• Anonym (LillaMy)

Rikligare mens efter graviditet?

Hej,
    Som rubriken lyder, har man rikligare mens efter graviditet/förlossning?

Jag har två graviditeter och förlossningar bakom mig, den senaste förlossningen var för 7v sedan. Jag hade avslag i 5v sen uppehåll 2v och nu har mensen börjat (enligt BM börjar ofta mensen efter 6-8v om man inte ammar)

Jag märkte ingen skillnad på mensen före och efter första förlossningen. Men denna gång är den mycket rikligare, fick byta binda flera gånger i natt och det bara rann så fort jag klev ur sängen, var bara att ställa sig i duschen vid varje byte.

Jag mår bra i övrigt så känner mig inte orolig över mängden när det gäller det. Mer orolig över om det ska fortsätta så här varenda mens.

Fler med liknande erfarenheter? blev det bättre med tiden? finns det hjälp att få om det inte blir bättre? 

• Svar på tråden Rikligare mens efter graviditet?
  • EpicNurse

Japp det är helt normalt och vanligt! Man kan även få mer smärta och att blödningen varar längre.

Man kan prova cyklo-f från Apoteket för att minska blödningen!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Kokoskorven

Yes, samma för mig. Det blev stor skillnad i mängd, men å andra sidan blev mensvärken lindrigare.

• Anonym (LillaMy)
    EpicNurse skrev 2017-04-24 14:05:01 följande:

Japp det är helt normalt och vanligt! Man kan även få mer smärta och att blödningen varar längre.

Man kan prova cyklo-f från Apoteket för att minska blödningen!

Vad skönt att höra :) 
  • Anonym (LillaMy)
    Kokoskorven skrev 2017-04-24 15:15:36 följande:

Yes, samma för mig. Det blev stor skillnad i mängd, men å andra sidan blev mensvärken lindrigare.

Förändrades det över tid eller förblev det rikligare än innan?
  • Kokoskorven
    Anonym (LillaMy) skrev 2017-04-24 15:28:27 följande:
    Förändrades det över tid eller förblev det rikligare än innan?
    Fyra år efter förlossningen är det ganska lika (=mycket rikligare än innan) så jag tror det är något man får vänja sig vid  -  eller medicinera mot, såg att någon nämnde Cyklo-F, har inte testat.
  • Anonym (K)

Det var precis likadant för mig! Det var ingen skillnad efter första barnet men nu efter andra blöder jag mycket mer. Använder menskopp och tömmer den morgon och kväll. Förut blev den nästan full den dagen jag blödde som mest vilket var ca 8 ml. Vid första mensen efter andra barnet använde jag en större kopp och efter ca fem timmar såg jag lite blod i trosan när jag gick på toa. Tänkte att den inte satt helt bra och inte vecklat ut sig ordentligt så tog ut den och då kom det en massa blod för den var helt full och rann över. Den koppen tar 15 ml. Så från ca 8 ml på 12-13 timmar till över 15 ml på 5 timmar, helt galet! Mådde inte heller dåligt på nåt sätt och dagen efter minskade det men var ändå mycket. Efter första mensen började jag med p-ring som jag använde innan båda mina graviditeter och sedan dess har blödningarna minskat. Från sju dagar till 5 dagar och jag klarar mig på min 10 ml-kopp alla dagar och tömmer morgon och kväll som tidigare. Hade egentligen tänkt byta preventivmedel till något utan hormoner helt eller iaf utan östrogen men nu vet jag inte om jag vågar. Vill och orkar inte blöda så där mycket igen!

Svar på tråden Rikligare mens efter graviditet?