• Anonym (Fel brors fru)

Känslor för min mans bror

Jag har starka känslor för en annan man än min egen. Min man och jag har varit tillsammans i 17 år. Vi har barn tillsammans och ett bra liv. Jag har inga planer på att lämna det vi har för någon annan. Problemet är att mannen mitt hjärta slår hårt för är min mans bror. Ingen moralpanik, tack. Jag är klart medveten om hur fel detta är. Mina känslor lever sitt eget liv. Så känns det i alla fall ibland.

Jag har känt min svåger sedan jag var 13 år. Vi har alltid umgåtts som kompisar. Aldrig något med kärlek. Sedan träffade han sin fru och de fick barn. Allt lugnt. Jag gifte mig med hans bror några år senare. Allt lugnt.

För några år sedan (ca 5 år) började jag känna att jag hade valt fel bror. Det började som en liten gnagande känsla som under åren sedan växt till ett berg.

Jag vill inte förstöra det jag har, och det min svåger har. Vi har fantastiska familjer. Hela släkten är underbar. Vi har alla roligt när vi ses.

Jag och min svåger har gemensamma intressen. Vi har samma yrke, vi har samma fritidsintresse (ett ganska specifikt sådant) och vi har jättemycket att prata om. Vi förstår varandra bara genom blickar och leenden. Vi har alldeles för lätt att bli förtroliga. Ingen av oss dricker en droppe alkohol så jag kan inte skylla på det.

Jag undviker honom så gott jag kan. Han fattar ingenting och när jag sätter mig så långt ifrån honom det går på släktkalasen kommer han ofta och sätter sig hos mig istället. Jag svarar på hans sms och pratar med honom när han ringer. Jag kramar honom aldrig. Rör aldrig vid honom. Han gör ju ingenting fel när han söker sig till mig. Han vill ju bara prata med mig som en kompis, en släkting. Han vet ju inte vad jag kämpar med. Och jag vet att han inte skulle gilla det om han visste.

Jag har försökt att jobba med mig själv och med mitt äktenskap. Och det är inget fel på det.

Så. Hur blir jag av med det här? Vad mer kan jag göra? Någonstans är något fel med mig. Hjälp? Och snälla, inte döma. Jag vill komma ur det här.

Tack på förhand.

"Fel brors fru"

• Svar på tråden Känslor för min mans bror
  • Tecum

Svårt läge, men du är ju medveten om hur det ligger till och försöker kontrollera dig. Det finns inte mycket mer att göra eller mer råd att ge.
    Jag blev förälskad i en annan kvinna, men det var inga problem då mitt förhållande var bra och jag älskade min fru. Förälskelsen var bonus, jag kunde njuta av vårt verbala umgänge utan att känna mig frestad till fysisk otrohet. Och så småningom gick det över och inget hände. Vi har fortfarande kontakt men utan den typen av känslor.

Men så fungerar tydligen inte kvinnor. Så du måste ta kontroll över dina känslor och fokusera på det som är bra i ditt äktenskap. Att undvika brodern är inte heller bra, då kan omgivningen (och han) bli misstänksamma och börja ställa frågor. 

• Plupp73

Min bästa vän blev trots sitt fina äktenskap också förälskad. I en kollega som hon jobbade mycket ihop med. Det gjorde att hon jobbade över väldigt mycket. Det blev aldrig uttalat dem emellan, men alla runt dem såg blickarna, hur de pratade om allt, personkemin. Självklart var det ömsesidigt.

Fortfarande idag kan hon sakna honom och kemin de hade. Det pågick i 8-10 år. Idag har hon bytt jobb, så de träffas i princip aldrig. Ändå älskar hon verkligen sin man, och lever ett bra liv.

• centerMAX
    Anonym (Fel brors fru) skrev 2017-04-23 19:34:31 följande:

Jag har starka känslor för en annan man än min egen. Min man och jag har varit tillsammans i 17 år. Vi har barn tillsammans och ett bra liv. Jag har inga planer på att lämna det vi har för någon annan. Problemet är att mannen mitt hjärta slår hårt för är min mans bror. Ingen moralpanik, tack. Jag är klart medveten om hur fel detta är. Mina känslor lever sitt eget liv. Så känns det i alla fall ibland.

Jag har känt min svåger sedan jag var 13 år. Vi har alltid umgåtts som kompisar. Aldrig något med kärlek. Sedan träffade han sin fru och de fick barn. Allt lugnt. Jag gifte mig med hans bror några år senare. Allt lugnt.

För några år sedan (ca 5 år) började jag känna att jag hade valt fel bror. Det började som en liten gnagande känsla som under åren sedan växt till ett berg.

Jag vill inte förstöra det jag har, och det min svåger har. Vi har fantastiska familjer. Hela släkten är underbar. Vi har alla roligt när vi ses.

Jag och min svåger har gemensamma intressen. Vi har samma yrke, vi har samma fritidsintresse (ett ganska specifikt sådant) och vi har jättemycket att prata om. Vi förstår varandra bara genom blickar och leenden. Vi har alldeles för lätt att bli förtroliga. Ingen av oss dricker en droppe alkohol så jag kan inte skylla på det.

