• Anonym (me)

Någon som är insatt i barnpension?

Jag har en dotter som är tillsammans med en kille som är 18 år. Hans familj ska flytta uppåt landet. 
    Hans mamma påstår att han inte får något efterlevandestöd om inte han flyttar med dem. Att han måste stå skriven hos den levande föräldern. 
    Jag har googlat lite och bara fått fram att man som 18-20 år måste gå någon utbildning som man får Csn för. Inget om att man måste stå skriven hos föräldern. 

Det värsta enligt mig är att hon går på med att om han inte flyttar med så kommer de inte klara sig ekonomiskt osv. Att de hade räknat med honom mm. Anledningen till flytten är att hon ska flytta ihop med sin nya kille.

Själv tycker jag inte man kan tvinga med en 18 åring att flytta med om denna inte vill. Vad tycker ni? 

Är han tvungen att flytta med sin mamma för att få ut något efterlevandestöd? Eller är det nåt hon bara kör med?

• Svar på tråden Någon som är insatt i barnpension?
  • Anonym (me)

Ingen som har koll vad som gäller?

• Anonym (Qwerty)

Ingen aning om regler för efterlevandestöd men att tvinga en 18-åring att flytta tycker jag är fel. Det borde gå att lösa på något annat sätt.

• Birgitta02

Han är myndig och kan inte tvinga honom att flytta med. Vilken självisk morsa btw.....

Detta kan jag läsa mig till:
    Har du fyllt 18 år och har en förälder som avlidit kan du få barnpension om du studerar på grundskola, gymnasieskola eller motsvarande skola. Utbildningen ska ge rätt till antingen studiehjälp från CSN eller förlängt barnbidrag från Försäkringskassan. Du kan få barnpension som längst till och med juni det år som du fyller 20 år. Oftast behöver du själv inte ansöka om att få barnpension eller efterlevandestöd.

Barnpensionen är knuten till BARNET toklar jag det som. Inte den överlevande föräldern! Dvs att om killen byter adress så följer pensionen med pojken så länge han studerar, dock längst till juni det år han fyller 20.

Mamman påstår att de inte klarar sig ekonomiskt om hon inte får lägga vantarna på hans barnpension? Det är inte HAN som ska försörja familjen, det är hon.

• Anonym (me)
    Birgitta02 skrev 2017-04-20 15:18:33 följande:

Han är myndig och kan inte tvinga honom att flytta med. Vilken självisk morsa btw.....

Detta kan jag läsa mig till:
    Har du fyllt 18 år och har en förälder som avlidit kan du få barnpension om du studerar på grundskola, gymnasieskola eller motsvarande skola. Utbildningen ska ge rätt till antingen studiehjälp från CSN eller förlängt barnbidrag från Försäkringskassan. Du kan få barnpension som längst till och med juni det år som du fyller 20 år. Oftast behöver du själv inte ansöka om att få barnpension eller efterlevandestöd.

Barnpensionen är knuten till BARNET toklar jag det som. Inte den överlevande föräldern! Dvs att om killen byter adress så följer pensionen med pojken så länge han studerar, dock längst till juni det år han fyller 20.

Mamman påstår att de inte klarar sig ekonomiskt om hon inte får lägga vantarna på hans barnpension? Det är inte HAN som ska försörja familjen, det är hon.

Just den ekonomiska delen reagerade jag mest med på. 

Själv hade jag absolut inte tvingat med mig mitt barn om jag hade varit i samma sits. 
  • Birgitta02
    Anonym (me) skrev 2017-04-20 15:30:42 följande:
    Just den ekonomiska delen reagerade jag mest med på. 

Själv hade jag absolut inte tvingat med mig mitt barn om jag hade varit i samma sits. 
    Frågan är var han ska bo? Vill han bo kvar och hyra rum hos er eller nån annan, så kan han få inackorderingsstöd från kommunen. Han har ju också studiebidraget och sen då barnpensionen. Kanske kan han jobba ett par helger i månaden och få in pengar på så sätt. Men att följa med morsan, så hon kan flytta ihop med sin kille, är ju horribelt om han inte vill. Han är myndig!
  • Anonym (Lilla jag)

Jag är inte insatt i detta ämne men....Jag fick min barnpension fast jag inte bodde med den levande föräldern. Jag fick den när jag bodde i familljehemmet och jag fick den när jag bodde själv

• Birgitta02
    Anonym (Lilla jag) skrev 2017-04-20 15:37:25 följande:
    Jag är inte insatt i detta ämne men....Jag fick min barnpension fast jag inte bodde med den levande föräldern. Jag fick den när jag bodde i familljehemmet och jag fick den när jag bodde själv
    Det stämmer. En gammal bekant till mig hade två barn. När mamman avled sattes de två barnen i familjehem och barnpensionen följde med barnen.
  • Anonym (S)

Barnpensinen är BARNETS vid 18 går den väl över direkt till barnets konto istället förvförälderns antar jag.

Finns ju många barn där båda föräldrarna avlidit eller där barn bor i familjehem.

• Anonym (syster)

Som andra har skrivit så är det barnet pension, inte föräldern. Jag och min syster får barnpension nu, jag är 19 och går sista terminen på gymnasiet. Min pappa gick bort och jag och min syster bor själva, för mamma bor i Norge och att flytta dit är inte aktuellt för oss.

Svar på tråden Någon som är insatt i barnpension?