• pappa2014

Hjälp! vad är det för fel?

Hej,

jag behöver er hjälp! Vår dotter är 7 år, fyller 8 år senare i år.
    Jag vet inte hur jag ska göra en lång historia kort.
    Vi börjar med förskolan, det började när hon var 4-5 år. hon blev biten hade stoppat upp pärlor i näsan, och inte fick hjälp av pedagogerna. Vi fick bara höra när vår dotter gjort något. vilket fortsatte tills hon skulle börja skolan. Vi tog upp saker som hänt men dom nekade och sa att det inte alls var så. Även om andra barns föräldrar ringde upp och bad om ursäkt för vad deras barn gjort mot vår dotter.
    Sen började hon i förskoleklass. Där sa hon dumma saker till kompisarna och ljög typ "jag har en kanin hemma" fast hon inte hade det, enligt mig oskyldiga lögner.
    men hon kunde däremot puttas, vilken vi fick ett stopp på.

nu i ettan sitter detta kvar. kompisarna säger att hon ljuger. att hon är dum. läraren och jag har tät kontakt om vad som händer. Det har lugnat ner sig den här terminen om man jämför med tidigare. Hon säger taskiga saker "du är dum" "du är ful" men ångrar sig direkt och blir ledsen.
    Hon vet att det hon gör är fel. och säger ofta man får inte göra si och inte så.
    MEN hon fortsätter, vi har haft möte med lärare, psykolog, kurator. Men ingen verkar förstå varför hon gör det.
    Hon har fått bestraffningar, så som ipadförbud, inget godis mm
    Vi har sagt att hon ska få ett husdjur om hon slutar med dom här onödiga kommentarerna.
    Idag hade hon hällt vatten i två kompisars skor med två andra kompisar.
    dom skyllde på min dotter, att det var hennes idé. en av dom här kompisarna leker hon med på fritiden, och det går jättebra.

Jag vill inte att det ska sluta med att hon inte har några kompisar.
    det blir "småbråk" hela tiden, och flera kompisar orkar inte med det här längre och väljer att leka med andra i skolan, MEN kommer gärna och leker hemma hos oss.

Hon går på två fritidsaktiviteter men stora grupper med tjejer i samma ålder, vilket hon har gjort sen hon var 3-4 år, där ser vi inte det här problemet.

Är det någon som är med om något likande eller varit med om det, som kan ge mig råd? Vet inte vad jag ska göra snart.

• Svar på tråden Hjälp! vad är det för fel?
  • Mandelskorpan

Men vad säger skolan då? Hur agerade läraren till exempel när det där med skorna hände? Hur är hon med syskon (om hon har?)? Vad har man utrett?

• pappa2014

Klassläraren säger att det blivit bättre,men att hon ibland skapar problem. Vi har haft möten och pratar, men dom har inte kommit med något konkret. Ska ha möte senare i veckan då ska vi kräva att något händer. Läraren berättade vad som hänt,den andra flickans föräldrar fick inte höra något.

Hon söker sig till storasyskonet i skolan när något hänt,för trygghet. Hon är arg både på oss och syskon på skolmornar men mkt bättre på kvällar och helger. Ingen utredning har gjorts..

Eftersom alla sagt att problemet skadar henne mest,aldrig någon som ens tagit upp det, vare sig skolan,kurator eller psykolog.

• pappa2014

Hej, ja vi har haft mötet. Och det som kom fram var väl att vår dotter blir anklagad för allt, även om hon inte är i närheten. Att hon säger dumma saker eller låter otrevlig fast hon inte gör det ( läraren har observerat på avstånd).
    barnen går hem och förstorar saker som har hänt, eller inte. och föräldrarna hör av sig till läraren och beklagar sig.
    Min dotter är alltid positiv och glad ( ja för det mesta i alla fall ;) ) och har kompisar i klassen och utanför skolan. Läraren sa att hon är populär och alltid vill någon/några leka med henne. och det är det som gör det hela förvirrande.
    Har fått höra att någon gått hem och sagt att vår dotter är en mobbare, att någon inte vill gå till skolan på grund av henne. Men både lärare och fritids säger att det inte finns några tecken på sånt.
    Mkt små saker förstoras upp när min dotter är inblandad och hon får skulden om hon råkar hosta för högt..ungefär så. Och föräldrarna går på det och är på läraren om att det är fel på vår dotter...

• legomum

Låter som om hon har dålig impulskontroll.

Man ska inte måla f_n på väggen men väninnans dotter har en liknande historia som din dotter. Hon fick en utredning och det visade sig att hon har ADHD.

Säger inte alls att din dotter har det men läs lite om diagnosen kan ju vara så.

Men hur som helst din dotter mår inte bra i att misslyckas så jag hoppas du hittar en lösning.

Finns en grupp på fb som heter "npf låg-affektivt bemötande" det är en supergrupp med många tips och tankar - rekommenderar

• Fru Ve
    legomum skrev 2017-04-28 21:19:44 följande:

Låter som om hon har dålig impulskontroll.

Man ska inte måla f_n på väggen men väninnans dotter har en liknande historia som din dotter. Hon fick en utredning och det visade sig att hon har ADHD.

Säger inte alls att din dotter har det men läs lite om diagnosen kan ju vara så.

Men hur som helst din dotter mår inte bra i att misslyckas så jag hoppas du hittar en lösning.

Finns en grupp på fb som heter "npf låg-affektivt bemötande" det är en supergrupp med många tips och tankar - rekommenderar

Tänker också så när jag läser - att det kanske handlar om att hon har nedsatt impulskontroll. Det drabbar ju tyvärr henne väldigt illa då de andra barnen minns dumheter som hon säger. En flicka i min sons klass har liknande problem, har diagnosen ADHD. Barnen har överseende med henne p.g.a. att de vet att hon har svårigheter. Föräldrarna har varit öppna med det.
  • pappa2014

Men borde man inte alltid ha dålig impulskontroll då? Det är ju inte så hemma eller på fritidsaktiviteter?

Svar på tråden Hjälp! vad är det för fel?