• Anonym (?)

" förregistrerat enligt Vägtrafikregistret"??

Tacksam hjälp av någon som i motsats till mig kan något om regler runt fordon/försäkringar.

En släkting har köpt sig en moped som varit avställd och skickat in papper om ägarbyte och att den ska ställas på (heter det så?). Hen har fått tillbaka registreringsbevis i eget namn och hävdar att den nu också är påställd.
    Släktingen hade missat att det nuförtiden också behövs minst trafikförsäkring för moped och jag skulle hjälpa till att snabbt teckna en sådan för att slippa höga avgifter från Trafiksäkerhetsföreningen. Inget försäkringsbolag har förstås öppet för den typen av frågor mitt i helgen.

När jag jämför försäkringar anger automatsvaret hos ett av bolagen inte pris utan att det inte går att teckna försäkring via webben " förregistrerat enligt Vägtrafikregistret". Jag vet inte vad detta betyder; moppeägaren vet det än mindre. Goglande får mig att misstänka att fordonet kanske ändå fortfarande är avställt men jag är inte säker. Glad om någon vet säkert (gissa kan jag göra själv ).

• Svar på tråden " förregistrerat enligt Vägtrafikregistret"??
  • Anonym (Oj då)

De enda fordon som är förregistrerade är helt nya eller direktimporterade. Om ett fordon är förregistrerat betyder det att det aldrig varit ställt i trafik. Köpte hen privat eller hos firma? Om ägarbytet är inskickat så kanske transportstyrelsen inte hunnit registrera det ännu.
    Försäkringsbolag kan teckna en vilande försäkring som hakar på fordonet när ägarbytet sker (både personnummer och registreringsnummer måste stämma mellan försäkringsbolag och försäkringsbolag). Man måste även kryssa i "begäran om avställnings upphörande" på registreringsbeviset som skickas in vid ägarbyte.

Svar på tråden " förregistrerat enligt Vägtrafikregistret"??