• Anonym (PMS)

Kvinnlig sterilisering/PMds?

någon som kan hjälpa mig lite angående PMds? jag har extrema problem varje månad och jag orkar inte mer. gick ok när jag åt premalex ("lyckopiller") och jag och sambon sedan 6 år tillbaka har planer på bebisverkstad i sommar. vi har tänkt oss 2 barn, och sen har jag funderingar på att sterilisera mig, här är jag dock osäker, under graviditeten och amning kommer jag inte kunna äta lyckopiller. hur blev er PM's efter barn? bättre/sämre/ingen skillnad? vad ska jag göra för att slippa? är det livmodern jag ska operera bort eller är det äggledare? kommer jag ha mens? om jag ändå skulle vilja frysa in ägg, kan jag bli gravid igen om vi skulle vilja försöka oss på en 3a? Kom gärna med tips/råd/erfarenheter!

• Svar på tråden Kvinnlig sterilisering/PMds?
  • Anonym (nästan fyrtio)

Vid en sterilisering kapas bara äggledarna, man tar inte bort något. Alla hormoner i kroppen är kvar precis som innan.

Att opera bort äggledare + livmoder görs inte bara sådär, det måste finnas särskilda orsaker, och pms räknas nog inte dit är jag rädd.

Kontakta gyn, de kan säkert hjälpa dig med råd :)

• Anonym (Stina)

Hormonerna produceras väl i äggstockarna. Något som det  innebär stora oönskade effekter att avlägsna - omedelbart klimakterium, benskörhet och allt vad det var. Jag efterfrågade just det pga PMDS men det var uteslutet.

• Anonym (PMS)
    Anonym (Stina) skrev 2017-04-22 17:29:01 följande:

Hormonerna produceras väl i äggstockarna. Något som det  innebär stora oönskade effekter att avlägsna - omedelbart klimakterium, benskörhet och allt vad det var. Jag efterfrågade just det pga PMDS men det var uteslutet.

Åh nej är det sant! Hur gick det för dig? Fick du annan hjälp eller sa de bara "ganska upp dig"?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (PMS) skrev 2017-04-22 20:24:10 följande:
    Åh nej är det sant! Hur gick det för dig? Fick du annan hjälp eller sa de bara "ganska upp dig"?
    Jag hade tidigare en gynekolog som var väldigt intresserad av just PMDS. Jag fick testa antidepressiva, tror det var Cipramil eller Cipralex. Det hade ingen effekt i alla fall! Premalex var det inte jag testade.
    Jag testade med hormonspiral vilket jag mådde ännu sämre av. Sedan gav vi typ upp! Det här är rätt många år sedan. 

Den läkaren gav mig rådet att ta extra väl hand om mig själv, sömn, kost och motion. Marginalerna är mindre! Inte ställa så höga krav på sig själv utan tvärtom. 

För några år sedan opererade jag bort livmodern pga myom så nu har jag ingen mens vilket inneburit att jag inte har lika stor koll på menstruationscykeln. Något som är en stor lättad. Tidigare blev det nästan en förväntningseffekt: Nu kommer jag att må dåligt! Det är dags för det! 
    Jag hade främst psykiska symtom av PMDS i form av djup ångest och mycket svarta tankar med inslag av självmordstankar. Fritt fall! 

Jag har inte haft symtom att jag blev arg utan mest förtvivlad.

Jag har gått i olika typer av psykoterapi och det har hjälpt mig att bättre hantera även PMDS:en. 
  • Anonym (Anne)

Jag rekommenderar dig att gå med i facebook-gruppen: Vi som lever med PMS & PMDS

Där finns garanterat svar på dina frågor, vi är många...

Var en som skrev om ett nytt antidepressivt på b, brintlix kanske? Det hade iallafall tagit bort pmds för henne, för premalex hade inte hjälpt.

Svar på tråden Kvinnlig sterilisering/PMds?