• Anonym (Fobiker)

HJÄLP! Amalgam och hur ersätter man en tand?

Jag har extrem tandläkarfobi men tvingar mig till tandläkaren ändå och har dragit ut två tänder och gjort en rotfyllning. Min ekonomi är i botten och det har gjort att jag mår dåligt över detta. Jag har inte råd med vad som helst hos tandläkaren.

Nu till mitt dilemma.

I nederkäken drog jag ut en tand. Först gjorde man en rotfyllning men den misslyckades så det blev att ta dra ut den. Detta är andra tanden bakifrån räknat. Så jag fick en lucka där. Men inget jag märkt av.

Så i min mun sitter räknat bakifrån i nederkäken: visdomstand - tom lucka - amalgamfylld tand.

Den amalgamlagade tanden har nu börjat strula. Tandvärk. Irritation runt tandköttet. Och den börjar bli trasig. Den är helt fylld med amalgam och ser svart ut hela tanden.

Enligt tandläkaren går det inte att borra ur fyllningen utan den behöver dras ut. Och ersättas.

Men detta har jag inte råd med

Kan man inte byta fyllning bara?

Hur ersätter man en tand? Sätter man dit en fejktand? Hur går det till?

Någon som vet nått???

Troligen behöver jag även dra ut visdomstanden där då den lutar konstigt.

• Svar på tråden HJÄLP! Amalgam och hur ersätter man en tand?
  • Tow2Mater

Kan han inte satta in en krona? Dvs inte dra ut  roten, men borra bort den del av tanden som är dålig och sätta fast en krona på den. Det är ju inte lika billigt som att dra ut, men troligtvis billigare än att att sätta in en helt fejk tand in i benet. Fast är den rotfylld kanske det inte går.

• Tow2Mater

Gissar att din tand har så mycket fyllning att det inte blir mycket kvar av tanden om fyllningen boras ut, och det lilla som blir kvar kan spricka. Har haft det själv. Men de kunde sätta krona på min då roten var ok.

• Anonym (Fobiker)
    Tow2Mater skrev 2017-04-22 15:52:03 följande:

Gissar att din tand har så mycket fyllning att det inte blir mycket kvar av tanden om fyllningen boras ut, och det lilla som blir kvar kan spricka. Har haft det själv. Men de kunde sätta krona på min då roten var ok.

Har rejäl fyllning så jag gissar att det inte blir nått kvar efteråt. Men har ingen aning om den är rotfylld. Tandläkaren verkade ovillig att borra ur en amalgamtand och sa att det fanns risker och drar man ut den så var det inga risker alls.
  • Anonym (Fobiker)

Någon mer med tips ovh råd?

Svar på tråden HJÄLP! Amalgam och hur ersätter man en tand?