• Marie19

Rutinultraljud

Var på rutinultraljud i veckan, blev flyttad 10 dagar bak så "bara" i 17+3

Allting såg bra ut men eftersom bebisen var liten (som den är i den veckan) så var det svårt att få bra bild på profilen och en del av hjärtat. Också ingången till navelsträngen.

Inget misstänkt utan bebisen rörde sig så mycket och låg på sätt så det var svårt att se.

Allt annat var utan anmärkning vilket är ju bra.

Jag ringde och kollade med barnmorskan och hon tyckte inte jag skulle oroa mig för att något skulle vara fel - normalt att det kan vara fel - hon sa ju att det står u a på allt ju.

Någon med liknande erfarenheter - av att bli tillbakaskickad på ultraljud och att bli baåtflyttad ?

• Svar på tråden Rutinultraljud
  • heffaklumpen89

Jag blev flyttad 10 dagar bak. Fick åka på ett tul 4 v senare eftersom jag var så säker på när jag haft äl och ändå blev flyttad så mycket. Allt såg bra ut på rul men dom ville ändå kolla så bebisen växte som den skulle. 4 veckor senare var vi tillbaka och då hade han växt exakt som han skulle. U.a båda gångerna. Jag var lite rädd att något var fel efter rul så tyckte det var väldigt skönt att dom bokade in ett tul så man fick se att han fortsatte växa :)

Med andra ord behöver du nog inte vara orolig. Lycka till och grattis! :)

• Fröken W

Jag blev tillbakaflyttad 12-13 dagar så när vi gjorde rul var jag i vecka 17+4.

Om de såg allt som de ville se och tyckte att det såg bra ut så är det säkert ingen fara.

• Marie19

Det var några saker som inte gick att se men barnmorskan som gjorde rul sa att hon inte var orolig - men såklart kan man inte ge garanti.

Det hon ville se syntes inte - hon sa att hon hade blivit förvånad om hon hade kunnat se det i 17+3.

Skönt att höra att fler varit med om det.

Det stämmer inte med sista mensen men jag födde barn bara några månader tidigare så ägglossning och annat var säkert lite knas.

• Melii

Hej

Hände mig samma sak och jag blev orolig jag med. Jag fick ny tid för jag var då i vecka 17 och inte i 19 som min bm hade räknat ut. Jag startade samma tråd här på FL men det visade sig vara fler i samma sits så jag tror inte du har något att oroa dig över. Jag fick komma tillbaka i v 19 för att titta på hjärtat igen för det är då det går att se allt. Har bm sagt att det ser bra ut så behöver du inte vara orolig.

• Fröken W

Om du känner dig orolig så tycker jag att du ska be om att få en ny tid.

Låter lite motsägelsefullt att bm inte kunde se allt men att hon ändå inte var orolig. Däremot är det ju bm som har kunskap om vad som behöver ses för att kunna utesluta allvarliga problem så hon har säkert rätt.

Men som sagt, om du känner dig orolig så be om en ny tid.

• Marie19
    Fröken W skrev 2017-04-24 10:45:54 följande:

Om du känner dig orolig så tycker jag att du ska be om att få en ny tid.

Låter lite motsägelsefullt att bm inte kunde se allt men att hon ändå inte var orolig. Däremot är det ju bm som har kunskap om vad som behöver ses för att kunna utesluta allvarliga problem så hon har säkert rätt.

Men som sagt, om du känner dig orolig så be om en ny tid.

Jag ska på ett ultraljud till om cirka två veckor för att göra färdigt ultraljudet :) Det bestämde vi redan när jag var på rul.
  • Fröken W
    Marie19 skrev 2017-04-24 19:57:55 följande:

Jag ska på ett ultraljud till om cirka två veckor för att göra färdigt ultraljudet :) Det bestämde vi redan när jag var på rul.

Ja men då så :) Det är säkert inget konstigt. Lycka till!
Svar på tråden Rutinultraljud