• solrosen1

Hur mycket får jag ha valpen ute?

Kanske du fråga men jag är nybörjare. Kan jag ha valpen lös på gården medan jag tex sitter i solstolen eller påtar i trädgården eller kan för många timmars utevistelse vara skadligt? Det är en bichon havanies blandning som jag ska köpa.Tänkte att det kanske även underlättar med rumsrenhetsträning om man är mest ute? Eller är första sommaren mest innesittande?

• Svar på tråden Hur mycket får jag ha valpen ute?
  • viseversa

Klart han kan vara ute. Han kommer vila när han är trött. Dock skulle jag inte våga släppa den utom synhåll om det finns någon trafikerad väg i närheten. Visst kommer han hålla sig nära dig men jag skulle vara för nojig. Sen äter dom ALLT så man måste ha koll så han inte äter sten eller giftiga växter eller annat. Är som att ha en liten bebis nästan. Men inne hela sommaren behöver du inte vara.

• Birgitta02

Det enda man ska vara försiktig med är långa promenader. En valp hänger med hur länge som helst i koppel (när den är koppelvan) pga separationsångesten, men det är INTE nyttigt för skelettet som växer. Att ha den utomhus där den lullar runt för sig själv är ju formidabelt. Men som Viseversa skriver ovan så håll totalkoll.

Vid rumsrenhetsträning på sommaren är det bra om du alltid har dörren stängd så den begriper att ute är ute och inne är inne. Är du inne så öppnar du dörren, lyfter ut valpen och sen in igen (och stänger dörren).

• Dexter dot com

Självklart ska du vara ute med valpen men valpar behöver mycket sömn och känner sällan att dom är övertrötta. Ta med en bur ( utan dörr) /korg ut så valpen kan lägga sig när den är trött alt gå in om den har svårt att slå sig till ro ute. Mina valpar har bara sovit om jag varit still så första valptiden var det mycket läsande och middagsovande ;)
    Sen beror det ju naturligtvis på vädret, varma sommardagar får man hålla sig inne eller i skuggan och självklart måste du ha 100% uppsikt på valpen, både ute och inne.

Svar på tråden Hur mycket får jag ha valpen ute?