Anonym (Positiv) skrev 2017-04-20 07:58:32 följande:
När jag råkar ut för flera förkylningar efter varandra brukar jag tänka på personer som har riktiga, allvarliga sjukdomar och känna en stor tacksamhet för att jag vet att jag snart kommer bli frisk. Jag har t ex en person i min närhet som har ALS. Men jag tänker även på alla jag inte känner som är kroniskt sjuka med funktionsnedsättning eller smärta.
Jag känner då starkt att min lilla tillfälliga infektion är mycket enkel att uthärda och så tar jag chansen att vila mer än vanligt, äta sånt som jag känner för, slöa framför tv som jag aldrig hinner annars osv.
På det viset blir förkylning och andra infektioner ingenting som tar ner mitt humör överhuvudtaget.
TS- testa att tänka positivt istället för gnäll så kommer allt kännas bättre. När man är inne i gnäll känner man ofta ett stort motstånd mot att vända tankarna till positivt tänkande istället men om man lyckas blir det en belöning i sig eftersom man genast mår bättre...
Sant! Det finns ju många människor som har det så mkt värre än en förkylning, jag vet ju detta. Jag försöker tänka positiv. Det jag vill just nu är att ligga i soffan och sova, glo på film osv. Jag vill inte vara här på jobb, samtidigt så va jag hemma för några veckor sen, känns dumt att vara hemma för samma skit igen.
Men jag håller med i vad du skriver, ska försöka med det.