• Anonym (Jerico)

Hur få tung missbrukare att få förtroende?

Hej, har en fd bekant som är tung missbrukare (opiater och Benso främst). Hen är numera uppsagd från sitt jobb sedan en tid tillbaka och svartlistad inom sitt yrke samt anmäld i jag vet inte vilken gång i ordningen.Hen vägrar ta emot hjälp och de flesta är väldigt arga på hen av olika anledningar. Själv känner jag mig mest ledsen, skulle vilja prata med hen men hen verkar inte vilja ha kontakt med någon. Träffade på hen igår och hen såg verkligen helt "neddekad" ut och verkade stressad och tycktes inte känna igen mig (även fast hen ju borde det). Hur kan jag agera? Hen har ju förstört i princip hela sitt liv och vill som sagt varken prata eller söka vård. Hur ska jag göra? Ska jag strunta i hen? Tjata- tror dock hen blir mer anti då, försöka om ett tag? Vad jag förstår så upplever hen att alla är fiender i hens missbruk. Men samtidigt vill jag kunna göra det jag kan men frågan är hur. Eller ska man bara ge upp och lämna hen ifred? Försökt få kontakt ett par gånger men utan att hen svarat. Vad kan jag säga eller göra? Vill kunna stötta, tänker inte skälla, inte tvinga eller anklaga bara finnas där. Men hur när hen så tydligt stöter bort mig?

• Svar på tråden Hur få tung missbrukare att få förtroende?
  • Mirja von Beau

Det är svårt. De flesta missbrukare brukar inte lita på någon. Det enda du kan göra är att signalera, hej, jag finns här för dig utan att döma hen. 

Med tanke på hens arbetsgivare tycker jag att den visat ett mycket inkompetent beteende.  

• Anonym (soc)

Bara den missbrukande kan göra nåt åt sin situation, och vill denne inte ha kontakt så måste du respektera det.

• Anonym (Sparken)

Du borde hjälpa din bekant ta kontakt med facket.

Det är olagligt att sparka någon på grund av missbruksproblem, arbetsgivaren måste sätta in stödåtgärder.

• Mirja von Beau
    Anonym (Sparken) skrev 2017-04-25 07:21:41 följande:

Det är olagligt att sparka någon på grund av missbruksproblem, arbetsgivaren måste sätta in stödåtgärder.

Precis. Och inte nog med att sparka någon sjuk arbetstagare, sätter de hen på den svarta listan. 
  • Anonym (Tyvärr erfaren)

För en missbrukare är alla fiender som vill hjälpa dem att sluta.
    Substansen eller beteendet (droger, sex, spel t.ex.) är det käraste de har.
    Om du hjälper dem med mat eller boende så kan de verkligen koncentrera sig på sitt missbruk, du hjälper dem att missbruka.
    Missbrukaren måste själv inse och verkligen vilja sluta. Det sker när de har nått sin personliga botten.
    Så: precis som någon skrev ovan. Signalera att du finns för dem men inte för att ge dem husrum eller mat (okej vid enstaka tillfällen och bara när de är "nyktra").

