• Farfallos

    Veganer - Är det OK att slå ihjäl en mygga?

    Nu skulle jag vilja veta hur olika "djuretiska" veganer tänker omkring det där med att respektera djuren. Vilka rättigheter ska skilja oss människor från djuren? Var gränsen går mellan de djur vi kan ha ihjäl och vilka vi inte kan ha ihjäl? På vilka grunder kan vi i vissa fall ha ihjäl vissa djur men inte andra? Vad bör vi göra för att förhindra djur från att dödas?

    ...och jag har en fundering som vi kan utgå ifrån. Vissa veganer jämställer det ju nästan med kanibalism att äta djur, och ger djur väldigt "mänsliga rättigheter". Samtidigt anser man att vi inte ska skydda fåren från vargen eftersom det är en del av vargens natur att äta får. Men är inte ett får mett djur med "mänskliga rättigheter"? ...och hur blir det då om en varg tar en människa? LIgger det också i vargens natur och "rätt" att göra det?

    Jag får inte riktigt ihop hur veganer tänker, så skulle någon ge en förklaring kring allt som hänger ihop hela vägen?

  • Svar på tråden Veganer - Är det OK att slå ihjäl en mygga?
  • Birgitta02

    Myggor är inte djur. De är insekter ju. Och som jag förstått det handlar det inte om djurens mänskliga rättigheter, utan att de djur vi har inte behandlas på rätt sätt i samband med slakt. Har för övrigt inte hört en enda vegan som ser det som kannibalism att äta djur. Men anser att djurens rättigheter skall skyddas. Därmed vill man inte bidra till den i många fall otäcka slaktindustrin.

  • Joio

    Nä. Jag brukar istället ge en tusing till varje mygga som bemödat sig att hälsa på mig, man kan aldrig få nog med vänner, inte ens köpta vänner!

  • Aikido
    Birgitta02 skrev 2017-04-25 12:27:23 följande:
    Myggor är inte djur. De är insekter ju. Och som jag förstått det handlar det inte om djurens mänskliga rättigheter, utan att de djur vi har inte behandlas på rätt sätt i samband med slakt. Har för övrigt inte hört en enda vegan som ser det som kannibalism att äta djur. Men anser att djurens rättigheter skall skyddas. Därmed vill man inte bidra till den i många fall otäcka slaktindustrin.
    "Myggor är inte djur. De är insekter ju."

  • 8295

    Myggorna attackerar ju... man klappar väl inte en varg som försöker äta upp en?

  • Froken Lokens

    Så rent "tekniskt", om man tänker att en mygga är en insekt och inte ett djur, så bör veganer kunna äta insekter?

  • zoolook1

    Hur tänker du som äter kossor och grisar och som gråter när någon skjuter en hund.

    Hur tänker du Farfallos? HUR TÄNKER DU? Jag förstår inte. Hjälp mig förstå.

    Eller:

    Nu är jag inte själv vegan, men om jag vore det skulle jag inte orka svara på de här frågorna år ut och år in. Du får flabba med dina polare här i stället.

  • SSF
    Froken Lokens skrev 2017-04-25 14:18:46 följande:

    Så rent "tekniskt", om man tänker att en mygga är en insekt och inte ett djur, så bör veganer kunna äta insekter?


    Jag har vegansk vänner som kan tänka sig att äta insekter.

    Det handlar väl om respekt för liv som upplever känslor antar jag.
    Fråga mig inte om myggor har känslor för det kan jag inte svara på :)
  • SSF
    Froken Lokens skrev 2017-04-25 14:18:46 följande:

    Så rent "tekniskt", om man tänker att en mygga är en insekt och inte ett djur, så bör veganer kunna äta insekter?


    Jag har vegansk vänner som kan tänka sig att äta insekter.

