• Norskis

Första herpesutbrottet & herpes i svalget

Hej, jag ligger och gråter mig till sömns varje kväll efter ha kommit hem från en romantisk weekend med min kille på långdistans och nu blivit diagnoserad med herpes. De tre första dagarna hade jag väldigt hög feber och var väldigt yrslig. Jag har även fått omkring 40st stora blåsor som är utspridda överallt i underlivet, och verkar även vara i vaginan (vilket jag tyvärr inte kan se ordentligt eftersom den svullnat igen). Det jag däremot fasar är att jag fått herpes i svalget eftersom jag är otroligt svullen, har inflammerat tandkött, blöder och känns som jag börjar få blåsor på insidan av munnen. Alla mina tänder på höger sida är även ömma och jag kan inte tugga där. Hjälp! Är det någon som har samma problem och vet hur man lindrar smärtan och symtomen? Känner att jag måste kunna klara av att gå till jobbet på måndag igen... och är det ok att fortfarande umgås med min systers barn och inte riskera smitta om jag använder handsprit? Ni som har haft liknande första utbrott hur ofta får ni återfall? Känns som jag aldrig kommer kunna ha sex igen eftersom mitt underliv är oigenkännligt för tillfället.......????

• Svar på tråden Första herpesutbrottet & herpes i svalget
  • Anonym (been there)

Din stackare!!! Könsherpes är för jävligt. Har aldrig drabbats i halsen dock och visste inte att man kunde få det där. Låter ju helvetet på jorden.

Jag fick det efter en lika romantisk helg som du med en snubbe och det började inom ett dygn med sveda när vi skulle ha sex och sen blommade det upp blåsor som sedan sprack efter ca 1 vecka och sved något överjävligt. Fick badda underlivet med aloevera juice och kallt ört te. Allt kallt var skönt och lindrade. Finns en medicin man kan ta mot herpes 5 dagar men man måste börja inom ett dygn ca för att det ska ha effekt. Du ska vara försiktig med att röra vid blåsorna med händerna för de kan smitta till nys ställen så var försiktig när du tvättar dig etc.

Det tog ett par veckor innan de torkade ut men jag var öm och känslig långt efter:(
    'Visste killen om att han hade det? man kan få herpes i underlivet även av förkylningsblåsor om man haft oralsex.

• Norskis

Nä han säger att han heller aldrig haft det förr och fick också utbrott samtidigt, eller han nämnde någon dag innan jag fick mitt att han hade någon liten grej ovanför snoppen som jag tyckte såg ut som en inflammerad hårsäck bara... däremot blev hans utbrott mycket mildare och han fick ingen feber eller liknande.

Jag har fått medicin men fick det inte direkt efter jag blivit smittad eftersom jag inte vet exakt när det var. Jag gick till gyn dagen efter jag fått ordentliga blåsor och feber.

Jag försöker tvätta mig i underlivet varje dag och äter vitaminer, provar också smörja in med kokosolja, kan det vara bra?

Jag vill absolut inte ha det här längre än tre veckor eftersom jag ska iväg och resa med jobbet då. Hoppas det inte kommer tillbaka i solen :( och vill inte behöva förklara för mina kollegor att jag har herpes. Någon som vart på sol och bad semester med herpesutbrott?

• Anonym (been there)

Pröva dig fram men kokosolja kanske gör att blåsorna torkar ut långsammare? Inte säker... Kör snarare saker som t ex  aloevera som läker ut.

Första herpesutbrottet är alltid det värsta och burkar läka ut på ett par veckor men man har ju det för alltid och det kan dyka upp i situationer när tjejer har mens el nedsatt immunförsvar.Så ta med dig medicinen i nödfall när du ska resa i om du får ett nytt utbrott. Men någon måste ju ha gett det till din kille som sedan smittat dig om han aldrig heller haft det innan.

Tänk på att aldrig ha sex med någon annan när du har utbrott eftersom det är otroligt smittsamt. Men du och din pojkvän har ju samma nu så skert ingen fara.

• Norskis

Aloe Vera, bra tips! Det ska jag testa med :)

Usch så jobbigt att behöva gå runt och oroa sig för när det ska dyka upp :( men ah man får väl alltid se till att gå runt med lite medicin.

Men visst kan man bära på viruset i flera år så det behöver inte betyda att han blivit smittad av någon annan nyligen?

Nej Gud nej, skulle jag aldrig kunna tänka mig så ofräsch som jag känner mig nu och så ont som jag har. Vill inte ge det här till nån, fy.

Men skönt att veta att det finns andra som varit med om det här innan och kan stötta ???????? Tack!

• Norskis

Frågetecknen var alltså en emoji och inte en upprörd fråga... hehe

• Missmissmiss

Hej!

Jag har också skiten. Både på munnen och i underlivet. Har alltså både typ 1 och typ 2. Medicinen heter aviklovir eller valaciklivr och man tar 2 tabletter i 5- 10 dagar. Se till att ha sådana hemma och ta med dog på redan. Herpesviruset tryggas av mens, stress, viss mat som innehåller arginin som tex choklad och nötter. Jag äter l-lysinkspslsr som köps på hälsokost. Ha cerat med solskyddsfaktor på läpparna i solen. Försök att lufta underlivet så mycket du kan och sov gärna utan trosor. Vet att de jobbar på ett vaccin emot herpes i USA för redan smittade. Det är psykiskt påfrestande att leva med vetskapen att det kan komma tillbaka. Har du tur har du kanske typ1 i underlivet och sen är inte lika aggressiv som typ 2 som oftast kommer tillbaka. Skriv om du behöver prata. Du är inte ensam. Kram!

• Missmissmiss

Var noga med hygienen och lilla inte på blåsor och sår. Tvätts händerna med tvål och vatten och ha gärna handsprit efteråt.

Svar på tråden Första herpesutbrottet & herpes i svalget