• Zeeeldaa

Ont i ländryggen, missfall?

Hej! Jag är gravid i v 9+1, och har idag tappat gravidsymtom. Jag har innan haft väldigt spända och ömma bröst och det är borta idag. Får ont i dom om jag klämmer men inte annars. Har även fått molnande värk i ländryggen nu på kvällen, och är så rädd för missfall! Vi var på vul i onsdags, då i v 8+4 och då tickade hjärtat och allt såg bra ut. Snälla, någon mer som haft såhär där de faktiskt gått bra?

• Svar på tråden Ont i ländryggen, missfall?
  • Anonym (mamma -81)

Det är så mycket som kan göra ont under en graviditet. Bara ont i ländryggen behöver inte vara missfall. Inte ens en blödning. Inte ens en blödning med små klumpar. Jag förstår din oro mer än väl. Jag har varit gravid 7 gånger men fött tre friska barn efter diverse graviditetsproblem som de ovan. Försök att inte bli stressad. Vila i tanken på att de sett ett hjärta. Lycka till!

• EpicNurse

Det är vanligt att symtomen avtar runt v 10. Kroppen har vant sig vid hormonomställningen och därför känner man inte lika mycket!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Jag är bara jag

Har man sett hjärtat slå v.9 är risken för m.f oerhört låg. Mina m.f har f.ö aldrig börjat med ont i ryggen.

• Zeeeldaa

Vad kan ryggvärken bero på? Foglossning såhär tidigt känns ju konstigt.

Läst om många som fått missfall och där ryggont varit första symtom :(

• Ankissen

Mensvärk känns ju ofta i ryggen och kallas växtvärk under graviditeten. Den värk du känner handlar alltså troligtvis om att livmodern växer.

• Zeeeldaa
    Ankissen skrev 2017-04-23 20:38:37 följande:

Mensvärk känns ju ofta i ryggen och kallas växtvärk under graviditeten. Den värk du känner handlar alltså troligtvis om att livmodern växer.

Hoppas det! Blir så orolig!
  • Louqvisten

Jag är idag gravid i v. 33+4 och liten bökar runt, sparkar och har sig där inne.

Jag fick reda på att jag var gravid 4 dagar innan Bim. Mitt enda symtom ordentligt onda bröst. Men värkande brösten försvann redan några dagar efter plus. Vi gjorde tidigt vul och i v.6+3 såg allting bra ut med hjärtslag, några dagar senare så blev jag lätt illamående utav viss mat och vissa lukter, magen svullnade upp från tarmarna och brösten var ordentligt ömma igen. Veckan efter det försvann alla mina symtom och jag kände mig som världens mest ogravida människa samt jag hade en blödning och världens mensvärk. Vi åkte gick till läkaren på morgonen som skickade oss på ett nytt vul. Allting såg bra ut. Inga symtom kom tillbaka förutom trötthet och att jag återigen inte klarade av att äta kött och kyckling fram till vecka 13 samt lite växtvärk nu och då. Efter det slutade allting vad symtom heter.

Nästa gång jag hade någonting att relatera till graviditeten var när magen började växa, förutom att vi på KUB och RUL och kunde se våran liten såklart. Extrem foglossning som kom i v.24 och allting annat som kom trefalt i tredje trimestern.

I vårat fall så var det bara så det var menat att det skulle vara. Och om några ynka veckor kommer vi hålla våran liten. Men allt som allt så kände jag mig aldrig riktigt gravid förrän senare i graviditeten. Symtomen jag hade försvann, kom tillbaka smått och försvann helt igen. Så det behöver verkligen inte betyda det värsta.

Lycka till :)

• Haiduchi

Jag visste att jag var gravid ca 5-6 dagar innan testet visade positivt just för ont i ländryggen, att få foglossnings känningar tidigt är ovanligt, men inte konstigt. Detta är andra barnet för mig, hade ont fram till vecka 8 ca sen lättade det men blev värre runt vecka 12-14. Varit sjukskriven sen dess.

Med dottern för sex år sen kom min foglossning smygandes runt v 11. Så kan vara det.

• Zeeeldaa
    Haiduchi skrev 2017-04-23 22:43:41 följande:

Jag visste att jag var gravid ca 5-6 dagar innan testet visade positivt just för ont i ländryggen, att få foglossnings känningar tidigt är ovanligt, men inte konstigt. Detta är andra barnet för mig, hade ont fram till vecka 8 ca sen lättade det men blev värre runt vecka 12-14. Varit sjukskriven sen dess.

Med dottern för sex år sen kom min foglossning smygandes runt v 11. Så kan vara det.

Ja detta är mitt andra också, men är 7 år sedan jag var gravid sist. Hade grym foglossning i slutet på den graviditeten. Nu har de släppt, så hoppas de bara var nån ansträngning eller något.
  • Zeeeldaa
    Zeeeldaa skrev 2017-04-23 23:01:09 följande:

Ja detta är mitt andra också, men är 7 år sedan jag var gravid sist. Hade grym foglossning i slutet på den graviditeten. Nu har de släppt, så hoppas de bara var nån ansträngning eller något.

Tack! Nu har de släppt så jag hoppas att det bara var någon ansträngning eller något! Får bara vänta å se vad som sker!
  • Måne09

Jag har också haft ont i ländryggen.. Var hos gyn i v 9 för att jag trodde att jag var på väg att få mf. (har haft ett innan) men enligt läkaren såg allting fint ut. är nu i v 18. :) Var tydligen växtvärk.

• Milliis

Hejhej,

Gravid v 6 med barn nr 2. Hade ont i ländryggen till och från under första graviditeten och den kom tidigt i denna oxå. Fick själv höra att det inte var något konstigt. Mina börst är inte alltid lika ömma, ibland känns dom mer och ibland mindre men det är mitt enda symptom förutom mollande värk i magen (växtvvärk). Hade inga andra symptom sist heller. Tänk på att inte stressa upp dig. Allt är säkert precis som det ska vara :)

Svar på tråden Ont i ländryggen, missfall?