• Anonym (Samos)

Växelvis boende,hur ofta byta

Vi har 3 barn på 3, 6 och 8 år och efter mkt om och men ska vi separera, sista två åren har vi varit tillsammans just för barnen, sen är vi ju vänner, så vi separera inte som ovänner. Eftersom barnen ska bor växelvis boende lika mkt hos båda, så vet vi inte hur ofta vi ska byta, vad som är bäst för barnen? Tycker att varannan vecka låter väldigt mycket att vara ifrån varandra både för oss och barnen. Vi bor på samma ort så vi bor 500m ifrån varandra.

Hur gör ni? Ni som har växelvis boende?

• Svar på tråden Växelvis boende,hur ofta byta
  • BioBonus

När bonus var liten (4-6) så bodde hon efter 2-2-3 schema. Alltså må-ti hos oss, ons-tor hos mamman och sen fre-sön hos oss och nästa vecka blev det då tvärtom.

Det funkade jättebra tills bonus var ca 6 och började tycka det var hattigt. Hon blev, som hon själv sa, inte "klar" på något ställe, och vi gick därför över till varannan vecka.

Nu har ni ju barn som kanske har olika behov i sina olika åldrar, så ni får kanske testa er fram vad som passar båda barnen bäst? De stora kanske kan/vill vara varannan vecka och den lilla 2-2-3. Eller testa varannan vecka för alla och en dag/natt i veckan hos den andra föräldern? Det har kompisar till oss fortfarande med sina tonåringar. Passar dem bra eftersom ungarna då kan ta med sig saker de kanske glömde vid första överlämningen :)

Jag tror det viktiga är att inte låsa sig i att det "måste" vara på ett visst sätt, eller lika för båda barnen. Känn in era barn och 

• Brumma

Är ni vänner hade jag satsat på att köra 3-4 dagar i stöten. Eller vv men en dag hos den andra föräldern mitt i veckan.

Iallafall i början, då kanske 2+2+3 hade varit bra tillomed - tid för både er och barnen att vänja sig vid det nya.

Sedan utöka efter ett tag.

Jag hade inte heller sett det som omöjligt att barnen gick olika scheman med några dagar ihop och någon dag med bara ett barn så o då :)

• Anonym (Testa)

Vi började med 2-2-5-5: alltså alltid måndag-tisdag hos ena förälder och onsdag - torsdag hos den andra, och så varannan fredag-söndag. Det funkade jättebra, men när barnet var sju ville hon själv gå över på varannan vecka. Det funkar också bra. Jag ser fördelar med båda alternativen.

Jag tänker att det viktiga är att man inte fixerar sig vid ett sätt, utan pratar med varandra och barnen och testar olika varianter. Och inte heller vara så fast i att barnen måste följas åt hela tiden.

Jag har kompisar som har ett barn som bor måndag-måndag, ett barn som bor fredag-fredag och ett barn som bor onsdag-onsdag. Alla samma helg. Föräldrarna är barnfria varannan helg vardera, men har alltid minst ett barn i veckorna. Det funkar för dem.

• Anonym (Samos)

Ok. Tänker bara så att 2-2-5-5 eller 2-2-3 inte blir för hattigt.

• Anonym (Skild)

Första veckan:barnen hos pappan:må-ri,mamma:ons-tors,pappa:fre-måndag morgon.Och nästa vecka samma,fast mamma:må-ti,pappa ons-tors,mamma fre-måndag morgon.

• Brumma
    Anonym (Samos) skrev 2017-05-03 06:57:46 följande:

Ok. Tänker bara så att 2-2-5-5 eller 2-2-3 inte blir för hattigt.

Det kan det bli - men i början, när barnen vänjer sig vid att bo växelvis och inte träffa båda föräldrarna varje dag, kanske det är bra att börja med.

Blir det för hattigt så utökar ni :)
  • Anonym (ccc)

De flesta jag känner har varannan vecka med byte på antingen måndagar eller fredagar. Verkar funka bra. Ni kan ju börja med att köra tätare byten tills barnen vant sig och sedan byta.

• Anonym (jo)

Ni kan ha:

(en förälder är standard, en förälder är kursiv)

onsdag-torsdag-fredag-lördag-söndag måndag-tisdag onsdag-torsdag fredag-lördag-söndag-måndag-tisdag repeat

50% växelvist med maximal tid borta från en förälder 5 dagar.

Svar på tråden Växelvis boende,hur ofta byta