Rabarbapuppa skrev 2017-04-26 12:19:38 följande:
Vad är det för lampa du vill ha i taket?
Är den gjord för takmontering?
Den lär ju ha en anslutningskontakt och utifrån den får man ju bedöma hur den går att ansluta. Om det sitter en liten sockel/anslutning i taket (som brukligt) och din lampa inte har en motsvarande, så får du klippa av lampans befintliga och koppla på en sån liten istället. De finns ju att köpa löst på t.ex Clas Ohlson.
Sen kan jag väl generellt tycka att det är genuint otrevligt med massor med ljus från taket från EN lampa. Rummet bör ju lysas upp med andra ljuskällor också.
Vi har en krona i taket, en sån royaldesign.se/viewitem.aspx och den har ju 30 lampor á 15W styck. Det är rätt lättförklarligt att det är ganska otrevligt att blåsa på med 450W över köksbordet, så vi anlitade elektriker för att montera en bra dimmer på väggen. Det är min rekommendation till dig om du vill ha möjlighet till mycket ljusfrån taket, se till att ha en dimmer så du kan dra ned lite grann.
Men som sagt, länka gärna till lampan ifråga så man får uppfattning om vad det är för kontakt.
/Puppa
Lampan jag vill ha lär inte finnas på bild haha, den är från femtiotalet med omdragen el.

Alltså är det en takkontakt på den nu. Jag tänkte låta dra om elen igen så att det isf blir en lång sladd med väggkontakt samt lysknapp eller vad det heter på så att man lätt kan tända och släcka.
Det kommer att finnas fler ljuskällor i rummet, både en till taklampa vid soffan samt ett antal fönster/bords- och golvlampor. Men just där matbordet kommer att stå finns inget uttag för taklampa, därav min fråga.