• Anonym (Ledsen)

Ångest av att vara singel och ensam

Bakgrund

Min man ville efter 14 år tillsammans skilja sig

Han hade träffat en annan kvinna.

De har nu en relation tillsammans och ska flytta ihop i augusti. Vi har en son på fem år.

Skilsmässan har gått relativt smärtfritt, insåg väl efter ett tag att vi hade fungerat ihop som familj men att det egentligen inte fanns nån kärlek kvar. Jag och min Exman har idag en god relation och fokus ligger på barnets välbefinnande.

2 månader efter skilsmässan träffade jag av en slump en man som jag började dejta. Allt var gullegull och jag vart förälskad. Men efter ett tag så märker jag att han inte har det intresse som jag vill att man ska ha. Det var bara jag som messade och kom med förslag osv. Jag avslutade relationen, men kan inte riktigt komma över honom. Det har blivit för mycket på nå sätt. Jag börjar fundera för mycket och blir ledsen och känner mig ensam och får ångest. Vill inte vara singel och ensam, jag hatar det. Ser samtidigt hur min exman är så lycklig med sin nya. Jag vill oxå ha det.

Det är värst den tiden sonen är hos pappan men upplever att å gesten kommer krypande mer och mer och jag har svårt att koncentrera mig.

Har provat lite online dateing. Men känns som alla killar bara är ute efter att ligga eller få nakenbilder. Det är inget jag vill i första hand.

Känner mig så ensam och ledsen

Det var ju inte såhär livet skulle bli...

• Svar på tråden Ångest av att vara singel och ensam
  • Anonym (A)

Det blir bättre, din man var ju inget att ha.

• Anonym (Skynda långsamt)

Vänta med att dejta eller försöka träffa någon, det spär bara på ångesten och desperationen. Bygg upp dig själv först. Ägna dig åt din son, ägna tiden då han är hos pappan åt nåt meningsfullt - sjung i kör, träna, gå långa promenader, volontärarbete, bokcirkel etc etc etc.
    Ge dig själv ett år där du inte ens tänker tanken att träffa någon ny.
    Din exman är inte nödvändigtvis lyckligare än du just nu, det är bara som du tror. Det ÄR jobbigt att avsluta en längre relation, särskilt när det finns barn.

• Anonym (Ensam)

Hur har det gått TS?
    Jag lämnade min man för 5 år sedan, vi har en son tillsammans och jag blev hjärtekrossad när han berättade att han inte ville ha fler barn samtidigt som hans bristande intresse för vår familj blev tydligare och tydligare. Jag var då 30 år, ville ge mig själv chansen att finna lycka, någon som värdesatte mig på riktigt och någon som ville bilda familj. Det hände aldrig, jag är idag 35 år och fortfarande singel. Jag är så otroligt ledsen över att livet inte blev som jag önskade. Jag har många vänner och familj som bryr sig om mig, jag har en fantastisk son, men jag känner mig så otroligt ensam. Mitt ex har berättat att det var hans största misstag att mista mig, men där finns ingenting kvar mellan oss.

Har dejtat och verkligen varit öppen för att möta någon, men det händer inte. Män visar intresse för mig men det blir aldrig på riktigt. Det är alltid något som skaver, antingen från mitt eller hans håll. Ibland försöker jag inbilla mig att jag måste sänka mina krav, men jag tycker att jag har en öppenhet samtidigt som jag vet att jag har så mycket att erbjuda. Jag är intelligent, har humor och är kvicktänkt, empatisk, omtänksam, stabil ekonomi/jobb, det finns en del som anser att jag är attraktiv? Nog borde jag slippa ?tvinga? mig att ta någon som inte känns tillräckligt rätt!? 
    Tänk att det ska behöva vara så svårt.. Nu har jag just gett mig hän med en man som jag verkligen gillar, men han är så intrasslad i sin exfru att det hämmar allt, vi kommer inte framåt och det var där jag kände igen mig i dig. Han har uppenbarligen inte samma känslor och ambition som jag. Ska jag då stänga den dörren, igen.
    Hur ska man nånsin landa rätt med någon ny, 35 år gammal och förälder. Fan så svårt! 

Svar på tråden Ångest av att vara singel och ensam