• Äldre 20 Apr 01:07
    3522 visningar
    8 svar
    8
    3522

    Får inte åka på resa för sonen! Vad är rätt och vad är fel?

    Hejsan! Det är så här att jag har en lillebror som har adhd och autistiska spektrum, väldigt lite av de autistiska!

    Han har under alla sina 14 år varit väldigt krävande och min mor som gick in i vägen för många år sedan har inte haft orken till att sätta gränser och säga nej till honom! Så han har i princip fått allt han velat ha! Inga gränser alls och han har satt sina egna regler och krav som min mor har gått med på då hon inte orkat säga emot!

    Man kan säga att han har bestämt vad han vill äta, när han ska gå och lägga sig, vad min mamma får göra och inte göra! Han har aldrig behövt hjälpa till hemma. Mamma har även fixat så han får åka taxi till oh från skola. Och fått allt han pekat på!

    Han har varit väldigt otrevlig och inbland våldsam under åren som gått men nu när han kommit upp i tonåren så har han blivit lite "lugnare" och mer sammarbets villig! (Resonabel)

    Min mor var iväg till Göteborg i en vecka för att hjälpa min syster att flytta, jag var då hemma med han och det gick hur bra som helst!

    Nu skulle jag och min mamma vilja åka iväg på en resa/semester i en vecka i maj! Så vi beställde resan! (Har då redan berättat detta för han att vi funderat på det) men nu när vi berättade att vi har beställt så blev han helt tokig! Han säger nej! Och att det är han som bestämmer om mamma får åka eller inte!

    Vi har flertaliga barnvakter som kan vara med han under veckan vi är borta men han vill inte vara med någon av dem!

    Vad skall man göra? Är det fel av oss att åka iväg i en vecka fast än han säger nej?

    Vi har barnvakt och taxi som skjutsar han till och från skolan! Vi åker på en fredag och är borta i 7 dagar!

    Är det verkligen upp till han vad mamma får göra oh inte göra?

  • Svar på tråden Får inte åka på resa för sonen! Vad är rätt och vad är fel?
  • Äldre 20 Apr 01:34
    #1

    På sista frågan är mitt svar - Nej, självklart inte!

    På övriga frågor är mitt svar - Detta är konsekvenserna av den fostran mamman givit sin son, inte mycket ni kan göra åt det nu än att acceptera läget.

    Även om hon från och med nu skulle bestämma sig för att göra allt annorlunda kring fostran och börja med att sätta ner foten i detta läge så kvarstår sonens ovilja att ha barnvakt vilket med stor sannolikhet gör uppgiften omöjlig och då måste mamman ta sitt ansvar och stanna hemma. Trist, men det är den sits hon själv satt sig i och ni måste inse att det är en lång och mödosam väg ur läget.

  • Äldre 20 Apr 03:40
    #2

    Mamma bestämmer, så åk. Ta den barnvakt som kan sätta ner foten bäst mot din bror. Det blir en bra erfarenhet for er alla tre.

  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 20 Apr 07:42
    #3

    Hur kommer det sig att ni, i en familj på tre personer, lämnar den yngsta ensam hemma och ni andra åker iväg på semester? Jag hade blivit skitsur som 14-åring om det hände mig, oavsett eventuella diagnoser.

  • Äldre 20 Apr 07:49
    #4
    Anonym (Varför?) skrev 2017-04-20 07:42:21 följande:
    Hur kommer det sig att ni, i en familj på tre personer, lämnar den yngsta ensam hemma och ni andra åker iväg på semester? Jag hade blivit skitsur som 14-åring om det hände mig, oavsett eventuella diagnoser.
    Jösses läste du allt?

    Fasen TS åk bara åk och vila upp er..
    Tveka inte en sekund...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 20 Apr 07:59
    #5
    +1

    Till anonym! Jag har en lillasyster också som kan ta hand om han! Jag vill åka iväg själv med min mor på en semester! Om min bror åker med så kommer det inte att bli någon Semester för min mamma! Jag förstår att han blir arg, men han får åka iväg på mycket annat! Och jag tycker inte att en vecka är så mkt att be om ;(

    till er andra tack för svar! :) känns som att mina avsikter inte är helt oresonabla nu! :)

  • Anonym (Varfö­r?)
    Äldre 20 Apr 08:03
    #6
    Frontline skrev 2017-04-20 07:49:21 följande:

    Jösses läste du allt?

    Fasen TS åk bara åk och vila upp er..

    Tveka inte en sekund...


    Ja, jag läste tråden. Ungen har under 14 års tid fått allt han pekar på för att modern inte haft ork att sätta upp tydliga gränser. Nu förväntar de sig att han helt plötsligt ska gå med på en stor omställning utan att göra väsen av sig själv. Förstår inte riktigt hur man blir förvånad att han beter sig precis som han alltid tillåtits göra?

    Sen förstår jag ju förstås vad du menar - barnet låter som en helt hoppplös person att ta med sig på en semester och det skulle ju sannolikt inte bli mycket till vila.
  • Äldre 20 Apr 08:36
    #7

    Skaffa en barnvakt och åk.
    Anhöriga behöver få avkoppling då och då för att orka. Det är dags för din bror att lära sig vem som verkligen bestämmer där hemma. 

  • Äldre 24 Apr 21:43
    #8

    Det är inte han som bestämmer och det markerar ni genom att åka på resan! Ha det så trevligt!

Svar på tråden Får inte åka på resa för sonen! Vad är rätt och vad är fel?