Vad göra med 18-åring som inte beter sig ok?
Vi har fyra barn, den äldsta är nyss fyllda 18 år. Hon har det senaste 1-2 åren skitit i vad vi säger och gör lite som hon vill. Hon tog ett extrajobb i stan vilket betyder att hon inte kan komma hem på helgerna. Vi bor på landet där det inte går bussar på helgerna, sista på vardagar går 18.30. Vi kan hänta och skjutsa men inte varje dag/gång. Hon struntar i att komma hem ibland på vardagarna då det är roligare att vara kvar i stan med kompisar. Vi vet inte var hon sover eller vilka hon umgås med, vi har bara aningar om vilka kompisar det är. Hon frågar aldrig om hon kan göra det eller det utan tar för givet att det är ok osv. Passar det inte hemma, om vi blir oense om nåt så sticker hon hemifrån om hon har möjlighet (när hon hinner med nån buss).
Vi är ett rum kort i huset. Minstingen sover med oss i vårt sovrum, 15-åringen och 18-åringen har egna rum och 11-åringen sover i en avgränsad del av hallen på ovanvåningen. Nu har jag sagt att 11-åringen behöver rummet, som 18-åringen har, mer än vad hon gör. Eftersom hon ändå aldrig är hemma eller ens vill vara hemma.
Hade jag/vi orkat hade vi tagit tag i detta för två år sedan. Men vår minsting föddes då och jag fick en depression som det tagit lång tid att bli bra från. Dessutom har 15-åringen npf-diagnoser som tagit den kraft och energi som funnits. Inte så att 18-åringen eller nåt av de andra barnen kommit i skymundan. Men jag har mått uselt rent ut sagt. De tre äldsta barnen är inte min nuvarande mans biologiska barn och jag är ensam vårdnadshavare, det finns således ingen annan som kan ta alla måsten och sånt med dem. Min man gör så gott han kan.
Men vad kan vi göra åt 18-åringen, vilka krav kan vi ställa? Hon går gymnasium och ska börja sista året i höst.