Jag undviker honom så gott jag kan. Han fattar ingenting och när jag sätter mig så långt ifrån honom det går på släktkalasen kommer han ofta och sätter sig hos mig istället. Jag svarar på hans sms och pratar med honom när han ringer. Jag kramar honom aldrig. Rör aldrig vid honom. Han gör ju ingenting fel när han söker sig till mig. Han vill ju bara prata med mig som en kompis, en släkting. Han vet ju inte vad jag kämpar med. Och jag vet att han inte skulle gilla det om han visste.

Jag har försökt att jobba med mig själv och med mitt äktenskap. Och det är inget fel på det.

Så. Hur blir jag av med det här? Vad mer kan jag göra? Någonstans är något fel med mig. Hjälp? Och snälla, inte döma. Jag vill komma ur det här.

Tack på förhand.

"Fel brors fru"

ehmm.. mitt stalltips är, för att gå över någon behöver du gå under någon annan - men det här fallet skulle det i närmaste göra saker värre, tyvärr.. 

jag har inget. 

eller jo, skaffa en ny hobby. människor är modulära, dvs man kan bli kär och förälskad i vem som helst.. skaffa en ny hobby så ska du se att gräset inte är grönare på andra sidan.. 
  • Anonym (Fel brors fru)

Jag brukar glädja mig åt att vi kommer följas genom livet. Men samtidigt är det en riktig förbannelse. Jag kommer aldrig bort från honom.

• Anonym (lasse)
    Anonym (Fel brors fru) skrev 2017-04-24 14:39:50 följande:

Jag brukar glädja mig åt att vi kommer följas genom livet. Men samtidigt är det en riktig förbannelse. Jag kommer aldrig bort från honom.

Om han inte märker att du är så kär i honom när ni träffas så ofta måste betyda att han är smått efterbliven. Man känner väl på sig om någon är intresserad. Det är blickar som stannar ett par sekunder för länge, tonlägen och uttryck!
    Jag tror han vet om det och gillar det. Det är lite förbjudet och spännande och ingen av er går över gränsen.
    Njut av det istället, det är er lilla hemlighet som inte skadar någon. Dvs så länge ni inte går över gränsen såklart och börjar ha sex. Då blir det ju en jäkla familjekatastrof!
    Hur länge tror du att du orkar stå mot?
  • Anonym (Byt hobby)
    Anonym (Fel brors fru) skrev 2017-04-23 19:34:31 följande:

Tack på förhand.

"Fel brors fru"

Byt hobby till något din man gillar istället.
  • Anonym (joho!)
    Tecum skrev 2017-04-23 20:34:48 följande:

Svårt läge, men du är ju medveten om hur det ligger till och försöker kontrollera dig. Det finns inte mycket mer att göra eller mer råd att ge.
    Jag blev förälskad i en annan kvinna, men det var inga problem då mitt förhållande var bra och jag älskade min fru. Förälskelsen var bonus, jag kunde njuta av vårt verbala umgänge utan att känna mig frestad till fysisk otrohet. Och så småningom gick det över och inget hände. Vi har fortfarande kontakt men utan den typen av känslor.

Men så fungerar tydligen inte kvinnor. Så du måste ta kontroll över dina känslor och fokusera på det som är bra i ditt äktenskap. Att undvika brodern är inte heller bra, då kan omgivningen (och han) bli misstänksamma och börja ställa frågor. 

Jag fungerar så och jag är kvinna! Varför utgår så många män från att alla kvinnor alltid är likadana?
    Jag har varit med min fästman i drygt 5 år och jag har haft små förälskelser då och då, och då har jag också kunnat njuta av känslan och lita på min förmåga att kontrollera mitt beteende och så har det gått över utan otrohet eller liknande. Precis som du. Jag tror att det handlar om vissa förmågor oavsett kön.

• Anonym (Fel brors fru)

Låter bra att umgås som om båda vet om det men utan att gå över gränsen till sex. Jag är så rädd att göra något fel. Jag tror inte han är efterbliven :) Inte märkt något i alla fall ;)

Undvika håller jag med om är mindre bra. Vi har faktiskt fått kommentarer varför vi är så elaka mot varandra (vi skojar ganska brutalt).

Stå emot? För alltid hoppas jag. Men önskar jag slapp kämpa så. Och hoppas jag slipper ångra mitt val resten av mitt liv.

Gå under någon för att gå över någon fattar jag inte?

En ny hobby? Vi är hobby-musiker. Något annat kan jag inte... :(

TACK för alla tips hittills! Verkligen bra!

• Anonym (Liknande)

Hur länge har du känt så för brodern?

Om det är ett kortare tag finns ju möjligheten att känslorna dör ut om du inte ger dem någon större uppmärksamhet.

• Anonym (Maja)

Jobbigt för dig. Men, jag är ganska säker på att du drabbats av "gräset är grönare på andra sidan". Bokstavligen alltså. Du saknar förmodligen ngt i ditt/ ert liv och romantiserar brodern. Du ska inte undvika honom. Tvärtom. Ganska snart kommer du se andra sidor hos honom och förhoppningsvis inse att du är kär i "kärleken" igen fantasi, dröm, som inte "är" så på riktigt. Du vet inte hur brodern är att leva med dygnet runt...

Svar på tråden Känslor för min mans bror