Ska jag verkligen ta proveran?
Har en fundering!
Jag fick provera utskrivet för att min mens skulle hoppa tillbaka till sitt gamla mönster. Jag får den fortfarande varje månad men den kommer inte lika exakt (+/-4 dagar typ) och den är inte lika riklig. Nu har jag tagit en omgång med provera och mensen blev väl lite normalare i riklighet och duration.
Men så är det det där när man vill ha barn.
Gynekologen jag var hos sa att det är inga problem, försök som vanligt, vissa har till och med lättare när de äter provera.
Läser jag fass, står det att man inte rekommenderar detta till gravida eller de som försöker bli gravida pga risk för missbildningar.
Läser jag svar på nätet är det en blandad kompott, både från glada amatörer och doktorer. Alltifrån att man inte kan bli gravid på provera till att man inte bör och allt där emellan. Vissa menar till och med att proveran kan framkalla missfall?!
Tidigare har jag varit enligt min gynekologs linje, då jag tom frågade om missfall, men hon sa att det borde inte framkalla missfall OM man blir gravid.
Men nu ska jag börja på torsdag med cykel två, och det känns inte bra. Jag HAR ju en typ fungerande cykel med konstaterad ägglossning även utan provera, provera var väl mest en åtgärd för att göra NÅGONTING. Men nu är jag osäker på om jag verkligen ska ta de där jäkla tabletterna som jag dessutom mår kasst på.
Hur skulle ni ha gjort? Tacksam för stöd, tips och råd! <3