• Anonym (Orolig)

Planerar graviditet slutet av sommaren...vill även resa med familjen till Thailand i december.

Jag oroar mig för zika virus. Jag har läst olika om viruset. Thailand skulle inte vara det mest utsatta och på turistställen var det liten risk att bli smittad. Jag är blond med extremt ljus hud. Bränner mig även om jag använder solfakter 50. Så jag har alltid tunn långärmad och tunna långa byxor. Jag kommer isåfall bada i myggmedel och sova med myggnät. Bo på hotell med ac, inte åka ut i skogen m.m

Nu vet jag ju inte om jag blir gravid, men skulle ni åka?

Jag tycker jag har gjort det jag kan för att minska risken för att drabbas.

Vi behöver ju boka resa nu eftersom vi är 5 st som ska åka.

• Svar på tråden Planerar graviditet slutet av sommaren...vill även resa med familjen till Thailand i december.
  • Tvåbarnsmamman79

Jag skulle nog väntat med att boka resan för om jag skulle varit gravid så skulle jag velat känna efter hur jag mår.

• Ms H

Rekommendationen säger att man bör vänta med graviditet till 6 månader efter vistelse i zikavirusområde, kan vara värt att ta i beaktande inför beslut om semestern. Gäller både kvinnor och män.

• Anonym (K)

Jag är i Thailand nu och kan säga att det är sjukt varmt och jag hade aldrig klarat att gå runt i tunna långärmade byxor och tröja. Det är 30 grader även på natten så funkar inte heller att tänka att det blir svalare på kvällen när solen gått ner för det är bara en marginell skillnad. Men det kanske inte spelar någon roll för dig, alla är vi ju olika. Hur som helst. Vi har tunna långbyxor på sonen, myggmedel, impregnerat myggnät och har AC och fläkt på rummet och han får en massa myggbett ändå. Så du kan nog inte räkna med att undvika myggorna trots dina försiktighetsåtgärder. Jag hade aldrig riskerat att få zika som gravid så om jag var du hade jag antingen väntat till 6 månader efter resan med att försöka bli gravid eller hoppat över resan.

• Anonym (K)

Kan även tillägga att när vi var på vaccinationscentralen för att vaccinera oss hela familjen var frågan om jag planerade att bli gravid typ den första sköterskan ställde eftersom vi skulle till bl a Thailand. Där avrådde de starkt från resor till länder där zika förekommer, även ställen där det är ovanligt att få det, om man är gravid eller planerar att bli det.

Svar på tråden Planerar graviditet slutet av sommaren...vill även resa med familjen till Thailand i december.