• Litet My

Fast man får väl sparka någon om denne nekar att ta emot hjälp? Det hände iaf hos oss där personen stulit läkemedel. Denne erbjöds hjälp och rehabilitering men vägrade ta emot detta. Då fick de sparka personen då denne under aktivt missbruk inte ansågs klara sitt jobb och ha fri tillgång till alla läkemedel såsom man måste i dennes yrke. Hade personen tagit emot hjälp hade denne dock kunnat vara kvar men nu gick inte det, dessutom drogs sjuksköterskeleget eftersom personen nekade att ta emot hjälpen. Kanske nåt likande som hänt i TS fall?
  • Mirja von Beau
    Litet My skrev 2017-04-25 08:36:49 följande:
    Fast man får väl sparka någon om denne nekar att ta emot hjälp? Det hände iaf hos oss där personen stulit läkemedel. Denne erbjöds hjälp och rehabilitering men vägrade ta emot detta. Då fick de sparka personen då denne under aktivt missbruk inte ansågs klara sitt jobb och ha fri tillgång till alla läkemedel såsom man måste i dennes yrke. Hade personen tagit emot hjälp hade denne dock kunnat vara kvar men nu gick inte det, dessutom drogs sjuksköterskeleget eftersom personen nekade att ta emot hjälpen. Kanske nåt likande som hänt i TS fall?
    Absolut och arbetsgivaren har i så fall tom rätten på sin sida, men att sätta personen på den svarta listan (och tro mig, den finns verkligen) tycker jag är onödigt. 
  • Anonym (jo då)
    Jo, om det är en sjuksköterska som stulit ur medicinförrådet så får man sparka henne/honom. Själva missbruket kommer i andra hand.
  • Mirja von Beau
    Anonym (jo då) skrev 2017-04-25 09:48:34 följande:
    Jo, om det är en sjuksköterska som stulit ur medicinförrådet så får man sparka henne/honom. Själva missbruket kommer i andra hand.
    Fel.
  • Anonym (jo då)
    Mirja von Beau skrev 2017-04-25 09:52:51 följande:
    Fel.
    Du vet att det är skillnad på knarkberoende och alkholism va? Missköter du dig pga alkoholmissbruk är arbetsgivaren skyldig att erbjuda behandling. Men inte när det gäller narkomaner och stöld av narkotikaklassad medicin. Det senare innebär trolöshet mot huvudman samt brott mot patientsäkerheten.
  • Mirja von Beau

Arbetsgivaren får sparka ssk:n när hon säljer medicinen. Inte får hon bli uppsagd när hon använder den själv pga någon beroendesjukdom för då griper rehab lagen, alltså arbetsgivaren och facket bär ansvaret för hennes rehab. 

Tyvärr har det blivit "normalt"  på arbetsmarknaden att bara sparka arbetstagaren med missbruksproblem, och eftersom denne är så inne i sitt missbruk att han för det mesta inte ens säger emot. 

• Mirja von Beau
    Anonym (jo då) skrev 2017-04-25 10:06:22 följande:
    Du vet att det är skillnad på knarkberoende och alkholism va? Missköter du dig pga alkoholmissbruk är arbetsgivaren skyldig att erbjuda behandling. Men inte när det gäller narkomaner och stöld av narkotikaklassad medicin. Det senare innebär trolöshet mot huvudman samt brott mot patientsäkerheten.
    Du verkar inte förstå poängen här. Självklart ska någon missbrukare inte ta hand om patienter, just med tanke på patientsäkerhet, men det är inte något frikort för kliniken att spara en massa pengar i rehabåtgärder genom att bara sparka henne. 
  • Mirja von Beau

Och vet du vad det värsta är? Det värsta är att de flesta uppsägningar av personal med diverse missbruksproblem sker inom den kommunala vården. Vården alltså, personer som dagligen tar hand om just dessa personer visar att de är fullständigt inkompetenta i ämnet. Och inte nog med det. Finns arbetsplatser som utannonserar lediga jobb och på intern dator dyker upp ett namn skrivit i rött med OBS! Typ, personen borde inte anställas. Hur cool är det då för dem som blivit kvitt med sitt missbruk?

• Litet My
    Mirja von Beau skrev 2017-04-25 10:08:33 följande:

Arbetsgivaren får sparka ssk:n när hon säljer medicinen. Inte får hon bli uppsagd när hon använder den själv pga någon beroendesjukdom för då griper rehab lagen, alltså arbetsgivaren och facket bär ansvaret för hennes rehab. 

Tyvärr har det blivit "normalt"  på arbetsmarknaden att bara sparka arbetstagaren med missbruksproblem, och eftersom denne är så inne i sitt missbruk att han för det mesta inte ens säger emot. 

Jo hon får sparkas om hon stjäl och nekar rehab.
  • Anonym (Jerico)

Kan inte ni som vill diskutera arbetsrätt göra det i en annan tråd? Såg btw min bekanta på lunchrasten, sa hej lite diskret men synligt, tror inte hon ens fattade vem jag var. Blir man så av opiater?

• Anonym (A)

Ja man blir avtrubbad, och av Benzo. Synd att det skrivs ut så ofta, av läkare.

• Anonym (Jerico)
    Anonym (A) skrev 2017-04-25 16:07:27 följande:

Ja man blir avtrubbad, och av Benzo. Synd att det skrivs ut så ofta, av läkare.

Minns man vad man gjort och sagt? Om personen bara tagit opiater?
Svar på tråden Hur få tung missbrukare att få förtroende?