• Anonym (orolig)

    Kyleena spiral - någon som har erfarenhet?

    Hej!

    Tanken är att jag om en vecka ska sätta in en Kyleena hormonspiral, men jag börjar tveka lite nu på om detta verkligen är en bra idé. När jag pratade med barnmorskan så lät allt jättebra, men nu när jag suttit och läst lite här på familjeliv och även googlat lite, så börjar jag bli lite tveksam. 


    Jag har alltid vägrat att använda preventivmedel med hormoner (endast använt kondom och "säkra dagar", men blev gravid trots detta och akut p-piller) i min kropp, men efter att precis ha gjort en abort så känns det lite som att jag är "tvungen" att sätta in en spiral alt. börja med p-piller nu. 


    Jag är bara så himla orolig för att få många biverkningar (t.ex. illamående) , att gå upp i vikt, bli nedstämd/deprimerad, tappa sexlusten och framförallt att jag inte ska känna mig som mig själv. Är det någon som har provat Kyleena och har någon erfarenhet av ev. biverkningar? Är Kyleena ett bra preventivmedel annars? 

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kyleena spiral - någon som har erfarenhet?
  • Anonym (ok)

    Är du så negativ redan innan du har satt in den så kommer du inte bli nöjd, tro mig. Den psykiska förväntan kan göra mycket med din kropp.

    Jag har Mirena spiral och är supernöjd. Det är så lite hormoner i spiralerna att det knappt är mätbart.

  • Bellavictoria

    Jag satte in Kyleena spiralen idag och tänkte berätta hur det gått hittils. Lite bakgrundsinfo: jag är 20 år och har aldrig varit gravid.

    Så mycket skäckhistorier som jag har läst här och på andra forum, kom jag till ungdomsmottagningen och var förberedd med det värsta tänkbara. Hamnade hos en riktigt bra gynekolog måste jag säga, hon fick mig att bli mycket lugnare inför och under insättningen. Min mens tog slut för tre dagar sedan.

    Jag hade förberett med två alvedon en halvtimme innan, och fick också en ipren på plats. Hon sprayade på bedövning på livmodertappen, och det kändes inget. Hon mätte sedan djupet i livmodern och det kändes absolut ingenting, jag blev verkligen positivt överraskad. När hon sedan satte in spiralen kändes det inte heller någonting, utom att det strålade ut lite (som det kan kännas vid mensvärk) två gånger, men det kändes bara som en svag mensvärk under två sekunder. Sen var det klart! Det som var mest obekvämt var när jag satte mig upp i stolen och bedövningssprayen "rann" ut, då det brändes lite. Jag kunde sedan gå därifrån utan problem, och ingen magont heller. Jag fick också en binda innan jag gick och det har kommit en jätteliten ljusröd blödning.

    Lycka till alla, och var inte så oroliga som jag var, och läs för guds skull inte en massa skräckhistorier om spiraler för det är sååå individuellt. Ett tips är att slappna av, hon berömde mig för att jag var så bra på att slappna av, så det var kanske en anledning till att det gick så bra. Jag kan återkomma när jag har haft spiralen en längre tid! :)

  • Karlsson84

    Hej! Jag var hos barnmorskan idag och satt in den nya hormon spiralen kyleena hoppas att den är bättre än Mirena!

  • Anonym (B)

    Mmm....jag tog ut min Kyleenaspiral för några dagar sedan, då hade jag haft den i två veckor. Jag fick graviditetssymptom dvs rätt rejält illamående i mitt fall och annat kul så jag fick den borttagen. Grejen är att vårdpersonalen vet om biverkningarna men talar väl om den ändå, de chansar väl på att man skall vara en av de som hormonspiralerna funkar för.

  • Anonym (orolig)
    Bellavictoria skrev 2017-05-02 15:49:50 följande:

    Jag satte in Kyleena spiralen idag och tänkte berätta hur det gått hittils. Lite bakgrundsinfo: jag är 20 år och har aldrig varit gravid.

    Så mycket skäckhistorier som jag har läst här och på andra forum, kom jag till ungdomsmottagningen och var förberedd med det värsta tänkbara. Hamnade hos en riktigt bra gynekolog måste jag säga, hon fick mig att bli mycket lugnare inför och under insättningen. Min mens tog slut för tre dagar sedan.

    Jag hade förberett med två alvedon en halvtimme innan, och fick också en ipren på plats. Hon sprayade på bedövning på livmodertappen, och det kändes inget. Hon mätte sedan djupet i livmodern och det kändes absolut ingenting, jag blev verkligen positivt överraskad. När hon sedan satte in spiralen kändes det inte heller någonting, utom att det strålade ut lite (som det kan kännas vid mensvärk) två gånger, men det kändes bara som en svag mensvärk under två sekunder. Sen var det klart! Det som var mest obekvämt var när jag satte mig upp i stolen och bedövningssprayen "rann" ut, då det brändes lite. Jag kunde sedan gå därifrån utan problem, och ingen magont heller. Jag fick också en binda innan jag gick och det har kommit en jätteliten ljusröd blödning.

