Håller med ovanstående, lugna ner dig :) stress och oro är det som har ställt till det allra mest för min amning och jag trodde inte det hade sån betydelse, men det är verkligen viktigt att du kan koppla av även fall det känns svårt! Drick nåt gott när du ammar, folköl eller lättöl har varit jättebra för mig som älskar öl! Humlen är bra för mjölkproduktionen och den lilla mängd alkohol kan hjälpa kroppen att slappna av lite. Gillar du inte öl så prova någon cider eller nåt du tycker om, koka amningste med anis fänkål och kummin!
För att lugna ner dig lite så är pumpningen inget mått på hur mycket mjölk du har. Och vissa har väldigt svårt att släppa ifrån sig mjölken till annat än sitt barn, jag tycker det var enklare att handmjölka då det stimulerar brösten mer och blir mer likt hur din bebis suger. Men en sak jag fått reda på är att man kan få ut mängder med mjölk men efter en tid om man mjölkar mycket så kan det vara så att man inte får ut så mycket längre, hjärnan vill bara ge till bebisen :)
Låt honom amma på ena bröstet medans du pumpar så kanske det går bättre, men det är absolut inget mått på vad som finns i brösten! Din bebis är förmodligen inne i en tillväxtfas som kommer att gå över och dyka upp igen många gånger, vilket kan vara skitjobbigt men han kommer inte svälta ihjäl sig själv. Vill du behålla amningen och känner att det är viktigt så borde du inte ge ersättning för det är vad som kommer resultera i att mjölken sinar. Hoppas det går bra och som sagt, ta det lugnt! :)