• lindajhlala25

Efter lunginflammation.. sjuk igen

Hej!. Min dotter hade för 3 veckor sen nu lunginflammation i ena lungan. Har aldrig sett henne så dålig. Men hur som helst nu för en vecka sen har hon blivit jätte förkyld och har haft feber en hel vecka. Sen i fredags efter hon hade sovit middag så var hon feberfri. Skönt tänkte jag. Å helt plötsligt igår hade hon 40.1 så hon fick Ipren. Sen idag 38.4.. ska man tro att detta är virus? Ska man vänta å se...

• Svar på tråden Efter lunginflammation.. sjuk igen
  • Themis

Jag hade nog pallrat mig till VC med barnet igen för kontroll i morgon, för säkerhets skull. Har man just varit igenom en jobbig sjukdom så ska man inte gå med det där längre än nödvändigt.

Förkylning ska ju gå över på 5-6 dagar om man inte är olycklig nog att ha dragit på sig flera virus direkt på varandra, vilket iofs händer barn.

Öroninflammation kan också ge hoppande feber och inte alla barn får ont av det vid alla tillfällen. Vår son kunde ha öroninflammation tills trumhinnorna sprack utan att ha ont, han var bara snuvig och hade envis feber som fanns ena dagen och var borta nästa, vi höll på att bli tokiga med vabbandet innan vi kom på att det var så han funkade.

Så en koll i öronen och test för halsbakterier vore nog en bra början. Om man trycker igen den lilla fliken mitt i örat över hålet så brukar det ömma rejält om man har någon form av öroninflammation, reagerar barnet på det/känns det någon skillnad på de båda sidorna?

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • lindajhlala25
    Themis skrev 2017-04-23 11:22:40 följande:

Jag hade nog pallrat mig till VC med barnet igen för kontroll i morgon, för säkerhets skull. Har man just varit igenom en jobbig sjukdom så ska man inte gå med det där längre än nödvändigt.

Förkylning ska ju gå över på 5-6 dagar om man inte är olycklig nog att ha dragit på sig flera virus direkt på varandra, vilket iofs händer barn.

Öroninflammation kan också ge hoppande feber och inte alla barn får ont av det vid alla tillfällen. Vår son kunde ha öroninflammation tills trumhinnorna sprack utan att ha ont, han var bara snuvig och hade envis feber som fanns ena dagen och var borta nästa, vi höll på att bli tokiga med vabbandet innan vi kom på att det var så han funkade.

Så en koll i öronen och test för halsbakterier vore nog en bra början. Om man trycker igen den lilla fliken mitt i örat över hålet så brukar det ömma rejält om man har någon form av öroninflammation, reagerar barnet på det/känns det någon skillnad på de båda sidorna?

Ja det kanske är bra att göra det. Hon KLAGAR mkt på magen också..

Jaha det kan vara "tyst öroninflammation". Ja jag har ju tagit feber i öronen på henne och hon värkar inte ha nå ont i dom.. sonen har haft öroninflammation å då har ju han haft gräsligt ont..

Usch fy då. Ja jag vet precis hur det är vi har vabbat så otroligt mkt. Sen oktober när dom började på dagis. Håller nästan på att gå in i väggen på grund av allt vabbande;). Nej men det är skit drygt
  • 1234568

Du måste gå tillbaka till läkaren, omedelbart.

Dels kan lunginflammationen vara tillbaka, eller så här någon annan bakterie tagit över. Om det efter en behandlad infektion uppstår feber igen= alltid tillbaka till läkaren. Kan vara farligt att inte gå tillbaka. Och i det skedet ska man inte vänta flera dagar. Direkt febern kommer tillbaka till doktorn.

Hennes lunginflammation är högst troligtvis tillbaka. Så iväg till doktorn nu på morgonen.

• lindajhlala25
    1234568 skrev 2017-04-24 05:38:32 följande:

Du måste gå tillbaka till läkaren, omedelbart.

Dels kan lunginflammationen vara tillbaka, eller så här någon annan bakterie tagit över. Om det efter en behandlad infektion uppstår feber igen= alltid tillbaka till läkaren. Kan vara farligt att inte gå tillbaka. Och i det skedet ska man inte vänta flera dagar. Direkt febern kommer tillbaka till doktorn.

Hennes lunginflammation är högst troligtvis tillbaka. Så iväg till doktorn nu på morgonen.

Vi va faktisk till vc igår med det visade att det var virus hennes sänka var 25 och när hon hade lunginflammation hade hon 200. Idag är hon feberfri. Men nu har koll killen blivit sjuk :( ..
  • 1234568

Du kan ha en fullständigt normal crp trots lunginflammation. Du kan vara feberfri trots lunginflammation.
    Ibland är det ända symptomet hosta som inte ger sig, eller anfåddhet och hosta.

Men om ni varit på Vc så utgår jag från att läkaren lyssnat på hennes lungor, och inte misstänker ny lunginflammation. 
    Men överlag så gäller det att se upp när febern kommer tillbaka om man haft en infektion nyligen. Det händer ofta att man måste behandla i 2 omgångar, för att kur nummer 1 inte bet tillräckligt hårt. Och lunginflammation är allvarligt.

Krya på lill killen nu då :)

Om även han får samma höga feber, så ta honom till läkaren direkt. Den bakterie som oftast ger lunginflammation är smittsam. Och barn har så dåligt immunförsvar så dom smittas lätt av sina syskon.

Svar på tråden Efter lunginflammation.. sjuk igen