Hur få tung missbrukare att få förtroende?
Hej, har en fd bekant som är tung missbrukare (opiater och Benso främst). Hen är numera uppsagd från sitt jobb sedan en tid tillbaka och svartlistad inom sitt yrke samt anmäld i jag vet inte vilken gång i ordningen.Hen vägrar ta emot hjälp och de flesta är väldigt arga på hen av olika anledningar. Själv känner jag mig mest ledsen, skulle vilja prata med hen men hen verkar inte vilja ha kontakt med någon. Träffade på hen igår och hen såg verkligen helt "neddekad" ut och verkade stressad och tycktes inte känna igen mig (även fast hen ju borde det). Hur kan jag agera? Hen har ju förstört i princip hela sitt liv och vill som sagt varken prata eller söka vård. Hur ska jag göra? Ska jag strunta i hen? Tjata- tror dock hen blir mer anti då, försöka om ett tag? Vad jag förstår så upplever hen att alla är fiender i hens missbruk. Men samtidigt vill jag kunna göra det jag kan men frågan är hur. Eller ska man bara ge upp och lämna hen ifred? Försökt få kontakt ett par gånger men utan att hen svarat. Vad kan jag säga eller göra? Vill kunna stötta, tänker inte skälla, inte tvinga eller anklaga bara finnas där. Men hur när hen så tydligt stöter bort mig?