• robinhartin

Kan spädbarn dö av nästäppa

Orolig nybliven förälder, har en dotter på 5 dagar och undrar om hon kan dö av nästäppa?, stark fråga men alla i familjen är nu sjuka och vi är jätte noga med hygienen men om hon skulle bli tät. Är de sant att dom små liven bara kan andas genom näsan?

• Svar på tråden Kan spädbarn dö av nästäppa
  • Harvester

Nej, de kan andas genom munnen men det blir jobbigt att amma...

Antar du testat snorsug och koksaltspray? Ställ ngt under benen på ena sidan på sängen så huvudet ligger lite högre.

• Mascaraklumpar

De kan få andningsbesvär om de är täppta, ja, men det är nog ovanligt att barn dör av det. Men märker ni att hon får svårt att andas ska ni förstås åka in på en gång.

• robinhartin

Som länken säger och som Google "säger" kan dom bara andas genom näsan första tiden men undrade om det var myt eller inte? Hon är inte tät i näsan men man är ju nojjig som tusan om hon skulle bli..

• Anonym (K)

Vår nu 10 månaders bebis var snorig och täppt från att han var tre veckor tills han var 7 månader. Vi använde nässug och physiomer flera gånger om dagen (och natten) framförallt innan amning annars kunde han inte andas. När han var riktigt liten kunde han få svårt att andas om han låg ner, just för att han bara kunde andas med näsan, så vi hade honom upprät för jämnan. Bar, använde sele/sjal, började med sittdelen (ergonomisk) när han var 4 månader för att kunna ha honom lite upprät i viloläget och sov halvsittandes i soffan på nätterna. När han var 3 månader blev han så täppt att han hade svårt att andas även i upprätt läge och fick feber. Vi lyckades varken suga ut nåt och det var för mycket ivägen för att spruta in koksalt trots att det är ett jäkla tryck i physiomeren. Det blev ett besök på barnakuten sent en kväll och där fick han inhalera koksaltet istället. Han fick även utspädd nässpray droppat i näsan för att lindra den värsta täppan så vi skulle kunna gå hem på natten istället för att ligga kvar för observation. Med oss hem fick vi en inhalator som vi fick använda innan varje amning och den var jättebra. Men som sagt, den lånade vi från sjukhuset. Använde den i tre dagar sedan räckte det med nässug och physiomer igen. Jag tror det är väldigt ovanligt att spädbarn dör av nästäppa men självklart ska man åka in om barnet inte andas ordentligt. Men blir er bebis täppt börja med att testa nässug, physiomer, vara upprät så mycket som möjligt och gå ut i kall frisk luft. Det klarar man sig länge på även om det är sjukt jobbigt med en snorig och täppt bebis!

• robinhartin

Är det för att dom har så trånga luftvägar som man hör så tydligt att dom andas?

• Anonym (24)
    Harvester skrev 2017-04-20 22:14:05 följande:

Antar du testat snorsug och koksaltspray? Ställ ngt under benen på ena sidan på sängen så huvudet ligger lite högre.

" Spädbarn, upp till ca 6 månaders ålder, kan bara andas genom näsan, inte genom munnen. 3. Spädbarn kan och måste andas samtidigt som de äter (ammas eller flaskmatas). Om näsan är täppt släpper de bröstet eller flaskan och får inte i sig mat. "

Varierar såklart när dom kan börja andas genom munnen men många gör det först vid halvåret eller senare.
  • Anonym (24)
    robinhartin skrev 2017-04-20 22:11:48 följande:

Orolig nybliven förälder, har en dotter på 5 dagar och undrar om hon kan dö av nästäppa?, stark fråga men alla i familjen är nu sjuka och vi är jätte noga med hygienen men om hon skulle bli tät. Är de sant att dom små liven bara kan andas genom näsan?

Så små andas bara genom näsan, jag skulle rekommendera kolsaltdroppar eller sug om det blir väldigt stopp i näsan och att en stund efter du lagt dropparna ta och snurra tops i näsborre längst ut om bebisen är stilla. Det kunde ibland komma ut långa trådar med tjockt snor, funkade bättre än med papper som dom visa på BB för oss :) det ska nog gå bra ska du se :)
  • fjanten

Ett tips är att använda en sån där plastspruta (utan nål), fylla med kokssaltlösning, och sen spruta hårt i näsan. Physiomer som du fått tips om är också bra, men man kan få ännu högre tryck med en plastspruta.

• Anonym (Bröstmjölk)

Jag har hört att det är ännu bättre att droppa in bröstmjölk i näsan på de små...

• Anonym (K)
    Anonym (Bröstmjölk) skrev 2017-04-22 18:17:03 följande:

Jag har hört att det är ännu bättre att droppa in bröstmjölk i näsan på de små...

Det fick jag också höra, typ en miljard gånger från alla möjliga olika håll, men det hjälpte inte över huvud taget på vår son. Drog upp mjölken i en liten spruta jag hade fått till koksalt på barnakuten och sedan sprutade jag upp det i näsan på honom. Hände ingenting mer än att det blev en massa kladd med bröstmjölk här och där. Men för de det funkar för är det ju toppen! Men då måste man ju amma också, eller åtminstone pumpa så inte mjölken sinat.
  • Anonym (.....)
    Harvester skrev 2017-04-20 22:14:05 följande:

Varför svarar du när du inte har koll?

"Spädbarn, upp till ca 6 månaders ålder, kan bara andas genom näsan, inte genom munnen"
  • Anonym (!)
    Anonym (.....) skrev 2017-04-22 23:08:06 följande:

"Spädbarn, upp till ca 6 månaders ålder, kan bara andas genom näsan, inte genom munnen"

Därför att personen har koll. Spädbarn kan andas genom munnen men drar sig in i det längsta för att göra det. Problemet ligger vid amning / nappflaska då de inte kan andas samtidigt och därmed inte får i sig någon mat. Koksalt + snorsug.
  • Harvester
    Anonym (.....) skrev 2017-04-22 23:08:06 följande:

Du kan ju visa mig det mekaniska hindret som sitter mellan munnen och luftstrupen på ett spädbarn...
Svar på tråden Kan spädbarn dö av nästäppa