Överviktig och barnlängtan
OBS - önskar att ni som är överviktiga och har barn eller försöker få barn svarar. Andra får också svara men önskar ödmjukhet i denna tråden. TACK!
Jag är en överviktig kvinna som är tillsammans med en normsmal man och vi vill snart ha barn. Vi har iofs haft oskyddat sex i över 2 år, och fortfarande inte blivit gravida. Vi överväger att gå till en barnmorska (eller vart man nu går) och kanske testa vår fertilitet, men jag är nervös över att allt kommer slå ner på min vikt.
Jag är inte extremt överviktig, men ändå rund och med valkar och dubbelhaka. Min mens har inte fungerat på typ 4 år, den kommer kanske 1-2 gånger i halvåret. Jag har gjort otaliga tester; hormonprov, ultraljud av livmodern och äggstockar, blodprov, mediciner (för att kickstarta mensen), blodtryck och blodvärden och dessutom under dessa fyra år pendlat i vikt mellan 20-30 kilo ungefär. Ändå får jag besked om att "allting ser ut exakt som det ska". Så jag har aldrig fått något riktigt besked om vad som är fel på mig. Är det någon av er som upplever samma sak?
Jag är rädd för att besöka en barnmorska eftersom jag vet att det inte kommer hjälpa att jag går ner i vikt; eftersom jag pendlat så mycket upp och ner och mensen ändå inte kommer. Jag behöver liksom inte höra det en gång till. Och min sambo tycker (inte högljutt men jag vet att han tycker) att det bara kan bero på min vikt. Att hans fertilitet skulle vara nedsatt är det inte fråga om, enligt honom.
Vart börjar man? Vart vänder man sig när man vill börja planera för sina barn? Konkreta tips mottages också tacksamt, vi bor i Göteborg.