• Nemanja

Truck kort & Jobb

Hej ! Är en kille som fyller 22 år snart och jag är i behov utav jobb snarast eftersom jag lever på csn och behöver försörja mig under sommaren . Det är så att jag pluggar Allmän linje på folkhögskolan och jag har inte gymnasie betyg . Behöver tips från er! Jag vill börja jobba på lager , men finns ett problem och det är att de söker folk som har truck kort . Jag tänkte ta truck kort men min fråga till er är det värt att jag betalar för utbildningen och sedan väl när jag får mitt kort kommer jag kunna få jobb inom lager ? Jag hade gärna velat också ha lite tips om andra jobb som kan passa mina kapaciteter , jag vill jobba inom allt förut telefonförsäljning . Mvh Nemanja Stefanovic

• Svar på tråden Truck kort & Jobb
  • FallenAngelNr1000

Ta truckkort A och B är lätt. Jobbar du natt sen dessutom har du både tjänat in vad du lagt ut och ca samma summa som din csn är nu på första månaden. Ska du jobba lager så jobba natt helst! Det är där du tjänar cash. Du kan behöva bil för att ta dig till och från arbetet då i många städer ligger oftast jobbet en liten bit utanför(natt). Annars har du sjukvården med om du har rent polisregister. Många äldre som behöver din hjälp. Delegeringen är lätt och ta. Tas via en kurs via nätet. Oftast jobba runt 75%. Tror dom plockar ut runt 12K.

Ang truckkortet så kräver ibland vissa ställen att man kan betala hela summan innan dom ger dig kortet. Tar du ett som är godkänt utav Tya är det dyrare men accepteras i andra närliggande länder (tror jag). Norge gör det iallafall.

• athanatos

Har du erfarenhet av lager? Om nite är nog chansen att du får ett lagerjobb rätt liten om du dessutom saknar gymnasiebetyg. Vad har du jobbat med tidigare?

• Nemanja

Nej jag har inte erfarenhet av lager, har aldrig jobbat inom det förut. Därför undrar jag om det är värt att ta truck kort för att kunna få jobb inom det sen  . Jag har jobbat med telefon försäljning och lite i snabb mat restauranger 

• athanatos
    Nemanja skrev 2017-04-25 00:36:44 följande:

Nej jag har inte erfarenhet av lager, har aldrig jobbat inom det förut. Därför undrar jag om det är värt att ta truck kort för att kunna få jobb inom det sen  . Jag har jobbat med telefon försäljning och lite i snabb mat restauranger 

Okej, Jag tror inte att du kommer få något lagerjobb.
  • IsaNova0816

Min sambo började med att skaffa truckkörkort när han ville börja jobba på lager. Han fick förvisso de körkorten gratis via arbetsförmedlingen & fick en massa jobberbjudande av olika bemanningsföretag.
    Han hade då ingen tidigare erfarenhet av jobb där truckkort är ett plus!

Tidigare hade han "osäkra" jobb via flera olika bemanningsföretag men idag har han ett fast arbete på den bästa arbetsplatsen han nånsin haft, & det är inte på ett bemanningsföretag!

Just på detta jobb använder han inte ens truck men jag kan säga att det var med dessa körkort som han har lyckats komma dit han är idag :)

Sen kan jag inte svara på hur viktigt det är med gymnasiebetyg men det är nog en klar fördel.

• IsaNova0816
    IsaNova0816 skrev 2017-04-25 08:34:12 följande:

Min sambo började med att skaffa truckkörkort när han ville börja jobba på lager. Han fick förvisso de körkorten gratis via arbetsförmedlingen & fick en massa jobberbjudande av olika bemanningsföretag.

Tidigare hade han "osäkra" jobb via flera olika bemanningsföretag men idag har han ett fast arbete på den bästa arbetsplatsen han nånsin haft, & det är inte på ett bemanningsföretag!

Just på detta jobb använder han inte ens truck men jag kan säga att det var med dessa körkort som han har lyckats komma dit han är idag :)

Sen kan jag inte svara på hur viktigt det är med gymnasiebetyg men det är nog en klar fördel.

Ang lönen så får han ut 20.000 & har då bara ett vanligt 7-16-jobb.
  • FallenAngelNr1000

Wow, lyssna inte på pessimisten!

Mindre företag anställer helöre den som kommer ined ett leende och ett truckkort i handen pch kanske kunna visa polisreg, än att dom faktiskt bryr sig om ifall du har gjort ditt gymnasium!!!

Jag fick den ända fiskrensar jobbet dom hade ute för en viss period i norge tack vare mitt truckkort! Jag körde aldrig truck, men hon på adecco hade fått in flera tusentals ansökningar, hin hade kollat egenom 700st sa hon och jag var den enda av dom som hade truckkortet! Det var vad hon sa iallafall! Och om du är beredd på tunga lyft och stress så får du garanterat jobb via bemanningsföretag också! Rek. Det inte då bemanningschefen kan vara en riktigt jävel så t om att dom på arbetsplatsen förvånas. Men det har med att dom inte vill förlora rättigheterna till att hitta folk till det företaget. Sen har du ju alla andra ställen än enbart lastbilsåkerier eller matkedjan, t ex vanliga affärer som maxi, ikea, xxl.. Ja finns en hel drös! Jag rycker att det är helt klart värt det! I hittar du ett jobb vilket du gör om du verkligen vill!!! Så har du tjänat in det första månaden som sagt! O det är inte många jobb man gör det på !

