• linnéa001

    Hur är det att bo i Tyskland?

    Min sambo har fått erbjudande om ett jobb i Tyskland och jag kan inte bestämma mig för vad jag vill. Jag undrar om någon kan berätta lite hur det är att bo i Tyskland. Det jag funderar mest på är om det är vanligt att kvinnorna är hemma tills barnet börjar skolan, om det typ förväntas att jag ska vara hemma, vad förskolan kostar, om det är vanligt att båda föräldrar heltidsarbetar. Hur fungerar det med vab?

    Jag kommer inte ha något jobb om vi flyttar dit men hoppas så klart på att få något. Är lite orolig för min framtid och vill inte vara beroende av sambon ekonomiskt. 

    Tacksam för om någon vill dela med sig av sina erfarenheter och berätta vad som är bättre respektive sämre än Sverige. 

  • Svar på tråden Hur är det att bo i Tyskland?
  • LiLa81

    Jag har själv inte bott i Tyskland, men min man är Tysk och jag känner därför en del barnfamiljer i Tyskland.

    Tyskland är väldigt olika i olika delar av landet. I den östra delen (gamla Östtyskland) är det vanligt att lämna barnen tidigt på förskolan (runt 1 år) sedan jobbar båda föräldrarna.

    I många delar av Västra Tyskland så är det mer norm att vara hemma med barnet tills det är 3. Jag blev av en tysk kollega lite ifrågasatt som lämnar min 2,5 åring på förskolan mellan 8-15. Med svenska mått mätt så är det ju inte så långa dagar.

    Jag pratade med samma kollega om hur det är att vara föräldraledig i Tyskland (Köln). Hans svar var att man kan utan problem vara hemma som både mamma och pappa om man inte har påbörjat karriär. Är man däremot chef eller projektledare eller så så förväntas man jobba och vara väldigt tillgänglig. (Men det kan ju vara företagskultur också).

    I de familjer med små barn som jag känner närmre så jobbar båda föräldrarna, även om någon av föräldrarna (mamman) inte jobbar heltid. Barnen är då på förskola eller hos dagmamma.

Svar på tråden Hur är det att bo i Tyskland?