• Anonym (Gnällfia)

Orkar inte mer..vill bli frisk.

För ca 3 veckor sedan blev jag sjuk. Det började med halsont som sen gick över till feber och sen förkylning. Va hemma från jobb ett par dagar men sen försvann febern. Halsont minskade men blev kvar, likaså förkylningen. Har hostat slem på morgnarna, men varit ok resten av dagen. Nu har det kommit igen. Samma som sist, ont i halsen i går, feber inatt och lite nu och förkyld. Jag orkar inte mer. Vad göra? Har inte känt mig frisk på flera veckor, min ork trytet. Hjälp snälla!!

• Svar på tråden Orkar inte mer..vill bli frisk.
  • Anonym (S)

Jobbigt för dig.. Trodde dock tråden handlade om cancer eller nåt annat vidrigt.

• Anonym (Gnällfia)
    Anonym (S) skrev 2017-04-20 06:15:53 följande:

Jobbigt för dig.. Trodde dock tråden handlade om cancer eller nåt annat vidrigt.

Jag vet..läste det så med när jag lagt ut den.
  • Frontline

Inget värre en så..
    Jag har haft ständig värk i kroppen sen hösten 1990 och vill gärna ha typ 1 veckas semester ifrån det...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Gnällfia)
    Frontline skrev 2017-04-20 07:41:56 följande:

Inget värre en så..

Jag har haft ständig värk i kroppen sen hösten 1990 och vill gärna ha typ 1 veckas semester ifrån det...

Fast det där resonemanget förstår jag inte. Så bara för att du har konstant värk så ska min skit förminskas? Det finns ju alltid nån som har det värre. Detta är det jag lever med just nu, detta är jättejobbig..för mig! Jag kan ju inte trycka tillbaka mina känslor bara för att nån annan har det värre.
  • Anonym (Positiv)

När jag råkar ut för flera förkylningar efter varandra brukar jag tänka på personer som har riktiga, allvarliga sjukdomar och känna en stor tacksamhet för att jag vet att jag snart kommer bli frisk. Jag har t ex en person i min närhet som har ALS. Men jag tänker även på alla jag inte känner som är kroniskt sjuka med funktionsnedsättning eller smärta.

Jag känner då starkt att min lilla tillfälliga infektion är mycket enkel att uthärda och så tar jag chansen att vila mer än vanligt, äta sånt som jag känner för, slöa framför tv som jag aldrig hinner annars osv.

På det viset blir förkylning och andra infektioner ingenting som tar ner mitt humör överhuvudtaget.

TS- testa att tänka positivt istället för gnäll så kommer allt kännas bättre. När man är inne i gnäll känner man ofta ett stort motstånd mot att vända tankarna till positivt tänkande istället men om man lyckas blir det en belöning i sig eftersom man genast mår bättre...

• Anonym (Gnällfia)
    Anonym (Positiv) skrev 2017-04-20 07:58:32 följande:

När jag råkar ut för flera förkylningar efter varandra brukar jag tänka på personer som har riktiga, allvarliga sjukdomar och känna en stor tacksamhet för att jag vet att jag snart kommer bli frisk. Jag har t ex en person i min närhet som har ALS. Men jag tänker även på alla jag inte känner som är kroniskt sjuka med funktionsnedsättning eller smärta.

Jag känner då starkt att min lilla tillfälliga infektion är mycket enkel att uthärda och så tar jag chansen att vila mer än vanligt, äta sånt som jag känner för, slöa framför tv som jag aldrig hinner annars osv.

På det viset blir förkylning och andra infektioner ingenting som tar ner mitt humör överhuvudtaget.

TS- testa att tänka positivt istället för gnäll så kommer allt kännas bättre. När man är inne i gnäll känner man ofta ett stort motstånd mot att vända tankarna till positivt tänkande istället men om man lyckas blir det en belöning i sig eftersom man genast mår bättre...

Sant! Det finns ju många människor som har det så mkt värre än en förkylning, jag vet ju detta. Jag försöker tänka positiv. Det jag vill just nu är att ligga i soffan och sova, glo på film osv. Jag vill inte vara här på jobb, samtidigt så va jag hemma för några veckor sen, känns dumt att vara hemma för samma skit igen.

Men jag håller med i vad du skriver, ska försöka med det.
  • Anonym (Positiv)

Sen kanske du borde sjukskriva dig ett par dagar igen om det känns väldigt tungt att jobba? Eller om du har möjlighet till flex eller så...

• Anonym (Ja, det är segt)

Klart att man inte kan jämställa en förkylning med riktigt svåra sjukdomar.

Man kan inte heller jämföra sin kassa ekonomi om man bara tjänar 26000 kr istället för 34000. Eller liknande såna saker. Det pågår krig, våld, sjukdomar och död i världen. Ändå grät grannbarnet här hemma igår för hen snubblade och fick ett ynka litet skrapsår. (Hen blev dock glad igen när det var rengjort och det lyste ett fint plåster med dinosaurier på!)

Ibland måste man få gnälla av sig lite. Trots att det bara är nåt litet.

Om du har upprepade feberomgångar kan det bero på att din kropp slåss mot bakterier. Kanske går du omkring med en lunginflammation eller bihåleinflammation.

Dock är det så att de flesta förkylningar som härjar i år är seeeeega och jobbiga.

Både jag, mannen och barnen gick förkylda med feber om och om igen från början av februari till för två veckors sen. Då gick vi och kollade oss och det visade sig att vi bar på några streptokocker alla utom maken.

Jag hostar fortfarande slem varje morgon (vidrigt mycket) men är klart bättre nu.

Du får gnälla lite! Krya på dig!

• Anonym (D)

Det kallas virus, krya på dig!

• Eve1234

Hejsan om förkylningen är mkt långvarig, med mkt slem och diverse så kanske du kan kolla upp om du har fått twar! Det brukar vara mkt långvarigt! Och man blir väldigt orkeslös! Annars har du nog bara nå virus lr bakterie i kroppen :) ingefära och honung kan vara till hjälp på vägen! Även solhatt som finns i receptfria tillskott! :)

Svar på tråden Orkar inte mer..vill bli frisk.