Nemanja skrev 2017-04-25 00:26:16 följande:

Vad är skillnaden mellan Truck kort A och B?

Låglyftande och lite högre lyftande. Har du bilkörkort kan du även ta för riktig motviktstruck till markplan. Men jag har bara haft A+B. I Norge fick jag köra alla stora truckar och höglyftande. På nettolagret- (skitjobb sök inte dit iallafall inte via bemanningsföretag!!!) fick jag inte köra deras "stora" truck. Som jag redan hade erfarenhet utav ifrån norge.
  • Nemanja
    IsaNova0816 skrev 2017-04-25 08:34:12 följande:

Jag är tyvärr inte skriven i Arbetsförmedligen så får betala för den själv
  • Nemanja
    FallenAngelNr1000 skrev 2017-04-25 11:25:42 följande:

Mindre företag anställer helöre den som kommer ined ett leende och ett truckkort i handen pch kanske kunna visa polisreg, än att dom faktiskt bryr sig om ifall du har gjort ditt gymnasium!!!

Jag fick den ända fiskrensar jobbet dom hade ute för en viss period i norge tack vare mitt truckkort! Jag körde aldrig truck, men hon på adecco hade fått in flera tusentals ansökningar, hin hade kollat egenom 700st sa hon och jag var den enda av dom som hade truckkortet! Det var vad hon sa iallafall! Och om du är beredd på tunga lyft och stress så får du garanterat jobb via bemanningsföretag också! Rek. Det inte då bemanningschefen kan vara en riktigt jävel så t om att dom på arbetsplatsen förvånas. Men det har med att dom inte vill förlora rättigheterna till att hitta folk till det företaget. Sen har du ju alla andra ställen än enbart lastbilsåkerier eller matkedjan, t ex vanliga affärer som maxi, ikea, xxl.. Ja finns en hel drös! Jag rycker att det är helt klart värt det! I hittar du ett jobb vilket du gör om du verkligen vill!!! Så har du tjänat in det första månaden som sagt! O det är inte många jobb man gör det på !

Tänkte ta utbildingen och sedan ge ett försök , bättre chanser har jag med truck kortet än utan . Så tänker jag iallafall :)
  • FallenAngelNr1000

Det kostar intenså mycket tror jag, har för mig att utan Tya-godkänt kan du få det för 4K. För Tya-godkänt, det dubbla. Låter som en bra ide att satsa på! Glöm inte gå med i transports-Akassa med. Kostar 120kr/m. Tror jag.. Har varit med länge nu sp kanske billigare för mig? Kolla upp det! Kolla vilka regler som gäller så du är berättigad A-kassa. Brukar vara något liknande första året heltids jobb sen är du nerättigad och därefter 6 månaders jobb för att fylla potten igen. O har du berättigad A-kassa när du skriver in dig på ams så får du mer än dom utan. Jag hade aldrig i mitt liv klarat mig utan A-kassan! Frågar arbetsgivaren om du är med i facket.. Säg ja! Antinger får du jobbet eller inte men dom kommer inte jävlas med dig iallafall.

• stor grön drake
    Nemanja skrev 2017-04-25 00:26:16 följande:

Vad är skillnaden mellan Truck kort A och B?

Storleken och modellen på truckarna man.är behörig att köra.
  • karamellflickan
    FallenAngelNr1000 skrev 2017-04-25 11:29:34 följande:

Låglyftande och lite högre lyftande. Har du bilkörkort kan du även ta för riktig motviktstruck till markplan. Men jag har bara haft A+B. I Norge fick jag köra alla stora truckar och höglyftande. På nettolagret- (skitjobb sök inte dit iallafall inte via bemanningsföretag!!!) fick jag inte köra deras "stora" truck. Som jag redan hade erfarenhet utav ifrån norge.
    Orsaken till att du inte fick köra mer än A och B truck i Sverige är att du inte hade körkort för något annat. Lagstiftningen är rätt hård vad det gäller den biten.
  • FallenAngelNr1000
    karamellflickan skrev 2017-04-25 21:00:52 följande:

Orsaken till att du inte fick köra mer än A och B truck i Sverige är att du inte hade körkort för något annat. Lagstiftningen är rätt hård vad det gäller den biten.

Jag hade både bil och lastbilskort?
  • FallenAngelNr1000
    karamellflickan skrev 2017-04-25 21:00:52 följande:

Men du menade säkert inom truckkorten. Nej, jag hade rätt för nettolagrets höglyftande. Men många som kraschat innan tydligen så dom ville ha någoned dokumenterad flera års erfarenhet utav exakt den trucken.
Svar på tråden Truck kort & Jobb