    Det handlar väl om respekt för liv som upplever känslor antar jag.
    Fråga mig inte om myggor har känslor för det kan jag inte svara på :)
  • lindalicious

    En vän jag inte längre har kontakt med är strikt vegan och lite mer därtill. Jag minns en gång vi satt på min balkong och det kom mygg, han föste bort dom och blev tydligt irriterad på mig som slog efter dom. En annan gång blev han ilsk för att jag tog ett äpple från trädet då träd upplever smärta och jag kunde ta ett från marken. Blev ganska stel stämning flera ggr mellan oss. Speciellt när jag råkade ha kranen på för att få kallvatten medan jag tog ner ett glas.

    Han är absolut emot vargjakt och all jakt överlag. Hela min familj och många i släkten är jägare och min vän och jag har diskuterat detta tusen ggr. Jag förklarar att vi tex måste skjuta av en viss mängd djur framförallt för deras och andra djurs överlevnad men nej så är det ej, enligt honom. Innan människorna kom var allt bra typ. Säger inte att han har fel, i vissa saker ser jag hans poäng. Men vi har väldigt olika åsikter och lever väldigt olika. Jag ensam i lägenhet, han i kollektiv, jag i vanlig relation, han är poly, jag sover mest på ledig tid medan han demonstrerar och försöker göra det bättre för flyktingar osv. En fin människa, men vi är olika.

    Jag stödjer tex inte slakten här men eftersom jag har turen att ha jägare omkring mig och familjen har eget slakteri så äter jag endast "egenjagat" kött. Då vet jag åtminstone att djuren varit fria in i det sista och att slakten är "ok" eller så okej den nu kan bli.

    Det tycker han är hyckleri, och kanske han har en poäng i det också..


    Don't get mad, get even.
  • linani

    Du verkar ha missförstått veganism.

    Jag kan såklart inte svara för alla veganer i världen. Men generellt talat så handlar 'etisk veganism' inte att om inga djur någonsin ska få dö.
    Däremot tycker man att det är fel att exploatera djur i onödan, och man tycker det är fel att djur ska hållas inlåsta, ev. plågas och sedan dödas för att bli mat åt människor.

    Om du tänker så blir det kanske lättare att förstå?

    Vilka rättigheter ska skilja oss människor från djuren?
    Det är en väldigt lång lista. Djur har t.ex. inte rätt till arbete, utbildning och föreningsfrihet. Däremot tycker många veganer att djur har rätt att leva ett liv enligt sina naturliga förutsättningar (= inte inlåsta), och utan att bli industriellt slaktade som människomat.

    Var gränsen går mellan de djur vi kan ha ihjäl och vilka vi inte kan ha ihjäl? På vilka grunder kan vi i vissa fall ha ihjäl vissa djur men inte andra?
    Inget generellt svar finns, frågan får bli upp till var och en. Min egen känsla är att det är onödigt att döda djur överlag. Jag stör inte djur som inte stör mig. Dödar t.ex. sällan insekter i mitt hem, släpper ut dem istället. Men jag kan döda myggor eller getingar som försöker "skada" mig. Skulle även kunna skada en hund som försökte attackera mig, o.s.v.

    Vad bör vi göra för att förhindra djur från att dödas?
    Att dra ner på människors köttkonsumtion är ett bra första steg. Även arbeta för lagförslag som förbjuder cirkusdjur, pälsindustrier, onödiga djurförsök, m.m.

    Men är inte ett får ett djur med "mänskliga rättigheter"?
    Nej, ett får har enbart rättigheter i egenskap av får. Fåret är ett bytesdjur för rovdjur. De flesta veganer tror INTE att man kan förändra ekosystemet och förbjuda vilda rovdjur att äta sina naturliga bytesdjur.

    Hur blir det då om en varg tar en människa? LIgger det också i vargens natur och "rätt" att göra det?
    Jag anser att vargen har rätt att leva enligt sina instinkter, om nu människor ingår i deras kostcirkel eller ej. Det är tragiskt om en människa blir skadad att ett rovdjur, men det är också tragiskt om vi med omfattande skyddsjakt ska utplåna vilda djur från deras naturliga habitat.

Svar på tråden Veganer - Är det OK att slå ihjäl en mygga?