• Jencie

Någon som flyttat utomlands med skolbarn?

I augusti kommer jag och min familj att flytta utomlands. 

Nu behöver jag hjälp med det praktiska. Då jag har kört fast lite. . 

Vi har två skolbarn med oss. Är det bara att åka eller behöver man meddela någonstans? Det handlar om 6 månader. 

Enligt kontakt med skolan så behöver vi fylla i en i och utflyttningsblankett. Men finns det någon annat man ska tänka på med tanke på att det är skolplikt. Det är viktigt att det sköts rätt och att vi sedan inte kommer tillbaka till Sverige och alla undrar vart vi vart och svenska lagen undrar varför våra barn inte vart i skolan det senaste halvåret. 

• Svar på tråden Någon som flyttat utomlands med skolbarn?
  • Flash Gordon
    Jencie skrev 2017-04-24 22:30:19 följande:
    I augusti kommer jag och min familj att flytta utomlands. 

Nu behöver jag hjälp med det praktiska. Då jag har kört fast lite. . 

Vi har två skolbarn med oss. Är det bara att åka eller behöver man meddela någonstans? Det handlar om 6 månader. 

Enligt kontakt med skolan så behöver vi fylla i en i och utflyttningsblankett. Men finns det någon annat man ska tänka på med tanke på att det är skolplikt. Det är viktigt att det sköts rätt och att vi sedan inte kommer tillbaka till Sverige och alla undrar vart vi vart och svenska lagen undrar varför våra barn inte vart i skolan det senaste halvåret. 
    Hur flyttar ni ut?

Skriver ni ut er eller inte? Dvs "försvinner" från Sverige.

Eller kommer ni bara att flytta, fortsätta vara skrivna i Sverige och i princip ta en "lång-semester"?

Skriver ni ut er, och ungarna, så lär inte svensk skolplikt gälla och knappast att någon kommer att ifrågasätta att de bott utomlands.

Då blir det ju precis som för vilken invandrar-unge som helst som kommer till Sveirge. Man får börja i den klass som ligger närmast ens ålder/kunskaper.

Däremot bör ni (om inte annat för ungarnas skull) titta på att sätta dem i skola i det nya landet. De hamnar inte efter, får kompisar och ett vardagsliv och får chansen att lära sig en massa nytt.

Vet ni redan nu att ni kommer tillbaka till samma skola kan det vara bra att be dem "hålla en plats".

Vi har bara bott under längre perioder än sex månader utomlands och då har alltid alla varit utskrivna, ungarna gått i skola i landet ifråga och sedan när vi flyttat till Sverige så har vi kontaktat en skola på orten vi flyttar till.
  • Jencie

det blir mer som en lång-semester. vi kommer fortfarande ha kvar vår lägenhet i sverige och vara folkbokförda här. vi kommer dock skriva ut barnen ur deras skola då det är så lång tid.

• Flash Gordon
    Jencie skrev 2017-04-26 09:46:09 följande:
    det blir mer som en lång-semester. vi kommer fortfarande ha kvar vår lägenhet i sverige och vara folkbokförda här. vi kommer dock skriva ut barnen ur deras skola då det är så lång tid.
    Då lär nog skolplikt gälla. Gissar jag.

Den här typen av semestrar brukar kunna lösas med att barnen får med sig skolböcker och en viss mängd uppgifter att klara av under tiden man är borta.
  • Jencie

nej vid varaktig vistelse utomlands upphör skolplikten även om man fortfarande är folkbokförd i sverige.

MEN min fråga är egentligen vart jag ska vända mig för jag måste ju göra en ansökan om detta.

Jag har vart i kontakt med skatteverket, utbildningförvaltningen, skolan, skolverket . vad mer finns det?

• Flash Gordon
    Jencie skrev 2017-04-26 12:22:24 följande:
    nej vid varaktig vistelse utomlands upphör skolplikten även om man fortfarande är folkbokförd i sverige.

MEN min fråga är egentligen vart jag ska vända mig för jag måste ju göra en ansökan om detta.
    Jag har vart i kontakt med skatteverket, utbildningförvaltningen, skolan, skolverket . vad mer finns det?
    Skolan, arbetgivaren, skatteverket oc hförsöäringskassan är nog de viktigaste att informera om utlandsflytten.

Se upp för SGI:n bara. Så den inte nollas.

Ni får se till att säkra upp, skriftligt, att barnen anses vara "varaktigt vistandes utomlands" även fast ni bara tänker vara borta sex månader.

Sedan borde det vara lugnt.

Men för barnens skull så borde de gå i skola i det nya landet.
  • Jencie

Såklart att barnen kommer att få utbildning när vi är borta. 
    Men det finns en del alternativ som vi måste undersöka på plats eftersom det finns både kommunal, privat och internationell skola att välja på. Standarden skiljer sig avsevärt dessutom och det är svårt att få en riktigt bild över internet.

• Habblahebbla

Oj vad många ställen du varit i kontakt med, låter som du har bra koll!

Jag var utomlands med familjen ett par år (så länge att vi fick anmäla oss avflyttade, det behöver inte du om det gäller max sex månader) och för barnen fyllde vinbara i blanketterna vi fick av skolan.

Väl framme erbjöds vi plats i kommunal skola nästan direkt (inom tre veckor från man skrivit sig på en adress gällde). Fanns privata och internationella alternativ men den kommunala var så bra så vi övervägde det inte ens.

Vart ska ni?

• Habblahebbla

Vad spännande, stort lycka till!

Svar på tråden Någon som flyttat utomlands med skolbarn?