• 2016

Kan sjukpenning utbetalas max 365 dagar?

Jag är inte så kunnig på detta område men jag fann en text från FK där dom skrivit att man kan ha sjukpenning i 365 dagar. Jag blir då lite förvånad, det finns ju många människor som varit sjukskrivna i flera år, kan detta verkligen stämma? Vad sker efter man har förbrukat 365 dagar? 

Frågan uppkom då jag själv har sjukpenning nu pga både funktionsnedsättning och kronisk fysisk sjukdom.

• Svar på tråden Kan sjukpenning utbetalas max 365 dagar?
  • 2016
    Tofflans skrev 2017-04-25 11:17:44 följande:

Du hittar all info om detta på deras hemsida.

Jag har läst på deras hemsida men tycker den är rörig
  • Långbenopluto
    2016 skrev 2017-04-25 11:39:19 följande:
    Jag har läst på deras hemsida men tycker den är rörig
    Under fliken sjukskriven står det väldigt tydligt vad som gäller. Det är inte rörigt.
  • Anonym (sjukskriven)
    2016 skrev 2017-04-25 10:55:26 följande:

Jag är inte så kunnig på detta område men jag fann en text från FK där dom skrivit att man kan ha sjukpenning i 365 dagar. Jag blir då lite förvånad, det finns ju många människor som varit sjukskrivna i flera år, kan detta verkligen stämma? Vad sker efter man har förbrukat 365 dagar? 

Frågan uppkom då jag själv har sjukpenning nu pga både funktionsnedsättning och kronisk fysisk sjukdom.

Nej du kan ansöka om sjukpenning på fortsättningsnivå och sammanlagt kan man få upp till ca 900 dagar men kanske t o m längre eftersom de nu har tagit bort den bortre gränsen. Du kan även få en tilläggsförsäkring i 360 dgr från t ex AFA om ditt jobb är ansluten via kollektivavtal. Men sånt måste man anmäla själv.
    Din sjukpenning sänks dock ner till 70 % efter 365 dgr.
Svar på tråden Kan sjukpenning utbetalas max 365 dagar?