• Aren1

Lön som receptionist

Hej, jag ska på en intervju på ett bemanningsföretag för ett jobb som receptionist. Om jag skulle få jobbet (peppar, peppar) vad ska jag be om i lön? Har inte jobbat som receptionist förut men har flera års erfarenhet från andra serviceyrken och jag är 22 år. Har idag en riktig skitlön på lite över 19000 i jämförelse med allt jobb jag gör och hur uppskattad jag är som kollega. Företaget går inte så bra så det finns inget förhandlingsläge för att höja min lön heller så det är bara att söka nytt. Vill ha minst en lön på 21000 kr. Är det rimligt? Har en kompis som har 23 men då har hon lite erfarenhet sen innan av just reception. Tacksam för lite svar

• Svar på tråden Lön som receptionist
  • Dixie

21000 låter inte orimligt, du kan ju begära det - men min erfarenhet av bemanningsföretag är att det kan vara svårt att förhandla så mycket med lönen - de har redan gett den som vill hyra in personal ett pris och de försöker ju hålla fast vid det.

• Mirja von Beau
    Aren1 skrev 2017-04-24 21:17:42 följande:

Hej, jag ska på en intervju på ett bemanningsföretag för ett jobb som receptionist. Om jag skulle få jobbet (peppar, peppar) vad ska jag be om i lön? Har inte jobbat som receptionist förut men har flera års erfarenhet från andra serviceyrken och jag är 22 år. Har idag en riktig skitlön på lite över 19000 i jämförelse med allt jobb jag gör och hur uppskattad jag är som kollega. Företaget går inte så bra så det finns inget förhandlingsläge för att höja min lön heller så det är bara att söka nytt. Vill ha minst en lön på 21000 kr. Är det rimligt? Har en kompis som har 23 men då har hon lite erfarenhet sen innan av just reception. Tacksam för lite svar

Googla? 
  • Anonym (Jossa)
    Aren1 skrev 2017-04-24 21:17:42 följande:

22 år utan yrkeserfarenhet plus bemanning = 12 - 15 000. 
  • Dixie
    Anonym (Jossa) skrev 2017-04-25 11:28:58 följande:

12000 i månadslön? Det låter inte alls rimligt - var får du detta ifrån?
  • Dixie
    Mirja von Beau skrev 2017-04-25 11:26:21 följande:

Googla? 

Vilka sidor presenterar löner så öppet menar du?
  • Aren1
    Mirja von Beau skrev 2017-04-25 11:26:21 följande:

Googla? 

Klart jag har gjort! Tycker att lönen ligger högt när man kollar på lägstalöner osv och vet att statistik kan vara missvisande. När man söker i gamla trådar är dem väldigt gamla så det så!
  • Anonym (Receptionist)

Jag jobbar som receptionist och har 25000 i grundlön, har dock jobbat i några år.

Ingångslönen ligger mellan 22-23 ca med erfarenhet, utan skulle jag tippa på 20-22

• Aren1
    Anonym (Jossa) skrev 2017-04-25 11:28:58 följande:

Det lät lite. Tror inte man har sån dålig lön. Det kan man ju inte leva på ens. Jag har ju erfarenhet av annat som man har nytta av; service, administration och ledarskap. Bara inte just själva receptionsrollen
  • Aren1
    Anonym (Receptionist) skrev 2017-04-25 22:41:30 följande:

Jag jobbar som receptionist och har 25000 i grundlön, har dock jobbat i några år.

Ingångslönen ligger mellan 22-23 ca med erfarenhet, utan skulle jag tippa på 20-22

Okej tack! Då känns det som man kanske kan säga att man vill ha 21 om det kommer till det och att jag kanske är rimlig i mitt löneanspråk och inte är ute helt och vandrar åt både det ena eller det andra hållet
Svar på tråden Lön som receptionist