känner jag likadant just gällande Detta, haha. Till mitt försvar så var det ett agerande i desperation, hade mycket inplanerat och tröttheten kändes som tortyr så jag tyckte nog helt enkelt att det var värt att försöka, de hade ju kunnat komma fram. Men det är väl givetvis olagligt att posta receptbelagd medicin, oavsett recept eller ej (antar att de ser det som mycket grövre vid köp av läkemedel som sedan postas)...? Jag får väl be om ursäkt och "spela" dum och inte förstå felet eftersom "det är ju mina mediciner"?
    Säg bara precis som i din trådstart. Du hade inte en tanke på att det kunde vara fel eller olagligt. Det är ju dina egna mediciner som postades till dig. Finland räknar vi ju inte riktigt som utlandet. Vet jag diskuterat med vänner som sagt de aldrig varit utomlands, de har då varit till Norge och Finland, men de anser inte det är utomlands! :)

• Anonym (inget lugna ner)
    AnonymMS skrev 2017-04-18 04:02:11 följande:
    Jupp kontakta dom och spela dum så har jag svårt att det blir nånting alls av detta :) dina tabbletter kanske du inte får tillbaka kan jag tänka mig. Annars ta det lugnt din histiora med receptet håller! se till att ha det på papper bara.
  • Anonym (Akl)

Vill bara rätta ett påstående. Det är såklart inte olagligt att kunna lagen. Men det är olagligt att bryta mot lagar även om man inte kan dem. Så "jag visste inte att det var olagligt" är inget sätt att komma undan ett lagbrott.

Svar på tråden Tullen har tagit min medicin, vad ska jag säga?!