    Lycka till alla, och var inte så oroliga som jag var, och läs för guds skull inte en massa skräckhistorier om spiraler för det är sååå individuellt. Ett tips är att slappna av, hon berömde mig för att jag var så bra på att slappna av, så det var kanske en anledning till att det gick så bra. Jag kan återkomma när jag har haft spiralen en längre tid! :)


    Tack för ditt svar! :)


    Det är inte själva insättningen egentligen som jag är orolig för, även om den skulle göra ont. Har väldigt hög smärttröskel så det ska inte vara något problem. Utan det är mer biverkningar efteråt och hur kroppen kommer reagera/kännas under en längre tid. Så du får väldigt gärna skriva igen när du har känt efter lite hur det känns! :) 

  • Anonym (orolig)
    Anonym (B) skrev 2017-05-03 18:27:57 följande:

    Mmm....jag tog ut min Kyleenaspiral för några dagar sedan, då hade jag haft den i två veckor. Jag fick graviditetssymptom dvs rätt rejält illamående i mitt fall och annat kul så jag fick den borttagen. Grejen är att vårdpersonalen vet om biverkningarna men talar väl om den ändå, de chansar väl på att man skall vara en av de som hormonspiralerna funkar för.


    Det låter ju inte alls kul.. är du (precis som jag) väldigt känslig mot hormoner? Fick du några fler biverkningar än illamående? 

    Har du någon tanke på vad du ska välja för preventivmedel istället? Jag är så himla villrådig kring vad jag ska välja.. Obestämd
  • Anonym (C)

    Jag är inne på min andra Mirena nu. Jag är otroligt känslig för hormoner men har bara fått positiva effekter av hormonspiral. Jag har fruktansvärd pms (från ägglossning till mens) och den mildras till nästan omärkbar av hormonspiralen (med p-piller hade jag pms-symptom alla dagar i månaden).
    Så jag är en som den funkar utmärkt på trots att jag är känslig för hormoner. Jag har inte gått upp i vikt, det är snarare lättare för mig att hålla/gå ner i vikt eftersom jag lade på mig så mycket vätska runt ägglossning utan den. (Har gått ner 20 kilo sedan jag satte in den första).
    Det är så individuellt hur hormonerna påverkar en så jag skulle tro att det är omöjligt att veta innan man testar hur det kommer att bli för en själv.
    Jag hade spottings till och från i ca ett halvår-10 månader med den första spiralen sedan försvann mensen helt och kom tillbaka efter 4 år. Med den andra har jag haft regelbunden cykel som nu verkar vara på avtagande efter sex månader. 

  • Anonym abcdef

    Jag satte in min spiral, Kyleena för två dagar sen och har haft diarré sen dess. Springer på toa var tjugonde minut, minst! Funderar på att ta ut den snart. Allt lät så bra hos barnmorskan men nu när jag har kollat upp d lite inser jag att den släpptes i februari i år! Hittat endast denna tråd på nätet när jag söker på erfarenheter av Kyleena. Förhoppningsvis går diarrén över snart, när jag var yngre (är 30 år nu) kunde jag bli oroligt i magen av mens så kanske är det något liknande som händer nu, jag avvaktar någon dag. I övrigt känner jag mig pigg. Är lite besviken på barnmorskans bristande information.

    Någon mer som vill berätta om hur d går med kyleena? :)

  • Anonym (B)
    Anonym (orolig) skrev 2017-05-04 10:58:29 följande:

    Det låter ju inte alls kul.. är du (precis som jag) väldigt känslig mot hormoner? Fick du några fler biverkningar än illamående? 

    Har du någon tanke på vad du ska välja för preventivmedel istället? Jag är så himla villrådig kring vad jag ska välja.. 


    Nej, skulle inte säga att jag är känslig, har använt p-piller i alla varianter utan problem. Ja, jag blev rejält nedstämd helt plötsligt och kopplade inte ihop det med insättningen av spiralen, barnmorskan hade ju försäkrat mig att hormonerna var i låg dos lokalt och inte skulle kunna påverka mig....yeah right...brösten svullnade och blev jätteömma, det går ju att leva med men inte den graden av illamående och deppighet, inte en chans. Läste fass och ja...där står ju hur vanliga just de här biverkningarna faktiskt är.

    Ja, det är ju knepigt, funderar faktiskt på att sterilisera mig eftersom jag har de barn jag vill ha. Annars så har yasminelle funkat kanon för mig tidigare, mindre mens och bra för huden :)
  • IIIdaLii

    Hej oroliga du! 
    Jag vart också väldigt skeptisk mot hormonspiralen eftersom jag av senaste hormon preventivmedlet (p-ring) fick väldiga humörsvängningar. Men än så länge (en månad) med hormonspiral är allt verkligen frid och fröjd. 
    Jag vill påminna dig om att inte bestämma dig hur du skall göra utgående från den information du hittar på flashbacktrådar och liknande! De flesta som hittar sig hit, har kommit till flashback av en orsak, de vill t ex vill hitta personer med liknande biverkningar som sig själva, absolut inget fel på det, men alla de som är totalnöjda, dvs majoriteten, är inte här och berättar hur nöjda de är! Det bästa enligt mig med hormonspiralen är ändå att ifall det inte funkar, så kan man ta ut den när man vill. Redan efter en vecka ifall det känns så. Så prata med en barnmorska, eller två barnmorskor. De kan statistiken över biverkningar och kan ge dig en rättvis och objektiv bild över vad en hormonspiral kan innebära! 

Svar på tråden Kyleena spiral - någon som har erfarenhet?