• Anonym (Urk)

Vägglöss eller annat?

Både sambon och samsovande barnet har fått bett på fötter och ben, de sitter i klungor och kliar. Jag har klarat mig. 
    Läste att vägglusbett ofta ser ut så men hittar inget som tyder på löss när jag letar, varken djuren själva eller deras avföring. Kan det vara något annat? Vi har hund som ofta är i sängen. 

• Svar på tråden Vägglöss eller annat?
  • gamlapappan

Det kan även vara skabb (7års klåda) eller något liknande (någon anna parasit). Kan vara värt att pröva att behandla med Tenutex. Finns att köpa receptfritt på apoteket.

• Anonym (Urk)

Hunden går bara i koppel och träffar sällan andra djur/hundar. Han kliar sig inte heller.

• JodiBabe

Tror det är vägglöss. De är experter på att gömma sig. Det man ser på internet är ofta väldigt extrema exempel, det kan va därför du ej hittar nåt.

De kan bo i tapeter, i träet under sängen, i en list, i elektronik...

60% av befolkningen får ej symtom av vägglöss, betten är en allergisk reaktion på det saliv som dem sprutar in efter betten. Så du kan mycket väl också va drabbad.

Har dragit med mig vägglöss hem från utlandsresor så jag har tyvärr koll på dessa hemska djur.

• JodiBabe

Tror det är vägglöss. De är experter på att gömma sig. Det man ser på internet är ofta väldigt extrema exempel, det kan va därför du ej hittar nåt.

De kan bo i tapeter, i träet under sängen, i en list, i elektronik...

60% av befolkningen får ej symtom av vägglöss, betten är en allergisk reaktion på det saliv som dem sprutar in efter betten. Så du kan mycket väl också va drabbad.

Har dragit med mig vägglöss hem från utlandsresor så jag har tyvärr koll på dessa hemska djur.

• Anonym (Urk)

Går det att sätta ut fällor eller liknande eller får man kontakta anticimex och behandla på bara misstanken? 

• JodiBabe

Anticimex är bäst, men det går ju att tejpa sängstolparna så de fastnar, givet att de gömmer sig nånstans nära marken.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Kolla "Nattaro Safe", en tejp som dödar vägglöss.
    Finns bl.a hos Aniticimex och K-Rauta, men ser tyvärr bara förpackningar med 30 meter för ca 1000:-
    Hos amazon.de kan man köpa kortare bitar, men det kostar ca 70:- per meter + 45:- frakt.

Nattaro är ett svenskt företag.

Svar på tråden Vägglöss eller annat?