• moaguuun

Skarva ihop gardinstänger?

Någon som vet om man kan köpa två såna här gardinstänger och sätta ihop? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30217140/#/10217141

Jag har en vägg på 4 meter som jag vill täcka med tyg. Den längsta gardinstången är på 380 cm. Så tänkte att jag kanske kan köpa två kortare och bara sätta ihop, eller går inte det kanske?

• Svar på tråden Skarva ihop gardinstänger?
  • nnnnnnnn

Det blir inte för tungt? Se till att ha flera fästen i vägg eller tak.

Vet att gardinskenorna VIDGA kan skarvas ihop till önskad längd. De fäster man med hållare eller skruvar upp i taket.

• moaguuun

Jo jag får kanske ha ett extra fäste. Men VIDGA verkar bara finnas som skena? Jag läste någonstans att gardinstänger som man kan ändra längd på kan man sätta ihop, men jag vet inte om det stämmer...

• myskmalva
    moaguuun skrev 2017-04-22 21:56:58 följande:
    Jo jag får kanske ha ett extra fäste. Men VIDGA verkar bara finnas som skena? Jag läste någonstans att gardinstänger som man kan ändra längd på kan man sätta ihop, men jag vet inte om det stämmer...

Jag vet inte hur det är med just Ikeas gardinstänger, men med de jag har hemma (minns tyvärr inte var jag köpte dem) skulle det gå utmärkt att skarva ihop flera stycken. Kolla hur de ser ut innan du köper dem! Är det bara två raka rör som är öppna i ändarna går det nog utmärkt att skarva, bara du sätter ett extra fäste i mitten. Ett bonustips är att tänka på att om gardinerna inte hänger slätt så räcker det inte med en sammanlagd bredd på fyra meter eftersom vecken i tyget "äter upp" en del av bredden. Bonustips två är att om du vill kunna dra för/ifrån gardinerna så måste de sitta på varsin sida av gardinstångsfästet i mitten. /Hon som köpte tre gardinlängder men snart fick åka tillbaka och köpa en fjärde
  • Badskum

Länken fungerar inte för mig. Men om det är Ikeas runda stänger så går det utmärkt att göra ja. Köp fler fästen dock.

Svar på tråden Skarva ihop gardinstänger?