• snabelap

Bygga garagetak själv?

Har nyss köpt ett hus, där ett dubbelgarage ingår. Till saken hör det att den briljante tidigare ägaren har lett ett stuprör från huset direkt ner till garagetaket (som är platt och saknar avrinning) så att det blir som en pool på taket. Tog hit en byggfirma för att kolla på taket, och dom svarar att det är bara att byta och göra snedtak. Vilket de skulle tippa på landade runt 200 000 kr i kostnad (ialla fall hos dom). Jippi! XD Not! Ialla fall. Jag och sambon funderar då på lite alternativ: Antingen om vi anlitar en firma och vackert betalar de 200 000 kr de begär. Arbetet kommer då ta ca 3 veckor och ske tidigast i höst.Sambon har då ett gäng vänner som föreslår att vi hjälps åt och fixar det själva.Jag  vet inte vad de har för tidigare erfarenhet av att bygga, men o andra sidan skulle summan att anlita en firma att göra arbetet, gå på mer än en utbildning till takläggare, så funderar på allvar om det faktiskt kan vara smartare att läsa på och lära sig bygga tak o göra skiten själv. 

Nu till min fråga: Är det faktiskt möjligt att kunna läsa sig till/lära sig lägga om tak på egenhand, och spara såpass mycket i kostnader så det är värt det?Eller är det dumdristigt?Jag vill ju att det ska bli ordentligt och rätt från början, men känner att jag först vill läsa på "vad man bör tänka på" samt räkna lite på vad kostnaden skulle bli om man gör det själv. Någon som har tips på vart man kan hitta info om detta samt andra tips som kan vara bra att tänka på om man ska ge sig på ett sådant projekt XD

• Svar på tråden Bygga garagetak själv?
  • Anonym (Mcnx)

Är man hyffsat händig så är garagetak en piece of cake. Angående kostnad så får ni räkna ut hur många kvadrat taket är och sen fara till bygghandeln och få hjälp med inköpen.

Vi ska byta tak på vårt hus, skulle kosta ungefär lika mycket som de priset du fått, något mer.

Sambon gör det istället själv och vi behöver då bara betala för material. Så är han snickare och får lite rabatter så taket kommer kosta oss ungefär en femtedel mot vad det skulle kosta om en firma gör det åt oss.

Svar på tråden Bygga garagetak själv?