• Anonym (irriterad)

rätt till SGI trots studieuppehåll?

Hej! Jag valde att ta studieuppehåll nu under slutet av Mars och ska börja jobba timmar hos min gamla arbetsgivare med start kommande vecka. Jag har alltså inte skrivit in mig på arbetsförmedlingen. Betyder detta att min SGI har blivit nollad? :(

Är sjukt irriterad på mig själv att jag inte läste på innan jag tog beslutet att ta studieuppehåll. Men nu är det gjort! Jag hade en bra anställning innan mina studier (började studera i höstas) där jag jobbade nästintill 100% under ett år.

Någon som vet hur det här fungerar? Jag ska även ringa FK idag och höra, men vill ändå kolla om någon fler vill dela med sig av liknande situation eller som kan ge tips eller råd.

• Svar på tråden rätt till SGI trots studieuppehåll?
  • Anonym (been there)

Jag är ganska säker på att din SGI blivit nollad om du tagit studieuppehåll. Jag tog en termins uppehåll för lite kompletteringar och jobbade extra och blev nollad, fick sedan lägsta föräldrapenningen när jag gick direkt från studier till föräldraledighet. Se till att jobba 100% ett halvår innan du tar upp studierna igen så har du samma SGI som innan.

• Anonym (F)

Ja det har du troligen blivit. Jag har gjort samma misstag.

• Anonym (FK)

Ja, du har blivit nollad.

• Anonym (irriterad)
    Anonym (F) skrev 2017-04-18 10:17:46 följande:

Ja det har du troligen blivit. Jag har gjort samma misstag.

Ringde FK nu och de sa att jag troligtvis blivit nollad, kommer få ut 250 kr/dag. Jag får göra anspråk, men känns knappast lönt. :/ Så klantigt! Men han sa att det ändå inte hade blivit jätte stor skillnad, vilket känns tröstande. Även om några extra tusen hade varit bra såklart. SUCK.
  • Anonym (Roxi)

Ja, du blir nollad. När man slutar arbeta har man tre månader på sig innan SGI nollas, men det gäller inte vid andra "sgi-skyddande" sysselsättningar.

Svar på tråden rätt till SGI trots studieuppehåll?