Anonym (tröttorolig) skrev 2017-04-19 11:24:53 följande:
Vi har pratat och hon säger att hon vill få ordning på livet och jag har hjälpt henne enormt mycket och visat min kärlek och förståelse men hon bara slänger iväg allt, viftar bort det och säger allt ordnar sig.
Till mig säger hon att hon inte vill vara med den nya killen men till honom säger hon något helt annat och hon väljer allt mer att vara med han. Hon har knappt koll på vad som är verklighet eller lögn och detta hade hon problem med långt innan alkoholen mm kom in i bilden.
Hon mår ju inte bra och jag känner att jag kan inte längre hjälpa henne i detta utan hon behöver profisionell hjälp, jag har nämligen mig själv och mina egna barn att tänka på.
Hon har kontakt med sin mor när hon känner för det så finns ingen vidare hjälp och stöttning ifrån annat håll. Hennes pojkvän är även sjukt kontrollerande och han har även börjat försöka kontrollera mig med att tala om va hon får göra och inte göra till mig och att hon inte får umgås med mig om jag gör si eller så, jag orkar verkligen inte längre men kan inte heller bara slänga ute henne.
Okej. Låter verkligen som att hon lever i förnekelse, nästan i ett töcken? Som du precis beskriver. Är hon likgiltig till det mesta?
Känner du att det har gått för långt så ska du sätta ner foten på riktigt. Markera att det hon gör inte är okej, både för sin egen och andras hälsa. Säg att du inte är beredd att ta emot henne längre då du upplever det som att hon kastar bort din hjälp och inte visar någon uppskattning.
Av din text att döma så låter det även som att hennes nya pojkvän har henne runt sitt lillfinger. Han låter manipulativ och det är farligt.. Han kanske är kapabel till saker som ännu inte visats.
Du har dig själv och dina barn att tänka på. Har du provat att kontakta hennes mamma? Bryr hon sig?
Är hon rädd att lämna honom eller säger hon att hon vill lämna enbart för att det ska låta bra i dina öron? Jag skulle konfrontera henne, ifrågasätta hennes beteende. Säg att du inte tänker stötta mera så länge hon inte är beredd att vara ömsesidig och visa att hon vill. Finns inte viljan där så är det inte lönt.