• Anonym (preggo)

Bleka håret på magen v 18

Innan jag blev gravid brukade jag bleka håret på magen för jag har väldigt mycket och långa mörka hårstrån där.
    Nu är jag gravid i v 18, är det riskfritt att bleka håret på magen? Kan det hända något med bebisen, fosterskador?

• Svar på tråden Bleka håret på magen v 18
  • Anonym (.)

Man ska väl undvika att bleka håret överhuvudtaget när man är gravid har jag för mig.

• Anonym (preggo)
    Anonym (.) skrev 2017-04-19 13:12:52 följande:

Man ska väl undvika att bleka håret överhuvudtaget när man är gravid har jag för mig.

Jaså? :) har för mig att det inte finns någon forskning/bevis på att det är skadligt, förutom att färgen kanske inte tar som den ska bara..

Men är det skillnad på att färga huvudhår vs magen? På magen så ligger ju själva blekningen direkt mot huden, så därför jag undrar ...
  • Anonym (HH)

Kan du inte bara raka bort håret? Det är ju en myt att håret växer ut och blir tjockare/mörkare av rakning så. 

• Anonym (preggo)
    Anonym (HH) skrev 2017-04-19 13:51:08 följande:

Kan du inte bara raka bort håret? Det är ju en myt att håret växer ut och blir tjockare/mörkare av rakning så. 

Har rakat förut men det syndes väl då, och kommer göra nu också. Blir ju helt "kalt" där i mitten då, för håret på sidan av magen är ju fortfarande kvar
  • Anonym (HH)
    Anonym (preggo) skrev 2017-04-19 14:31:54 följande:
    Har rakat förut men det syndes väl då, och kommer göra nu också. Blir ju helt "kalt" där i mitten då, för håret på sidan av magen är ju fortfarande kvar
    Raka på sidan också? :D 
  • Anonym (Z)

Alltså det är väl enklare att raka/vaxa bort håret på magen än att bleka det? Blekt magsår kan ju knappast se fint ut.

• Anonym (preggo)
    Anonym (Z) skrev 2017-04-19 17:12:55 följande:

Alltså det är väl enklare att raka/vaxa bort håret på magen än att bleka det? Blekt magsår kan ju knappast se fint ut.

Nej för mig blir det bättre med att bleka håret :) syns mindre ön om jag skulle vaxa eller raka
  • Anonym (preggo)

Men tror ni det kan vara skadligt för bebisen om jag bleker det? Inte allt för ofta dock såklart.

• Anonym (--)

Blekmedel är skadligt för bebisen, till och med frisörer undviker att behandla kunder med blekmedel när dom är gravida. Så att kleta det direkt på magen vore inte det smartaste draget!

Vaxar du rätt så är magen slät och len utan hårstrån 6-8 veckor. Tänker att om du verkligen lider av det så behöver du ju bara vaxa högst 4-5 gånger innan bebis tittar ut.+ att du undviker att utsätta din bebis mot onödiga risker.

• Anonym (preggo)

Hmm okej..

• Anonym (preggo)

Jag tror du kan göra det. Någon gång lär inte skada!?

• Anonym (me2)

Undrar också som TS. TS vad bleker du med? 

• Anonym (...)
    Anonym (preggo) skrev 2017-04-19 13:20:39 följande:
    Jaså? :) har för mig att det inte finns någon forskning/bevis på att det är skadligt, förutom att färgen kanske inte tar som den ska bara..

Men är det skillnad på att färga huvudhår vs magen? På magen så ligger ju själva blekningen direkt mot huden, så därför jag undrar ...
    Det finns forskning. Det är svenska myndigheter som är nonchalanta. Jag skulle inte råda någon att bleka och färga hår under graviditeten.
    www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/höga-kemikaliehalter-efter-hårfärgning-4fbff3ed04bf725194009dc6

Det är ingen skillnad var du gör det. Hud som hud. Kemikalier du lägger på huden tas upp i kroppen och förs vidare till barnet. Tänk på nikotinplåster t.ex.
  • Anonym (preggo)
    Anonym (me2) skrev 2017-04-20 13:33:45 följande:

Undrar också som TS. TS vad bleker du med? 

Andrea bleach body cream heter den typ.
  • Anonym (preggo)

Men liksom VAD kan hända om man gör det en gång?? Tänker givetvis inte ta några risker, men undrar mer vad händer om man gör det EN gång...

• Kokoskorven
    Anonym (preggo) skrev 2017-04-19 11:54:18 följande:

Innan jag blev gravid brukade jag bleka håret på magen för jag har väldigt mycket och långa mörka hårstrån där.
    Nu är jag gravid i v 18, är det riskfritt att bleka håret på magen? Kan det hända något med bebisen, fosterskador?

Jag gjorde diatermi på min mage (inte när jag var gravid, dock). Bästa jag gjort! Just sayin'...
Svar på tråden Bleka håret på magen v 18